• 0

Incasso- en deurwaardersleed

Klanten die niet betalen zijn al lastig genoeg maar incassobureau's en deurwaarders kunnen er ook wat van. Ze claimen vrijwel allemaal dat ze je alles uit handen nemen maar de praktijk ziet er vaak minder mooi uit. Ook deurwaarders ontkomen wat mij betreft niet aan deze klacht: ik heb al met meerdere zaken gedaan maar één ding hebben ze wat mij betreft allemaal gemeen: als je er zelf niet regelmatig achteraan rent dan staat je zaak stil. Dat ligt heus niet alleen aan de termijnen die ze in acht dienen te nemen hoor.

 

Mijn laatste deurwaarder die een uitspraak-met-vonnis behandelde schreef me in zijn eerste (bevestigings)brief dat ze slechts 2x per jaar een overzicht sturen met een rapportage van de stand van zaken. En slechts 3x per jaar maken ze eventueel geld over. Extra rapportages kosten extra geld. Tussentijds contact opnemen met vragen over de zaak, is dus zeker niet gewenst. En ze hebben nog meer van die strikte voorwaarden. Ze durven zich wat te permitteren. Maar wat voor keus heb je als kleine ondernemer? :-X

 

Incassobureau's hebben het grote voordeel dat ze werken zonder dat je veel hoeft te investeren, maar daar is het dan ook wel mee gezegd. Momenteel zit ik bij Webcasso, bekend van hun vele spots bij o.a. BNR nieuwsradio. Aanvankelijk vond ik het prachtig: online alles regelen en online de status kunnen inzien. Maar de praktijk is anders: standaard sturen ze een tweetal briefjes naar de debiteur en daarna staat het ook hier stil. In hun statusoverzichten geven ze ook aan dat ze tel. contact zoeken met de debiteuren maar toeval of niet: in meerdere gevallen hebben ze nog nooit 1 debiteur telefonisch aangemaand. Alleen op papier lijkt het heel wat.

 

Uiteraard probeer je incasso zaken en deurwaardertrajecten te vermijden. Maar als je dan toch ermee te maken krijgt is het een stroperig en onprettige gewaarwording. Brrr..

 

Nog een praktijkvoorbeeldje in het kort. Mijn incassobureau stuurde namens mijn bedrijfje een aantal incassobrieven aan een onwillige debiteur. Deze reageerde in het geheel niet. Het bureau liet een deurwaarder een exploit bezorgen maar de debiteur stond bij de gemeente nog ingeschreven op een oud adres, een leegstand pand. De deurwaarder kon hierdoor kennelijk het exploit niet overhandigen aan de debiteur. Het adres waar deze debiteur wel woonde, kon niet bezocht worden omdat dit niet het officiele inschrijfadres was.

 

Reden om voor het incassobureau deze zaak te staken. Mijn verzoek om een standaardbriefje op te stellen waarin de betreffende gemeente wordt verzocht om een onderzoek in te stellen, werd niet gehonoreerd. Daar kon het incassobureau niet aan beginnen. Dat het echte adres van de debiteur bekend was en min-of-meer doorgespeeld kon worden aan de gemeente kon hun mening hierover niet veranderen. Zo'n brieven gingen ze echt niet sturen. Moest ik maar zelf doen...

 

Gelukkig... mijn vakantie staat voor de deur. Daar ben ik aan toe

 

 

;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.