• 0

hoe financier ik overname?

hallo graag wat advies

 

1 jan 2008 wil ik een bedrijf overnemen het pand ga ik huren

aankoop voor inventaris 17.500 euro, goodwill bedraagt 50.000 euro en de courante voorraad, ongeveer 100.000

euro, kan eventueel verlaagd worden maar zal definitief bepaald worden na telling van deze courante voorraad.

 

nu heb ik zelf 50,000 euro

 

graag jullie advies voor aanpak

 

groet andre

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi André

 

De onderneming (aquariumhandel?) kost € 167.500 en je kunt zelf € 50.000 inleggen. Lijkt me een goede basis voor een financiering. Banken verwachten van startende ondernemers dat ze ook eigen geld inleggen.

 

Heb je de vraagprijs al laten beoordelen door een accountant/deskundige? Is de voorraad juist gewaardeerd? En is de goodwill niet aan de hoge kant? Heb je de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaar opgevraagd? Dan kun je inschatten wat het winstniveau is en dus ook of de goodwill reëel is.

 

Maak vooraf een degelijk ondernemingsplan (de bank zal dit eisen bij een financiering). Dan heb je meteen een indicatie wat je per jaar gaat overhouden aan de onderneming en of de investering dit waard is.

 

Vraag bij 2 of 3 banken een financiering aan en kies voor de beste offerte.

 

Zorg voor een goede administratie en win goed advies in. Zeker voor startende ondernemers zijn er interessante fiscale faciliteiten.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor u snelle reactie Odeon,

 

omdat ik midden in de onderhandeling ben, is deze brief naar de overname partij gegaan,

 

Om een en ander nu goed af te kunnen werken hebben wij , zoals afgesproken, de definitieve jaarcijfers van

2006 nodig en de halfjaarcijfers over de eerste 6 maanden van 2007.

Daarnaast dient er naast de normale zekerheden bij aankoop van een een

accountantsverklaring door Uw accountant afgegeven aanwezig te zijn en dient er een vrijwaring aanwezig te

zijn.

 

als we deze hebben weten we of het uit kan omzet is 300,000/400,000

euro per jaar,

 

vraag alleen hoe bepaal je de goodwill,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goodwill wordt bepaald aan de hand van de vraag en het aanbod. Er zijn wel allerlei leidraden voor en methoden, maar in dit geval is 1 + 1 nooit met enige zekerheid 2. Hoe erg is de verkopende partij betrokken bij de vervaardiging van het product of dienst. Als je het overneemt, komen er dan wel klanten of zijn die allemaal gebonden aan de vorige eigenaar?

 

Wat heel belangrijk is, is om te bepalen hoe snel de investering is terug verdiend, welke langlopende contracten (bijvoorbeeld huur) er zijn en met welke partijen (de verkopende partij wellicht).

 

Tot slot zie ik dat je een accountantsverklaring vraagt. Wat wil je hiermee bereiken? Een accountant kan verklaren dat de cijfermatige opstelling van de balans en winst- en verliesrekening conform hetgeen in het maatschappelijke verkeer aanvaardbaar is, maar biedt niet veel zekerheid in de toekomst. De verklaring gaat immers over de juistheid en volledigheid van de cijfers van de afgelopen periode. Raadzaam is het om jouw accountant/boekhouder/adviseur inzage te laten verkrijgen in de boekhouding van de verkopende partij. Op deze manier wordt veel meer betrouwbaarheid verkregen over de volledigheid en juistheid van de cijfers en kan ook een juist beeld worden verkregen over de toekomst.

 

Succes met de overname!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Tot slot zie ik dat je een accountantsverklaring vraagt. Wat wil je hiermee bereiken? Een accountant kan verklaren dat de cijfermatige opstelling van de balans en winst- en verliesrekening conform hetgeen in het maatschappelijke verkeer aanvaardbaar is, maar biedt niet veel zekerheid in de toekomst. De verklaring gaat immers over de juistheid en volledigheid van de cijfers van de afgelopen periode. Raadzaam is het om jouw accountant/boekhouder/adviseur inzage te laten verkrijgen in de boekhouding van de verkopende partij. Op deze manier wordt veel meer betrouwbaarheid verkregen over de volledigheid en juistheid van de cijfers en kan ook een juist beeld worden verkregen over de toekomst

 

