Eenmansbedrijf (ik) heb 2 messing vitrines gemaakt volgens tekening van een klant. Telefonisch de prijs afgesproken van 7000 euro en levertijd van 14 dagen. Klant had haast, en de afspraak is daarom schriftelijk bevestigd op de aangeleverde tekening zelf. Tekeningen staan op hun briefpapier, met verwijzing naar hun voorwaarden. De voorwaarden zelf ontbreken echter.
Totstandkoming van het werk bleek tegen te vallen en de deadline van 14 dagen is ruim overschreden. Dit is gedurende de uitvoering wel door mij gecommuniceerd. Omdat klant zelf ook onder tijdsdruk stond heeft zij onderdelen afgehaald in twee ritten; bij gereedkomen zeg maar.
Op het ontvangen van de factuur per imeel meldt de klant, dat er bij assemblage een maatvoering niet klopte. Er is een foto aan het bericht gehecht, waarop te zien is dat er aanpassingen worden gepleegd. Het door klant verrichtte meerwerk wordt nu bedongen in de vorm van een creditfactuur van duizend euro. Daarna zal overgaan worden tot betaling met verrekening van creditfactuur.
Ik heb teruggemeld, dat het eigenhandig aanpassen en achteraf informeren not done is - door tijdsdruk wel begrijpelijk - en ik het verlangen van een creditfactuur derhalve afwijs. Dit temeer daar enerzijds de opbouw van het creditbedrag onvermeld blijft, en anderzijds bij beschouwing op locatie blijkt dat bij assemblage de eigen tekeningen, losstaande van de vermeende foute maatvoering, niet precies zijn gevolgd.
Ik kan wel een paar dingen bedenken die ik belangrijker vindt in het leven dan geld innen. Mocht ik dus niet in staat blijken de andere partij te bewegen de eis van creditfactuur te vergeten, dan word ik slechts tijdelijk ongelukkig hiervan.
Wat zijn realistisch gezien handvatten om een goede afloop te bevorderen? Incasso (betalen aub), goederen retour (niet betalen > geen goederen)? Of simpelweg het verlies nemen en doorgaan? Duizend euro zijn snel verdampt in juridisch gehakketak, vermoed ik.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
amDEwolff
amDEwolff
Eenmansbedrijf (ik) heb 2 messing vitrines gemaakt volgens tekening van een klant. Telefonisch de prijs afgesproken van 7000 euro en levertijd van 14 dagen. Klant had haast, en de afspraak is daarom schriftelijk bevestigd op de aangeleverde tekening zelf. Tekeningen staan op hun briefpapier, met verwijzing naar hun voorwaarden. De voorwaarden zelf ontbreken echter.
Totstandkoming van het werk bleek tegen te vallen en de deadline van 14 dagen is ruim overschreden. Dit is gedurende de uitvoering wel door mij gecommuniceerd. Omdat klant zelf ook onder tijdsdruk stond heeft zij onderdelen afgehaald in twee ritten; bij gereedkomen zeg maar.
Op het ontvangen van de factuur per imeel meldt de klant, dat er bij assemblage een maatvoering niet klopte. Er is een foto aan het bericht gehecht, waarop te zien is dat er aanpassingen worden gepleegd. Het door klant verrichtte meerwerk wordt nu bedongen in de vorm van een creditfactuur van duizend euro. Daarna zal overgaan worden tot betaling met verrekening van creditfactuur.
Ik heb teruggemeld, dat het eigenhandig aanpassen en achteraf informeren not done is - door tijdsdruk wel begrijpelijk - en ik het verlangen van een creditfactuur derhalve afwijs. Dit temeer daar enerzijds de opbouw van het creditbedrag onvermeld blijft, en anderzijds bij beschouwing op locatie blijkt dat bij assemblage de eigen tekeningen, losstaande van de vermeende foute maatvoering, niet precies zijn gevolgd.
Ik kan wel een paar dingen bedenken die ik belangrijker vindt in het leven dan geld innen. Mocht ik dus niet in staat blijken de andere partij te bewegen de eis van creditfactuur te vergeten, dan word ik slechts tijdelijk ongelukkig hiervan.
Wat zijn realistisch gezien handvatten om een goede afloop te bevorderen? Incasso (betalen aub), goederen retour (niet betalen > geen goederen)? Of simpelweg het verlies nemen en doorgaan? Duizend euro zijn snel verdampt in juridisch gehakketak, vermoed ik.
Dank aan degenen die advies zouden willen geven.
--
maurits
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12975-betalingsdispuut-incasso-of-goederen-terughalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag