• 0

ebay onderneming boekhouding

(Dit is mijn eerste bericht op dit forum ;))

 

Ik ben net als Vlaamse student in bijberoep een vennootschap begonnen en ik ben van plan om te handelen via ebay.

 

Boekhouding is nog één van mijn zwakke punten, en ik probeer zoveel mogenlijk te zoeken en lezen op dit forum.

 

Nu vraag ik mij het volgende af, wanneer ik een product verkoop van ongeveer 150 euro incl btw ben ik dan verplicht mijn klant een factuur te sturen? Volgens verschillende bronnen heb ik verstaan dat dit niet verplict is omdat het over niet belastingsplichtige klanten gaat.

 

Hoe houd ik dit dan best bij in mijn verkoopboek? Moet ik tog een factuur uitprinten maar enkel voor mijn eigen boekhouding?

 

Ook worden mijn producten verkocht via veiling, is dit eigenlijk wel legaal? In Belgie is het verboden producten met verlies te verkopen dus wat wanneer het product moet verkocht worden met verlies omdat er niet genoeg geboden zou zijn? Al mijn verkopen zullen verschillende prijzen hebben ook hier is dit legaal? Ik zie dat andere zakelijke verkopers het ook doen dus ik denk van wel maar vraag het tog hier ook even voor de zekerheid....

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Citaat wet op de omzetbelasting:

Iedere ondernemer draagt er zorg voor dat een factuur wordt uitgereikt ter zake van leveringen en diensten aan een andere ondernemer of een rechtspersoon.

 

Het is dus niet verplicht om facturen uit te reiken aan particulieren. Voor je eigen administratie is voldoende dat je de transactie opneemt in je verkoopboek.

 

De regel dat je producten niet met verlies mag verkopen is mij niet bekend. Maar wellicht ligt dat in België anders.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.