Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Odeon,

Dank voor je snelle reactie.

Situatie is globaal alsvolgt:

In 2002 is de werkmaatschappij failliet verklaard.

De Holding is in stand gebleven.

In de Holding bevindt zich nog een kleine pensioenvoorziening en een beperkte rekening courantverhouding met mijzelf, waardoor ik jaarlijks rente verschuldigd ben aan de Holding en deze dus op deze wijze enige omzet genereert, waarover dan ook beperkte vennootsschapsbelasting wordt voldaan.

Ik ben nu voornemens weer enige bedrijfsactiviteiten te ontplooien en het lijkt mij bijzonder handig als ik daar deze holding voor kan gebruiken.

ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt.

Alvast bedankt

.

vr.gr.John Planken

• 0

Een beperkte rekening-courant? Is dit minder dan EUR 17.500 (voorheen EUR 10.000)? Dan hoef je geen rente te berekenen en hierdoor dus ook geen vennootschapsbelasting af te dragen.

Wanneer je van plan bent om weer activiteiten op te gaan pakken, dan lijkt het mij niet handig om dat te doen in deze holding. Mocht het namelijk (weer) fout gaan dan ben je ook je eventuele pensioenverplichting kwijt en dat zou zonde zijn.

Je zou kunnen starten met een eenmanszaak, daar in een startfase dit fiscaal aantrekkelijker is (startersaftrek en zeflstandigenaftrek) en wanneer de activiteiten dusdanige vormen aannemen hiervoor de holding een werkmaatschappij laten oprichten (storting door geld indien de verplichting van de EUR 18.000 dan nog bestaat) die vervolgens alle activiteiten gaat overnemen van deze eenmanszaak.

Wanneer de activiteiten van de onderneming grote aansprakelijkheid teweegbrengt, dan kan het raadzaam zijn om de holding de werkmaatschappij op te laten richten en hierin de activiteiten te laten plaatsvinden.

Succes met de oprichting!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

• 0

Beste John,

Ik sluit me aan bij het advies van Smart4U.

Als je toch vanuit je BV de activiteiten wilt opstarten. Dat werkt ongeveer als volgt:

De werkmaatschappij kan opgericht worden door de Holding. Je stort € 18k in de Holding en met die € 18k richt de Holding een nieuwe werkmaatschappij op. De € 18k wordt overgeboekt naar de werkmij en de aandelen in de werkmij worden geplaatst bij je Holding.

Voor de oprichting van de BV moet je naar de notaris, maar voor een notaris is dit een koud kunstje.

Is de BV eenmaal opgericht, dan kun je bedrag van € 18k weer teruglenen van je BV, maar bv. ook gebruiken als startkapitaal voor de activiteiten in de werkBV.

.

Groet,

Odeon

• 0

Als je vanuit de Holding nieuwe activiteiten wil opstarten, is het eenvoudig. Het enige wat je moet doen is naar de notaris gaan en de Statuten van de Holding (doelomschrijving e.d.) laten wijzigen Ook de inschrijving in de KvK moet worden aangepast. Daarna kun je aan de slag.

Odeon

• 0

Heel oud topic, maar wellicht heeft TS nog een abo op dit topic. Smart 4 U zit er nl. naast:

hopelijk leest iedereen in dit topic nog mee:

Zie deze link voor de uitleg over de goedkeuring van de Staatssecretaris over renteloos lenen AAN de BV. Let wel: dus niet VAN de BV.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417

De Staatssecretaris gaf in zijn goedkeuring de opmerking "ook negatieve standen" weer, waardoor de indruk is ontstaan dat je als DGA ook renteloos mag lenen VAN de BV tot € 17.500.

Dit is dus niet het geval! De goedkeuring ziet alleen op leningen van de DGA AAN de BV tot € 17.500. Zie verder de gegeven link.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar