Jump to content
sirrom
Verberg

Incasso- en deurwaardersleed

vraag

Klanten die niet betalen zijn al lastig genoeg maar incassobureau's en deurwaarders kunnen er ook wat van. Ze claimen vrijwel allemaal dat ze je alles uit handen nemen maar de praktijk ziet er vaak minder mooi uit. Ook deurwaarders ontkomen wat mij betreft niet aan deze klacht: ik heb al met meerdere zaken gedaan maar één ding hebben ze wat mij betreft allemaal gemeen: als je er zelf niet regelmatig achteraan rent dan staat je zaak stil. Dat ligt heus niet alleen aan de termijnen die ze in acht dienen te nemen hoor.

 

Mijn laatste deurwaarder die een uitspraak-met-vonnis behandelde schreef me in zijn eerste (bevestigings)brief dat ze slechts 2x per jaar een overzicht sturen met een rapportage van de stand van zaken. En slechts 3x per jaar maken ze eventueel geld over. Extra rapportages kosten extra geld. Tussentijds contact opnemen met vragen over de zaak, is dus zeker niet gewenst. En ze hebben nog meer van die strikte voorwaarden. Ze durven zich wat te permitteren. Maar wat voor keus heb je als kleine ondernemer? :-X

 

Incassobureau's hebben het grote voordeel dat ze werken zonder dat je veel hoeft te investeren, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Momenteel zit ik bij Webcasso, bekend van hun vele spots bij o.a. BNR nieuwsradio. Aanvankelijk vond ik het prachtig: online alles regelen en online de status kunnen inzien. Maar de praktijk is anders: standaard sturen ze een tweetal briefjes naar de debiteur en daarna staat het ook hier stil. In hun statusoverzichten geven ze ook aan dat ze tel. contact zoeken met de debiteuren maar toeval of niet: in meerdere gevallen hebben ze nog nooit 1 debiteur telefonisch aangemaand. Alleen op papier lijkt het heel wat.

 

Uiteraard probeer je incasso zaken en deurwaardertrajecten te vermijden. Maar als je dan toch ermee te maken krijgt is het een stroperig en onprettige gewaarwording. Brrr..

 

Nog een praktijkvoorbeeldje in het kort. Mijn incassobureau stuurde namens mijn bedrijfje een aantal incassobrieven aan een onwillige debiteur. Deze reageerde in het geheel niet. Het bureau liet een deurwaarder een exploit bezorgen maar de debiteur stond bij de gemeente nog ingeschreven op een oud adres, een leegstand pand. De deurwaarder kon hierdoor kennelijk het exploit niet overhandigen aan de debiteur. Het adres waar deze debiteur wel woonde, kon niet bezocht worden omdat dit niet het officiele inschrijfadres was.

 

Reden om voor het incassobureau deze zaak te staken. Mijn verzoek om een standaardbriefje op te stellen waarin de betreffende gemeente wordt verzocht om een onderzoek in te stellen, werd niet gehonoreerd. Daar kon het incassobureau niet aan beginnen. Dat het echte adres van de debiteur bekend was en min-of-meer doorgespeeld kon worden aan de gemeente kon hun mening hierover niet veranderen. Zo'n brieven gingen ze echt niet sturen. Moest ik maar zelf doen...

 

Gelukkig... mijn vakantie staat voor de deur. Daar ben ik aan toe

 

 

;D

Link to post
Share on other sites

0 answers to this question

Recommended Posts

There have been no answers to this question yet

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 150 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept