Jump to content
amDEwolff
Verberg

betalingsdispuut: incasso of goederen terughalen?

vraag

Eenmansbedrijf (ik) heb 2 messing vitrines gemaakt volgens tekening van een klant. Telefonisch de prijs afgesproken van 7000 euro en levertijd van 14 dagen. Klant had haast, en de afspraak is daarom schriftelijk bevestigd op de aangeleverde tekening zelf. Tekeningen staan op hun briefpapier, met verwijzing naar hun voorwaarden. De voorwaarden zelf ontbreken echter.

 

Totstandkoming van het werk bleek tegen te vallen en de deadline van 14 dagen is ruim overschreden. Dit is gedurende de uitvoering wel door mij gecommuniceerd. Omdat klant zelf ook onder tijdsdruk stond heeft zij onderdelen afgehaald in twee ritten; bij gereedkomen zeg maar.

 

Op het ontvangen van de factuur per imeel meldt de klant, dat er bij assemblage een maatvoering niet klopte. Er is een foto aan het bericht gehecht, waarop te zien is dat er aanpassingen worden gepleegd. Het door klant verrichtte meerwerk wordt nu bedongen in de vorm van een creditfactuur van duizend euro. Daarna zal overgaan worden tot betaling met verrekening van creditfactuur.

 

Ik heb teruggemeld, dat het eigenhandig aanpassen en achteraf informeren not done is - door tijdsdruk wel begrijpelijk - en ik het verlangen van een creditfactuur derhalve afwijs. Dit temeer daar enerzijds de opbouw van het creditbedrag onvermeld blijft, en anderzijds bij beschouwing op locatie blijkt dat bij assemblage de eigen tekeningen, losstaande van de vermeende foute maatvoering, niet precies zijn gevolgd.

 

Ik kan wel een paar dingen bedenken die ik belangrijker vindt in het leven dan geld innen. Mocht ik dus niet in staat blijken de andere partij te bewegen de eis van creditfactuur te vergeten, dan word ik slechts tijdelijk ongelukkig hiervan.

 

Wat zijn realistisch gezien handvatten om een goede afloop te bevorderen? Incasso (betalen aub), goederen retour (niet betalen > geen goederen)? Of simpelweg het verlies nemen en doorgaan? Duizend euro zijn snel verdampt in juridisch gehakketak, vermoed ik.

 

Dank aan degenen die advies zouden willen geven.

 

--

maurits

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik kan me voorstellen dat zij de kosten voor het meerwerk van de aanpassing verrekenen met de uitstaande factuur, maar eerst van jou een betaling verlangen en dan de factuur pas betalen is klinkklare onzin. Overigens hadden ze bij een wanprestatie van jouw zijde je eerst op de hoogte moeten stellen en de gelegenheid moeten geven om eht te herstellen, maar niet iedereen werkt volgens die voorwaarden of is er van op de hoogte.

 

Waarom geef jet het niet uit handen aan een incassobureau/factoringsbureau? Kost je misschien 10-15 % maar dan heb je de gemaakte ksoten (materiaalkosten) er in ieder geval uit... Er zijn zelfs bureuas die op no-cure-no-paybasis werken....

 

Heb je de kvk-gegevens van je opdrachtgever al opgevraagd? Dan weet je meteen wie je aansprakelijk moet stellen en of de opdracht wel rechtmatig is verstrekt. Ik heb al tweemaal een ontwerpopdracht van dubieuze figuren geweigerd (onder meer) omdat ze anders in het kvk-register stonden dan ze zelf zeiden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik kan me voorstellen dat zij de kosten voor het meerwerk van de aanpassing verrekenen met de uitstaande factuur, maar eerst van jou een betaling verlangen en dan de factuur pas betalen is klinkklare onzin.

 

 

Zo gek is het nou ook weer niet. Andere partij verlangt niet eerst betaling van mij, maar verlangt een creditfactuur van mij. Die creditfactuur wordt dan bij betaling van de eigenlijke factuur afgehouden van het totaalbedrag.

 

Blijft inderdaad het ongemakkelijke feit, dat er achteraf een bedrag bedongen wordt. Dit bedrag is ondanks mijn subsequente verzoek niet gespecificeerd geworden door de opdrachtgever.

 

--

maurits

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De titel voor de creditfactuur ontbreekt. De wederpartij had jou als leverancier eerst in gebreke moeten stellen. Pas wanneer een redelijke termijn voor herstel zonder nakoming van jouw zijde zou zijn verstreken, is er een rechtsgrond aanwezig om zelfstandig tot actie over te gaan en de kosten hiervan in rekening te brengen. Niet eerder.

 

Kortom. Ga niet met de verrekening akkoord en eis volledig betaling van de factuur. In feite is dit een eenvoudige incassozaak. Stel de leverancier een termijn voor (na)betaling en vermeldt daarbij dat indien voor die fatale datum uitblijft de hoofdsom zal worden vermeerderd met alle (buitengerechtelijke) kosten voor incasso, alsmede de wettelijke rente over de hoofdsom.

 

 


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Al eens bij je klant langs gegaan om de problemen te onderzoeken? Je bent wat laat, misschien een foutje, misschien ooit weer nieuwe business? Een beetje onderhandelen, met een kopje koffie of een biertje kan wonderen doen.

 

Succes! :)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 197 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept