• 0

betalingsdispuut: incasso of goederen terughalen?

Eenmansbedrijf (ik) heb 2 messing vitrines gemaakt volgens tekening van een klant. Telefonisch de prijs afgesproken van 7000 euro en levertijd van 14 dagen. Klant had haast, en de afspraak is daarom schriftelijk bevestigd op de aangeleverde tekening zelf. Tekeningen staan op hun briefpapier, met verwijzing naar hun voorwaarden. De voorwaarden zelf ontbreken echter.

 

Totstandkoming van het werk bleek tegen te vallen en de deadline van 14 dagen is ruim overschreden. Dit is gedurende de uitvoering wel door mij gecommuniceerd. Omdat klant zelf ook onder tijdsdruk stond heeft zij onderdelen afgehaald in twee ritten; bij gereedkomen zeg maar.

 

Op het ontvangen van de factuur per imeel meldt de klant, dat er bij assemblage een maatvoering niet klopte. Er is een foto aan het bericht gehecht, waarop te zien is dat er aanpassingen worden gepleegd. Het door klant verrichtte meerwerk wordt nu bedongen in de vorm van een creditfactuur van duizend euro. Daarna zal overgaan worden tot betaling met verrekening van creditfactuur.

 

Ik heb teruggemeld, dat het eigenhandig aanpassen en achteraf informeren not done is - door tijdsdruk wel begrijpelijk - en ik het verlangen van een creditfactuur derhalve afwijs. Dit temeer daar enerzijds de opbouw van het creditbedrag onvermeld blijft, en anderzijds bij beschouwing op locatie blijkt dat bij assemblage de eigen tekeningen, losstaande van de vermeende foute maatvoering, niet precies zijn gevolgd.

 

Ik kan wel een paar dingen bedenken die ik belangrijker vindt in het leven dan geld innen. Mocht ik dus niet in staat blijken de andere partij te bewegen de eis van creditfactuur te vergeten, dan word ik slechts tijdelijk ongelukkig hiervan.

 

Wat zijn realistisch gezien handvatten om een goede afloop te bevorderen? Incasso (betalen aub), goederen retour (niet betalen > geen goederen)? Of simpelweg het verlies nemen en doorgaan? Duizend euro zijn snel verdampt in juridisch gehakketak, vermoed ik.

 

Dank aan degenen die advies zouden willen geven.

 

--

maurits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me voorstellen dat zij de kosten voor het meerwerk van de aanpassing verrekenen met de uitstaande factuur, maar eerst van jou een betaling verlangen en dan de factuur pas betalen is klinkklare onzin. Overigens hadden ze bij een wanprestatie van jouw zijde je eerst op de hoogte moeten stellen en de gelegenheid moeten geven om eht te herstellen, maar niet iedereen werkt volgens die voorwaarden of is er van op de hoogte.

 

Waarom geef jet het niet uit handen aan een incassobureau/factoringsbureau? Kost je misschien 10-15 % maar dan heb je de gemaakte ksoten (materiaalkosten) er in ieder geval uit... Er zijn zelfs bureuas die op no-cure-no-paybasis werken....

 

Heb je de kvk-gegevens van je opdrachtgever al opgevraagd? Dan weet je meteen wie je aansprakelijk moet stellen en of de opdracht wel rechtmatig is verstrekt. Ik heb al tweemaal een ontwerpopdracht van dubieuze figuren geweigerd (onder meer) omdat ze anders in het kvk-register stonden dan ze zelf zeiden.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat zij de kosten voor het meerwerk van de aanpassing verrekenen met de uitstaande factuur, maar eerst van jou een betaling verlangen en dan de factuur pas betalen is klinkklare onzin.

 

 

Zo gek is het nou ook weer niet. Andere partij verlangt niet eerst betaling van mij, maar verlangt een creditfactuur van mij. Die creditfactuur wordt dan bij betaling van de eigenlijke factuur afgehouden van het totaalbedrag.

 

Blijft inderdaad het ongemakkelijke feit, dat er achteraf een bedrag bedongen wordt. Dit bedrag is ondanks mijn subsequente verzoek niet gespecificeerd geworden door de opdrachtgever.

 

--

maurits

Link naar reactie
  • 0

De titel voor de creditfactuur ontbreekt. De wederpartij had jou als leverancier eerst in gebreke moeten stellen. Pas wanneer een redelijke termijn voor herstel zonder nakoming van jouw zijde zou zijn verstreken, is er een rechtsgrond aanwezig om zelfstandig tot actie over te gaan en de kosten hiervan in rekening te brengen. Niet eerder.

 

Kortom. Ga niet met de verrekening akkoord en eis volledig betaling van de factuur. In feite is dit een eenvoudige incassozaak. Stel de leverancier een termijn voor (na)betaling en vermeldt daarbij dat indien voor die fatale datum uitblijft de hoofdsom zal worden vermeerderd met alle (buitengerechtelijke) kosten voor incasso, alsmede de wettelijke rente over de hoofdsom.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Al eens bij je klant langs gegaan om de problemen te onderzoeken? Je bent wat laat, misschien een foutje, misschien ooit weer nieuwe business? Een beetje onderhandelen, met een kopje koffie of een biertje kan wonderen doen.

 

Succes! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.