• 0

Hoe kan ik persoonlijk bezit veiligstellen?

Ik ga een eenmanszaak beginnen, gefinancieerd door eigen vermogen. Daar ga ik slechts een deel van investeren, nu is mijn vraag omdat ik persoonlijk ook aansprakelijk ben voor de gemaakte schulden, is er een mogelijkheid om mijn vermogen wat ik persoonlijk nog heb ergens ''veillig'' te stellen? Zodat bij een eventueel faillisement ( ik ga er niet vanuit) mijn eigen vermogen niet wordt aangetast door schuldeisers.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Michiel,

 

Hopelijk ga je er een succesvol bedrijf van maken! Dat zal toch eerder je intentie zijn dan failliet te gaan, neem ik aan?!

 

Om je privévermogen veilig te stellen, biedt een BV veel meer bescherming dan een eenmanszaak, alhoewel je ook bij een BV je bedrijf 'behoorlijk' bestuurd dient te hebben. Maar met de stimuleringsregelingen van de overheid is het momenteel wel aantrekkelijk om nog even met een BV te wachten...

Link naar reactie
  • 0

Beste Michiel,

 

Hopelijk ga je er een succesvol bedrijf van maken! Dat zal toch eerder je intentie zijn dan failliet te gaan, neem ik aan?!

 

Om je privévermogen veilig te stellen, biedt een BV veel meer bescherming dan een eenmanszaak, alhoewel je ook bij een BV je bedrijf 'behoorlijk' bestuurd dient te hebben. Maar met de stimuleringsregelingen van de overheid is het momenteel wel aantrekkelijk om nog even met een BV te wachten...

 

Dat is inderdaad mijn intentie, maar succesvol zijn hangt ook van andere zaken af. Maar kun je me wat meer vertellen over die stimuleringsregelingen? Bedoel je soms 22% dividendbelasting ipv 25?

 

Mvg,

 

Michiel

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt alleen met dividendbelasting te maken als je dividend over aandelen uitkeert. Moet je dus wel eerst aandelen hebben. Of bedoel je vennootschapsbelasting? Die geldt alleen voor je BV... Zoek inderdaad maar even uit wat je precies bedoelt.

 

Wat ik bedoel is dat het - in bepaalde situaties en afhankelijk van het risico dat je wilt lopen - aantrekkelijk kan zijn om de eerste paar jaar nog geen BV te starten. De Belastingdienst cq de overheid stimuleert het kleine ondernemerschap met een aantal regelingen. Op hun site vind je er álles over!

Link naar reactie
  • 0

Met een eenmanszaak ben je persoonlijk aansprakelijk. Er zijn geen (legale) mogelijkheden om je vermogen veilig te stellen.

 

Een BV biedt wel meer bescherming, maar bij een winst onder de € 80.000 betaal je met een BV meer belasting dan met een eenmanszaak, zeker als je startende ondernemer bent. Bovendien, als je geld leent van de bank, zal deze je privé-vermogen als onderpand eisen, dus zo veilig is een BV nu ook weer niet.

 

De meeste faillissementen ontstaan door wanbeleid. Je zaakjes goed voorbereiden en je verzekeren tegen aansprakelijkheid is de beste manier om een faillissement te voorkomen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga een eenmanszaak beginnen, gefinancieerd door eigen vermogen. Daar ga ik slechts een deel van investeren, nu is mijn vraag omdat ik persoonlijk ook aansprakelijk ben voor de gemaakte schulden, is er een mogelijkheid om mijn vermogen wat ik persoonlijk nog heb ergens ''veillig'' te stellen? Zodat bij een eventueel faillisement ( ik ga er niet vanuit) mijn eigen vermogen niet wordt aangetast door schuldeisers.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

[titel aangepast - mod]

 

Daar zijn wel wat trucs voor, maar ik onderschrijf wat de anderen in deze thread schrijven. Daar ga je als ondernemer toch niet van uit! Je wilt toch dat je eigen onderneming een succes wordt.

Wat natuurlijk kan is niet als eenmanszaak starten, maar als rechtspersoon (BV of LTD). Ik schat echter zo in dat dat meer nadelen dan voordelen meebrengt. Zo zal de bank, als je financiering nodig hebt, altijd jou ook in privé laten meetekenen voor schulden / verplichtingen van de rechtspersoon. Dan is er nog de fiscus die als het misgaat erg snel zal proberen wanbeleid door de bestuurder van de onderneming (i.c. B.V.) aan te tonen waardoor je toch weer hoofdelijk aansprakelijk raakt.

Ik zou in ieder geval je huis op naam van je vrouw zetten als je risicovol gaat ondernemen. Maak dus een afspraak bij de notaris om huwelijkse voorwaarden te laten opzetten.

Heb je een dure auto, zet die dan op de naam van je vrouw. Denk eraan, doe je dit soort zaken in het licht van een naderend faillisement dan zul je aangepakt worden wegens paulianeus handelen!

Voor het overige; een groot vermogen op de bank of een grote effectenportefeuille hoef je natuurlijk niet persé bij een bank in Nederland onder te brengen.

Google maar eens met ---edit: niet spammen, alstjeblieft

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mijn vader ... retired ondernemer... bewaard zijn geld gewoon in een oude sok onder de grond ;)

 

Maar even zonder dolleh...

Speaking with experience als het gaat om eigen vermogen....

Zorg gewoon dat je alles netjes en legaal op orde hebt. Bij een eemanszaak heb jij de touwtjes zelf in handen. Bij een BV ook, maar misschien is dat als je net start nog niet nodig.

Heb belief in je bedrijf. Als je nu al met een trucendoos moet beginnen, dan misschien beter om bij Hans Kazan te solliciteren ;)

 

Ga ervoor en zeg " yahooooo ik heb een eigen zaak " i.p.v. yahoooo ik doe aan belastingontwijking.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Altijd blijft dit een leuke discussie. De ene partij vind het belangrijk om zoveel mogelijk belasting te besparen, de ander weer om een schemergebied op te gaan zoeken en zorgen voor enige zekerheid (afscherming vermogen) terwijl er ook nog steeds een groep ondernemers is die zo veel mogelijk omzet en rendement probeert te behalen om op deze manier zich geen zorgen hoeft te maken of dit soort kwesties.

 

Zekerheden zijn er niet in het leven en zeker niet als ondernemer. Hoe goed jouw onderneming ook zal gaan draaien, het kan altijd een keer tegen zitten en dit risico is vaak niet af te dekken met een verzekering. Dus is het verstandig hierover goed na te denken.

 

Iemand schreef al iets over het toekennen van vermogensbestanddelen aan de partner. Heel leuk als je getrouwd bent op huwelijkse voorwaarden en elk jaar het verrekenbeding (zoals opgenomen in deze overeenkomst) uitvoert. Anders maakt het voor de schuldeisers weinig uit wie de eigenaar op papier is, het behoort vanaf dan tot de boedel.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring van mijn omgeving (gelukkig niet zelf) heb ik ook gezien wat voor (financiele) drama's er kunnen ontstaan vanuit een eenmanszaak wordt geopereerd en de relatie met de partner loopt op de klippen. Regelmatig loopt dit parallel met zwaar weer in het bedrijf.

Waardoor een BV dan wel het verschil kan betekenen tussen een paar jaar in de schuldsanering en een illusie armer maar een ervaring rijker.

 

Zoals een ander in deze thread al zei: kijk naar alle risico aspecten en niet alleen naar fiscaliteit.

 

Link naar reactie
  • 0

Google maar eens met ---edit: ook hier spam weg... ;)

 

Valt dit ook niet onder forumregel 5, bezoekers naar je website willen krijgen ?

 

5. Begrijpelijk dat je mensen naar jouw bedrijf of website wilt krijgen, maar ….. reclame plaatsen is niet toegestaan. Sterker nog het wordt vaak als onbeschoft beschouwd!
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.