• 0

VOF overnemen met twee nieuwe vennoten

Beste mensen,

 

Na een flinke tijd te hebben gezocht heb ik nog geen antwoord kunnen vinden bij de KVK en niet op deze site. Ik ben aan het kijken of ik samen met een partner een VOF kan overnemen. Het huidige (vertaal)bedrijf is in 2005 opgericht door twee studenten en zij hebben een VOF. Zij zijn nu beide bijna afgestudeerd en willen de onderneming overdragen. Wij zijn zeer geinteresseerd en willen dit bedrijf wel gaan overnemen. Het blijft een studenten onderneming en we gaan het overnemen voor een percentage van de omzet, hier over zijn we nog in onderhandeling.

Waar ik informatie over zoek, en dus niet kan vinden is, is hoe dit het handigst is. Moeten we met z'n tweeen eerst ook vennoot worden, zodat er dus even vier vennoten zijn, of kunnen zij er uit stappen en op dat moment in? Zijn er mensen die hier meer over weten?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Groeten,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Koen,

 

Jouw probleem lijkt me niet zo lastig. In feite nemen jullie de klanten, handelsnaam en eventueel overige activa/passiva over van het vertaalbureau.

 

De studenten staken hun onderneming. Aangezien er sprake is van een studentenonderneming zal de stakingswinst beperkt zijn.

 

Jij gaat met je partner een nieuwe vennootschap onder firma aan en brengt daar de overgenomen activa/passiva in. Indien jullie meer betalen dan de boekwaarde van de activa/passiva kunnen jullie het verschil op de openingsbalans activeren als goodwill.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 1

De v.o.f. moet natuurlijk een unieke naam hebben, maar op het moment dat de oude v.o.f. staakt, wordt de oude v.o.f. uitgeschreven en komt die naam dus weer vrij. In de koopovereenkomst neem je op dat jullie gerechtigd zijn onder de (handels)naam van de oude v.o.f. te werken en dat de oude v.o.f. zich verplicht zich uit te schrijven uit de KvK.

 

Je kunt dus de naam van de oude v.o.f. overnemen, als je er maar voor zorgt dat de oude v.o.f. gelijktijdig wordt uitgeschreven.

 

Je kunt ook samen met de oude firmanten naar de KvK gaan en verzoeken dat de oude firmanten worden uitgeschreven en jullie als nieuwe firmanten worden ingeschreven. Voor de belastingen is er dan nog steeds sprake van staking bij de oude firmanten en een nieuwe v.o.f. tussen de nieuwe firmanten. Dus fiscaal maakt dat niets uit.

 

Ik begrijp niet waarom ze je hiermee bij de KvK niet verder kunnen helpen, want zo ingewikkeld kan het niet zijn en dit komt toch regelmatig voor. Heb je met een vakantiekracht gesproken :)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Odeon, goede reacties. Dat is wel een reusje waard.

 

Koen,

 

Wat ik mij afvraag, maar ik ga nu enigzins off topic; Jullie zijn kennelijk starter, waarom een bestaand bedrijf in deze branche overnemen. Gechargeerd gezegd, maar iedereen met een woordenboek en een Commodore 64 kan zich vertaler noemen. Wat is de meerwaarde van de beoogde overname? Het klantenbestand, het netwerk van vertalers, hebben ze toevallig een paar mooie Apple's of zijn er andere redenen?

 

Wat de reden ook mag zijn, waak ervoor dat je geen lege huls overneemt. Beding in ieder geval dat deze aardige studenten straks niet onder jullie nieuw verworven klanten gaan schieten. Een relatie en een concurrentiebeding is zeker aan te raden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Was een hele nare vent die voor alles verwees naar de internetsite! Niet echt starters vriendelijk en op de site kon ik zo specifiek niks vinden. Maar wel duidelijk zo als je het uitlegt!! Gaan gewoon met z'n vieren naar de KVK tzt. Denk dat we dan ook wel hun BTW nummer kunnen houden of niet?

 

Nu krijgen we eerst het grote onderhandelingspel wat gevoerd moet worden, over welk percentage ze gaan krijgen, over de omzet of winst, en voor hoe lang!

Erg leuk om mee bezig te zijn!

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat jullie starten met de v.o.f. moet je het formulier Startende Ondernemer invullen (downloaden via de site van de Belastingdienst). Aan de hand van dat formulier wordt aan jullie een BTW-nummer toegekend. Mij lijkt dat jullie een nieuw BTW-nummer krijgen. Voor de fiscus zijn jullie namelijk nieuwe ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad geen rare reactie zonder een stukje voor kennis wat ik ook zeker begrijp. Het is een bedrijfje wat momenteel al een redelijk klantenbestand bezit, met een aantal vaste contracten met partijen die een bepaalde afname per week garanderen. Deze contracten lopen in ieder geval tot mei 2008 en juni 2008. Daarnaast zijn er zes vertalers en twee correctoren in dienst waarbij de laatste proffesionals zijn.

Naast het bedrijf zoals het nu is hebben we daarnaast ook een nieuwe markt op het oog door het aanboren van een extra taal, momenteel is het enkel Nederlands, Engels en vice versa.

We hebben reeds gedacht het bij overname maken van een clausule oid die dan moet zorgen dat de huidige vennoten niet met onze klanten aan de haal kunnen gaan.

Graag jullie reacties, altijd fijn om een beetje te sparren, het houd je scherp!

Tnx

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.