• 0

Sport sponsoren (Rabobank en de tour)

Ik ben benieuwd naar de mening van de aanwezige ondernemers over het sponsoren van sport… en dan doel ik eigenlijk een beetje op de Rabobank: wat zou de Rabobank wat u betreft moeten doen gezien de laatste ontwikkelingen in de "tour de dope"? En heeft u wel eens een dergelijke situatie bij de hand gehad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vooralsnog doet de Rabobank aan een stuk risicomanagement, verwijdering a.g.v. overtreden interne regels (kortom liegen over verblijfplaats). Weinig ondernemersvraag trouwens en heeft al helemaal niks met innovatie te maken...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen; dat was inderdaad de gedachte. Nu is de tour de france een miljoenengala maar ook de lokale voetbalvereniging wordt gesponsord... en als ze daar elke week op de vuist gaan, lijkt mij dat toch niet erg bevorderlijk voor het sportieve imago dat ondernemingen proberen te creeren door sportsponsoring.

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen; dat was inderdaad de gedachte. Nu is de tour de france een miljoenengala maar ook de lokale voetbalvereniging wordt gesponsord... en als ze daar elke week op de vuist gaan, lijkt mij dat toch niet erg bevorderlijk voor het sportieve imago dat ondernemingen proberen te creeren door sportsponsoring.

 

Ik heb erover nagedacht om mijn eigen voetbalteam te sponsoren met shirts enzo, maar heb er uiteindelijk vanaf gezien. Als je een schilder bent zou ik het wel doen (of een bakker, een lokaal administratie kantoor voor prive personen), maar als dienstverlener binnen het groot-MKB zag ik sowieso de waarde er niet van in.

 

Ik denk dat de Rabobank op dit moment erg moet oppassen voor imago schade. Als je hoort hoeveel (minder snuggere) mensen weglopen bij ABN ARMO omdat ze denken dat hun geld niet veilig is (als je dat denk moet je toch echt even verder kijken dan je neus lang is), kan ik me ook best voorstellen dat het vriendelijke, boeren, Hollandsche no-nonsense image van de Rabobank er zo best eens aan kan gaan.

 

Het was een nobele gedachte, een long-term investment in de wielersport en tot nu een goed uitgewerkt plan, maar ik zou nu uitstappen als ik hun was.

 

Voor wat betreft sponsoring vind ik overigens de ABN AMRO actie in de Volvo Ocean Race nog het beste voorbeeld van de afgelopen paar jaar, en op een iets ander niveau wat mij betreft de ING sponsoring van een heleboel marathons.

Link naar reactie
  • 0

@DvB en Jeroen Bakker: oke, mijn reactie was misschien niet helemaal zuiver, maar ik zie het als dat de directie van ploeg en bank zelfde zakelijke doelstelling hebben. Maatregel is vooralsnog een disciplinaire maatregel tegen werknemer, sommige media en 'wielerkenners' maken geen onderscheid tussen een positieve dopingcontrole (Rasmussen: recentelijk veertien keer negatief) als bij andere renners en voornoemd feit.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als sponsor zou ik niets te maken willen hebben met een stel fietsende junks, ik zou er onmiddellijk mee stoppen.

 

Die hele tour begint nu wel op een slechte soap te lijken, triest voor de renners die wel schoon rijden.

Link naar reactie
  • 0

Ach het is geen slechte investering die 14 miljoen.

Vergeet niet dat er door die wielerploeg ook heel veel fietsers met raboshirtjes rijden, die gaan ze echt niet aaan de wilgen hangen omdat die rasmussen mogelijk iets verkeerds gedaan heeft.

De Rabo doet ook veel voor nieuwe talenten, net als bij de betere voetbalclubs is er een hele aanwas van nieuwe fietsers die opgeleid wordt.

Over een paar dagen is iedereen het weer vergeten, persoonlijk vind ik het erg jammer voor de sport omdat de geloofwaardigheid nog steeds onder druk staat.

Dit is trouwens het doemscenario waar TVM jaren geleden bang voor was en is van het fietsen naar het schaatsen overgestapt.

 

Boogerd rijdt trouwens een verdomd goeie tour voor zo'n ouwe knakker, als ze hem gesteund hadden, wie weet.

 

 

 

Ow btw fietsen is ondanks de doping toch een stuk groener dan die brullende renaults van ING, heeft iemand buiten Nederland eigenlijk wel door dat ING een Nederlandse bank is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is wel weer heel innovatief hoe ze iedere keer weer een nieuw middeltje vinden die waarschijnlijk net weer langs de detectoren heen komt, om het beste uit je jezelf naar boven te halen. Zondag komen ze langs de camping waar ik zit, zal eens een babbeltje met zo'n arts maken, misschien werkt het ook voor ondernemers:-)

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd naar de mening van de aanwezige ondernemers over het sponsoren van sport… en dan doel ik eigenlijk een beetje op de Rabobank: wat zou de Rabobank wat u betreft moeten doen gezien de laatste ontwikkelingen in de "tour de dope"? En heeft u wel eens een dergelijke situatie bij de hand gehad?

 

Ik houd mij wel vaker bezig met sponsorcontracten. De actuele affaire is illustratief voor zaken waar de sponsor rekening mee dient te houden. Een goed sponsorcontract voorziet ook in dit soort afbreukrisico's. Niettemin zie je wel vaak dat men aan deze risico's toch te weinig aandacht besteed omdat het contract vooral een positief karakter moet hebben en het in een zodanige sfeer tot stand komt. In een dergelijke benadering schuilt een groot gevaar.

 

In omvangrijke sponsorcontracten wordt echt wel met dit soort risico's rekening gehouden. Er zijn natuurlijk ook tal van vormen van kleinschalige sponsoring waar het risico relatief gezien niet minder groot is. Daarin zie je vaak dat dit hoofdstuk wordt verwaarloosd.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De Rabobank doet het erg goed vind ik. Er is een intern protocol en dat wordt consequent gevolgd, ondanks de directe schade. Dat levert ze op termijn veel bonuspunten voor hun reputatie op. Nu afhaken zou een doodsteek voor diezelfde reputatie zijn. Sponsoring is altijd een kwestie van lange adem, Eén seizoen sponsoren is geld weggooien, uitstappen tijdens een crisis ook (hou daar maar rekening mee als je zelf zoiets overweegt).

 

Ik vind bovendien dat de Rabomensen zelf (hoofd communicatie en hoofd sponsoring) het in de media erg goed aanpakken. Ze zijn overduidelijk goed voorbereid op dit soort ontwikkelingen, en zo hoort dat ook. Die 14 miljoen per jaar is een schijntje als je kijkt wat ze daar voor terugkrijgen. Zeker dit jaar..

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Wielrennen is een beetje een rare sport, in sommige opzichten. Het is verschrikkelijk zwaar, en in de tour moeten ze ook nog heel lang presteren. Dat hebben ze in het verleden nooit gedaan zonder middeltjes en doping. Ik denk ook dat bij wielrennen het effect van doping groter is dan in andere sporten en dat het daarom meer loont om het te gebruiken. Als je daar als sponsor in stapt, weet je een beetje wat je over je afroept.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik sluit me aan bij René, het viel me op dat de rabobank niet overdreven heeft gereageerd, maar direct een duidelijk, genuanceerd verhaal naar buiten bracht. In de meeste gevallen zie je bedrijven bij een beetje reputatieschade er alles aan doen om de schade nog groter te maken ;-)

 

En zeg nou zelf: de krantenkop (nu.nl) Rabobank ontslaat Rasmussen op staande voet klinkt toch een stuk beter dan "Rabobank trekt zich terug als sponsor in tour de france" :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Zojuist zat er een ex-sportster, inmiddels op de loonlijst bij de Rabo en (mede) verantwoordelijk voor de sponsoring bij Mart Smeets. Keurige antwoorden en een helder verhaal. Slimme move ook om een frisse ex-sportvrouw als woordvoerder te kiezen.

 

(de Rabo heeft trouwens ook nog hockey-babe Fatima achter de hand ;D)

 

De breuk met Rasmussen is wellicht ook goed te betitelen als een "compliance-daad". In die zin heeft men als bank natuurlijk geen keuze.

 

Er zijn ook ondernemingen die alleen evenementen sponsoren en niet individuele personen of teams.

Link naar reactie
  • 0

Sportsponsoring is niets meer dan een middel om je marketingdoelstelling te behalen. Vraag jezelf af: Draagt mijn sponsoring bij tot hogere verkopen? In geval van Rabo kan ik me niet voorstellen dat als Rasmussen de Tour wel had gewonnen dat Rabo er ineens 10.000 nieuwe rekeninghouders bij krjgt, maar dat weet Rabo zelf het beste. Je ziet veel MKB onderenemers iets sponsoren zonder dat ze daar een duidelijke doelstelling bij hebben. Als je het lokale voetbalteam sponsort voor ca. € 5000,- (nieuwe tenues en een bord langs het veld), wat verwacht je er dan voor terug?

 

Natuurlijk kun je op deze manier ook je maatschappelijke betrokkenheid tonen, maar noem het dan geen sponsoring, maar een schenking en bezie het dan op die manier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.