• 0

schatting belastbare winst zonder of met zelfstandigenaftrek

Ik vul op dit moment de schatting voor ondernemers (premie volksverzekering en ZVW) in .

 

Dit jaar kom ik in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek.

Moet ik bij vraag 9b de belastbare winst invullen ZONDER of MET deze zelfstandigenaftrek?

 

Mijn belastbare winst is 23.000 euro, zonder de zelfstandigenaftrek te hebben toegepast.

 

Andere vraag: Klopt het dat loon zorgverzekeringswet 4,4% van de belastbare winst is? (Ook hier weer zonder of met de zelfstandigenaftrek te hebben toegepast?)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals de vraag volgens mij al aangeeft moet je de belastbare winst invullen, dus de winst minus de zelfstandigenaftrek minus de MKB-winstvrijstelling.

 

EUR 23.000 (winst uit onderneming) -/- EUR 6.916 (zelfstandigenafttrek) -/- EUR 1.608 (MKB-winstvrijstelling) = EUR 14.476 (belastbare winst)

 

Hieruit volgt de te betalen inkomstenbelasting van EUR 14.476 * 33,65% -/- EUR 2.043 (algemene heffingskorting) -/- EUR 1.392 (arbeidskorting) = EUR 1.436

en de premie zorgverzekeringswet EUR 14.476 * 4,4% = EUR 637

 

Succes met het invullen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Zoals de vraag volgens mij al aangeeft moet je de belastbare winst invullen, dus de winst minus de zelfstandigenaftrek minus de MKB-winstvrijstelling.

 

EUR 23.000 (winst uit onderneming) -/- EUR 6.916 (zelfstandigenafttrek) -/- EUR 1.608 (MKB-winstvrijstelling) = EUR 14.476 (belastbare winst)

 

Hieruit volgt de te betalen inkomstenbelasting van EUR 14.476 * 33,65% -/- EUR 2.043 (algemene heffingskorting) -/- EUR 1.392 (arbeidskorting) = EUR 1.436

en de premie zorgverzekeringswet EUR 14.476 * 4,4% = EUR 637

 

Succes met het invullen!

 

Nog 1 vraagje, wat moet ik invullen bij 16b, Loon Zorgverzekeringswet.

Gewoon de belastbare winst of de uitkomst van 4,4% x belastbare winst.

Link naar reactie
  • 0

@smart4u

 

Loon ZVW slaat volgens mij op inkomsten uit dienstbetrekking waarover reeds ZVW premie is ingehouden. Belastbare winst -/- loon zvw bepaalt het bedrag (met inachtneming van het premie maximum) waarover nog ZVW premie moet worden afgedragen.

Of heb ik het mis?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@smart4u

 

Loon ZVW slaat volgens mij op inkomsten uit dienstbetrekking waarover reeds ZVW premie is ingehouden. Belastbare winst -/- loon zvw bepaalt het bedrag (met inachtneming van het premie maximum) waarover nog ZVW premie moet worden afgedragen.

Of heb ik het mis?

 

Hopelijk reageert smart4u hier op.

Link naar reactie
  • 0

Moet eerlijk zeggen dat ik hier ook een beetje het spoor bijster ben geraakt. De belastingdienst is namelijk niet erg zorgvuldig geweest in het communiceren over deze regel.

 

Zoals iedereen waarschijnlijk wel reeds vernomen heeft in de media heeft de belastingdienst problemen met de uitvoering van de Wet WALVIS. Eén van die problemen is dat er ZVW berekend wordt over alle inkomens en dat er bij de berekening per werkgever of inkomensstroom rekening gehouden wordt met een maximum. Wanneer er mensen zijn die meerdere werkgevers hebben, dan kan het zijn dat zij teveel inkomensafhankelijke bijdrage zouden gaan inhouden.

 

In een schrijven van de belastingdienst van april was aangegeven dat middels het schattingsformulier de belastingdienst eerder in kaart zou krijgen wie dit betreft en hoeveel er nog aan ZVW berekend zou moeten worden bij ondernemers (die betalen op aanslag, terwijl de loonslaven betalen via de voorheffing, loonheffingen genaamd). Hierdoor zouden zij beter in staat zijn de eventuele teruggaven te gaan regelen en ondernemers die tevens werknemer zijn niet teveel te gaan belasten.

 

Hierna zijn nog verschillende brieven geweest en nu worden we dus geconfronteerd met een aangiftebiljet zonder toelichting. Helaas heb ik bij de belastingtelefoon ook geen goed antwoord ontvangen (meerdere keren gebeld, maar verschillende antwooden gekregen).

 

Naar aanleiding van een BECON (belastingconsulenten) overleg is ons geadviseerd om hier het totaal belastbare inkomen te vermelden (dus inkomens met loonheffing, resultaat uit overige werkzaamheden en winst- uit onderneming). Daarnaast hebben wij het advies gekregen om de aanslagen die worden opgelegd naar aanleiding van de schattingen goed te controlen.

 

Ik hou daarom dit laatste maar aan, maar dit had ik misschien eventjes eerder moeten melden. Hiervoor mijn excusses.

 

Succes met het wergwerken van de aangifte!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Moet eerlijk zeggen dat ik hier ook een beetje het spoor bijster ben geraakt. De belastingdienst is namelijk niet erg zorgvuldig geweest in het communiceren over deze regel.

 

Zoals iedereen waarschijnlijk wel reeds vernomen heeft in de media heeft de belastingdienst problemen met de uitvoering van de Wet WALVIS. Eén van die problemen is dat er ZVW berekend wordt over alle inkomens en dat er bij de berekening per werkgever of inkomensstroom rekening gehouden wordt met een maximum. Wanneer er mensen zijn die meerdere werkgevers hebben, dan kan het zijn dat zij teveel inkomensafhankelijke bijdrage zouden gaan inhouden.

 

In een schrijven van de belastingdienst van april was aangegeven dat middels het schattingsformulier de belastingdienst eerder in kaart zou krijgen wie dit betreft en hoeveel er nog aan ZVW berekend zou moeten worden bij ondernemers (die betalen op aanslag, terwijl de loonslaven betalen via de voorheffing, loonheffingen genaamd). Hierdoor zouden zij beter in staat zijn de eventuele teruggaven te gaan regelen en ondernemers die tevens werknemer zijn niet teveel te gaan belasten.

 

Hierna zijn nog verschillende brieven geweest en nu worden we dus geconfronteerd met een aangiftebiljet zonder toelichting. Helaas heb ik bij de belastingtelefoon ook geen goed antwoord ontvangen (meerdere keren gebeld, maar verschillende antwooden gekregen).

 

Naar aanleiding van een BECON (belastingconsulenten) overleg is ons geadviseerd om hier het totaal belastbare inkomen te vermelden (dus inkomens met loonheffing, resultaat uit overige werkzaamheden en winst- uit onderneming). Daarnaast hebben wij het advies gekregen om de aanslagen die worden opgelegd naar aanleiding van de schattingen goed te controlen.

 

Ik hou daarom dit laatste maar aan, maar dit had ik misschien eventjes eerder moeten melden. Hiervoor mijn excusses.

 

Succes met het wergwerken van de aangifte!

 

Ik heb bij loon zorgverzekeringswet gewoon de belastbare winst ingevuld.

Kan ik problemen verwachten? Zoja, welke?

Link naar reactie
  • 0

De consequentie is waarschijnlijk dat je in eerste instantie te weinig zvw premie zult betalen. De BD gaat er namelijk van uit dat over dit bedrag al zvw premie is ingehouden op het loon en zal de zvw premie over de belastbare winst lager vaststellen. In de aangifte 2007 kun je dit weer corrigeren en zal de zvw premie alsnog worden geheven.

 

@smart4u:

 

Ik heb de SO er nog eens op nagekeken en vind de vraagstelling wel degelijk helder: eerst wordt gevraagd of de verwachting is dat het totaalbedrag loon Zorgverzekeringswet hoger zal zijn dan EUR 30.623 (het maximum waarover wordt geheven). Alleen als je deze vraag met nee beantwoordt moet je het loon zvw invullen. M.a.w. zal de BD dan bekijken over welk bedrag van de winst, rekening houdend met het loon waarover al zvw premie is betaald, nog zvw premie moet worden betaald.

Er is hier expliciet sprake van loon zvw en niet van inkomen zvw.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kom er ook niet helemaal uit.

 

Als ik niet in aanmerking kom voor zelfstandige aftrek en ik vul bij belastbare winst uit onderneming bijvoorbeeld 1500 euro in,

wat vul ik dan in bij

16b: Uw loon zvw

16e: In de winst begrepen loon, waarover inkomensafhankelijke bijdrage zvw is ingehouden

16g: Inkomen waarover u vermindering van inkomensafhankelijke bijdrage zvw verzoekt

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

De vragen 16e en 16g blijven 0 (aan de hand van de door jouw verstrekte gegevens).

 

Bij vraag 16b is het dus of 0, tenzij je nog loon uit dienstbetrekking hebt elders of die EUR 1.500 (zie hiervoor mijn opmerkingen en die van STIEN).

 

Ben het overigens met STIEN wel eens dat het erop lijkt dat hier een duidelijke definitie wordt gegeven, namelijk loon. Maar gelet op de voorgaande brieven en informatie van de Belastingdienst, houd ik het advies naar aanleiding van het BECON overleg nog even aan. Uiteraard moet iedereen wel even de aanslag die wordt opgelegd naar aanleiding van de schatting goed in de gaten houden.

 

Succes met invullen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Nog een inimini vraagje waarvan ik hoop dat ik deze hier mag stellen.

 

10c, te verrekenen verliezen in 2007 (aftrekposten en te verrekenen verliezen box 1)

 

Ik kan niet helemaal volgen naar welk soort verliezen hier gevraagd word.

Kan iemand mij dit in makkelijke taal uitleggen misschien?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

We gaan er altijd vanuit dat het totaal belastbare inkomen positief is en dat dit belast wordt met belasting.

 

Echter zijn er ook mensen die een negatief belastbaar inkomen hebben. Dit kan bijvoorbeeld doordat zij bijvoorbeeld bijna geen inkomen hebben, maar wel hele grote aftrekposten (ziektekosten, lijfrente en/of arbeidsongeschiktheid). Ook kan het zijn dat een directeur grootaandeelhouder in privé aansprakelijk gesteld wordt voor schulden van zijn BV, hetgeen leidt tot een aftrekpost op het belastbare inkomen.

 

Dit negatieve inkomen wordt eerst verrekend met de positieve belastbare inkomens van de afgelopen 3 jaren. Wanneer er dan nog een bedrag overblijft, dan kun je dit gaan verrekenen met inkomens in de toekomst. Dat bedrag vul je dan daar in.

 

Succes met het invullen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ook ik ben bezig met de laatste dingen voor de aangifte IB.

Ik maak geen winst dit jaar (ben net 3 maanden bezig) en ga er van uit dat ik quitte speel. Nu werk ik fulltime voor een uitzendbureau en ik neem aan dat ik 16b aan de hand van de loonstroken van dit bureau kan invullen? Op de loonstrookjes komen de volgende dingen voor:

- loon voor sociale verzekeringspremies

- loon voor loonheffing (dan is de vooraftrek sociale verzekeringspremies er van af gehouden en komt er de werkgever premie ZVW bij)

 

Of dien ik heel ergens anders naar te kijken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.