Uitermate belangrijk om niet alleen de jaarcijfers en dergelijk te bekijken inderdaad, maar ook de boekhouding volledig te kunnen inzien. Je wil natuurlijk niet met lijken in de kast geconfronteerd worden die er na een half jaar uit komen vallen. Pas op voor zinsneden als 'naar beste eer en geweten' en 'voorzover bij mij bekend', want dat biedt wat dat betreft nul garantie.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een advies aan mij is ooit geweest dat je niet alleen inzicht in de boekhouding van het afgelopen jaar moet vragen, maar over de afgelopen 3 jaar. Dit kan met name relevant zijn omdat een ondernemer vaak ca. 1 jaar vantevoren bedenkt dat hij zijn bedrijf wil verkopen en dan de boekhouding van het afgelopen boekjaar er ineens zeer interessant uitziet. Waardoor de verkoopprijs een terechte vraagprijs lijkt. Echter, boekhouding van 3 jaar terug kan hele andere inzichten geven.

Hoe lullig het ook klinkt, maar somigen houden er een "grijze" boekhouding op na.

 

En verder... Goodwill.... ik persoonlijk blijf dat een raar fenomeen vinden als je een bedrijf koopt.

Alhoewel dit weer gunstig kan zijn als je je bedrijf verkoopt ;)

 

Maar in jouw geval.... 2 tips vanuit de HL-zoekmodes

 

Hoe weet je dat de klanten niet zeer sterk aan de huidige ondernemer hangen? Goodwill is eigenlijk alleen goed objectief vast te stellen als er bijvoorbeeld lang lopende overeenkomsten zijn die gegarandeerde omzet genereren.

 

Tip: vergeet niet vooraf je goodwill berekening aan de fiscus voor te leggen. Je zal de eerste ondernemer niet zijn die een goodwill som betaald en het vervolgens niet (geheel) af mag schrijven omdat de goodwillberekening te optimistisch was opgesteld.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Een advies aan mij is ooit geweest dat je niet alleen inzicht in de boekhouding van het afgelopen jaar moet vragen, maar over de afgelopen 3 jaar. Dit kan met name relevant zijn omdat een ondernemer vaak ca. 1 jaar vantevoren bedenkt dat hij zijn bedrijf wil verkopen en dan de boekhouding van het afgelopen boekjaar er ineens zeer interessant uitziet. Waardoor de verkoopprijs een terechte vraagprijs lijkt. Echter, boekhouding van 3 jaar terug kan hele andere inzichten geven.

 

;-). Een goede ondernemer houd hier altijd rekening mee en zorgt altijd (op wat voor manier) voor een goed en steady stijgende winst in de boeken. Dus zelfs dit is geen garantie. 100% garantie zul je toch nooit krijgen, maar idd, des te meer vertrouwen je kunt krijgen, des te beter het is.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Of je er " recht " toe hebt weet ik niet.

En mocht dit het geval zijn, als hij nee zegt stap je dan naar de rechter?

 

Het is een eerlijke vraag aan hem. Als hij nee zegt, dan kun je daar misschien zelf je conclussies uit trekken ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Of je er " recht " toe hebt weet ik niet.

En mocht dit het geval zijn, als hij nee zegt stap je dan naar de rechter?

 

Het is een eerlijke vraag aan hem. Als hij nee zegt, dan kun je daar misschien zelf je conclussies uit trekken ?

 

Helemaal mee eens. Als je verkopende partij je niet de boekhouding toevertrouwd (die je na overname toch wel onder ogen krijgt), dan zou er iets niet kloppen, niet waar? Gewoon om vragen, is niets raars!!

Link naar reactie
  • 0

@ Kermie.

 

Tip: vergeet niet vooraf je goodwill berekening aan de fiscus voor te leggen. Je zal de eerste ondernemer niet zijn die een goodwill som betaald en het vervolgens niet (geheel) af mag schrijven omdat de goodwillberekening te optimistisch was opgesteld.

 

 

Gekochte goodwill mag je altijd afschrijven. De Belastingdienst mag zich niet bemoeien met het bedrag dat een koper betaalt voor goodwill. Dat is een zaak tussen koper en verkoper. Blijkbaar doelt de tipgever op de goodwill die je berekent bij de inbreng van je eenmanszaak/v.o.f. in een BV, maar dat is een hele andere kwestie.

 

Vanaf 2007 mag je trouwens nog maar 10% per jaar afschrijven op de goodwill (was 20%).

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas voor jou ODEON, maar dat is iets te kort door de bocht.

 

Bedrijfseconomisch mag je altijd afschrijven en hiervoor elk percentage hanteren afhankelijk van de waarderingsgrondslagen die jezelf gebruikt. Fiscaal echter zijn de afschrijvingspercentages gemaximaliseerd en zijn bepaalde posten aan discussie onderhevig. Een van die posten betreft de goodwill.

 

Afhankelijk van de omvang van de goodwill en het belang van de belastingdienst kan het voorkomen dat de totale omvang van de goodwill niet fiscaal wordt geaccepteerd als goodwill en zodoende dan ook niet mag worden afgeschreven. Heel belangrijk is het dan ook om een goede onderbouwing te hebben van de berekening van het overeengekomen bedrag. Hoe uitgebreider de onderbouwing, hoe minder dit zal leiden tot discussies met de belastingdienst en uitaard kun je altijd even met hen overleggen.

 

Gelet op de omvang in deze casus acht ik overigens dat deze discussie achterwege zal blijven.

 

Succes met de overname!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht overbodig inmiddels, maar op internet zijn wat checklisten te vinden. Je financieel adviseur zal er wellicht ook een hebben.

Maar het geeft aan hoe diepgaand je naar een bedrijf kunt kijken voordat je het overneemt.

 

Vaak wordt een intentieovereenkomst getekend voordat een due dilligence wordt gestart. Of je dus recht hebt om al deze gegevens in te zien kom je met elkaar overeen.

Als iemand zijn bedrijf echter wil verkopen kan een goede due dilligence voor de zittende ondernemer soms ook een eye opener zijn. En anders heeft ie in ieder geval zijn administratie op orde gebracht :)

 

Zie http://www.ci.nl/download/bestanden/Due%20diligence%20vragenlijst%20ned.pdf

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas voor jou ODEON, maar dat is iets te kort door de bocht.

 

Afhankelijk van de omvang van de goodwill en het belang van de belastingdienst kan het voorkomen dat de totale omvang van de goodwill niet fiscaal wordt geaccepteerd als goodwill en zodoende dan ook niet mag worden afgeschreven. Heel belangrijk is het dan ook om een goede onderbouwing te hebben van de berekening van het overeengekomen bedrag. Hoe uitgebreider de onderbouwing, hoe minder dit zal leiden tot discussies met de belastingdienst en uitaard kun je altijd even met hen overleggen.

 

 

Het gaat hier om GEKOCHTE goodwill van een DERDE. Gekochte goodwill is een bedrijfsmiddel. Het gaat de fiscus niet aan hoeveel ik voor een bedrijfsmiddel neertel. Dat is mijn zaak. Als ik voor bv. voor een printer € 5K neertel, zal de fiscus ook niet zeggen. Dat is veel te veel, je mag maar 2K afschrijven.

 

Indien ik mijn onderneming inbreng in een BV zal ik ook goodwill berekenen. Ik kan dan belang hebben bij een zo groot mogelijke goodwill, omdat ik dan meer afschrijvingspotentieel in mijn BV heb. Omdat ik en mijn BV geen onafhankelijke derden van elkaar zijn, zal de fiscus in dit geval beoordelen of de goodwill zakelijk bepaald is, dus zoals deze overeengekomen zou zijn door van elkaar onafhankelijke derden.

 

De koper en verkoper van - in dit geval - de aquariumhandel zijn ONAFHANKELIJKE DERDEN van elkaar die geacht worden ZAKELIJK met elkaar te handelen. In dat geval hoeft de fiscus geen goedkeuring aan de hoogte van de goodwill te geven. Zou ze dat wel doen, dan zou ze op de stoel van de ondernemer gaan zitten en volgens vaste jurisprudentie mag dat (gelukkig) niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het wel met jou eens hoor ODEON, want waar bemoeit de belastingdienst zich soms mee. Echter heb ik al een paar keer moeten constateren dat de goodwill (ookal is het tussen willekeurige derden) aan discussie onderhevig is en soms niet volledig geaccepteerd wordt fiscaal gezien. Misschien moeten wij hier eens een draadje over starten, dan zal ik wat praktijk voorbeelden geven. Hier doorgaan leidt de topic eigenlijk wat af.

 

De starter van de topic wordt gelukkig bijgestaan door een accountant/boekhouder/adviseur, dus deze zal hier waarschijnlijk wel voldoende op letten. Daarnaast denk ik - mede gezien de omvang van het bedrag - dat het geen probleem zal opleveren.

 

Nogmaals succes met de overname!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.