• 0

Factureren: hoe doe je dat?

hallo,

 

Ik ben bezig in de opstartfase van mijn bedrijf, en ik heb eigenlijk helemaal geen kaas gegeten nog van alle administratieve dingen. Boekhouden lukt me nog wel, zeker omdat daar hopies info over te vinden is.

Maar wat ik me afvraag: ik wil graag op factuur verzenden. Dus de spullen leveren, en direct erachteraan een factuur verzenden. Ik wil niet werken met vooruitbetalen enzo, want vind ik altijd zo totaal niet professioneel overkomen bij webwinkel.

 

Maareh... is het echt zo simpel als het lijkt???

Gewoon het pakket versturen, een factuur printen en die versturen, en klaar? Of is daar een bepaalde procedure voor??

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Als je een b2c webwinkel begint, let alstublieft op met het achteraf versturen van een factuur. vooraf (een deel) betalen betalen bij aflevering is zeker (nogmaals) het overwegen waard, aangezien de mensheid nooit 100% te vertrouwen is, helaas

 

Achteraf achter 10% van je geld aan moeten lopen, en daarvan een groot deel nooit krijgen, is ook niet professioneel

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik heb (nog) wel vertrouwen in mijn klanten. En ik zal voornamelijk aan bedrijven leveren, dus die willen zowiezo een factuur achteraf.

Zelf bestel ik als consument ook vaak via een internetwinkel, maar ik haak af zodra ze een betaling vooraf willen. Ik werk of met IDeal, creditcard of met factuur achteraf. Anders kan een internetwinkel mijn klandizie wel vergeten.

Ik betaal zelf ook gewoon altijd, en vind het gemak dat het spul direct opgestuurd wordt erg fijn. Fijner nog dan met IDeal, waarbij je toch altijd weer op zoek moet naar je rabobank-machientje. En die ligt altijd in de meest onwaarschijnlijke plekken (ik heb een nieuwsgierige peuter ronddwarrelen).

Maar goed, mocht blijken dat er echt teveel wanbetalers zijn, dan kunnen alleen bedrijven nog op factuur bestellen, en moeten consumenten wel via IDeal betalen. Maar dat wil ik eerst afwachten...

 

Waaraan een factuur moet voldoen weet ik al, maar ik vroeg me gewoon af of achteraf factureren echt een simpele kwestie was van een brief sturen.

 

Meesturen met de bestelling is niet mogelijk... zo goed als altijd zal het factuuradres anders zijn dan het afleveradres (kraamkado pakketten; toch lullig als de ontvanger van het pakket zelf nog even moet betalen, haha)

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste staat deze vraag volgens mij in een verkeerde rubriek...

 

Maar ten tweede: pas op met achteraf factureren, ook aan bedrijven. Reken op behoorlijk veel wanbetalers en (bijna het zelfde) te late betalers. Dat betekent dus dat je een goed debiteurenbeheer moet hebben en vaak herinneringen en aanmanningen zult moeten versturen.

 

Lees ondermeer dit bericht uit 2005:

http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=1847

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Liedje,

We hebben er een webtooltje voor gemaakt dat alles regelt, inclusief maningen etc. De eerste 120 facturen zijn gratis, dus je kunt het voorlopig gewoon uitproberen.

 

--Moderators: geen link, en gratis. Dus geen spam, hoop ik?---

 

edit: helaas wel, het is gewoon een commerciele dienst - dat de eerste zoveel gratis zijn maakt niet uit.

Link naar reactie
  • 0

Ah, zo'n tooltje heb ik niet nodig, mijn man maakt de webshop en regelt daarmee dat de facturen automatisch worden aangemaakt, de status bijgehouden en een melding wanneer er iemand over tijd is... euh... dat laatste komt een beetje rottig uit mijn strot... haha :P

Link naar reactie
  • 0

Je zou in plaats van achteraf betalen ook nog kunnen kiezen voor levering onder rembours. Wij hebben zelf ook overwogen om achteraf betalen mogelijk te maken in onze webshop, maar na adviezen van collega's op Higher Level daar toch van afgezien.

 

Onder rembours leveren geeft klanten in ieder geval het vertrouwen dat ze pas hoeven te betalen als ze de bestelling daadwerkelijk hebben ontvangen. Bij ons werkt het in ieder geval prima.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er eerlijk mensen die kiezen voor een dure rembours bestelling? Tja, ik kan me dat haast niet voorstellen. Voor de grotere pakketten zal het misschien nog de moeite zijn (die zijn 50 a 60 euro), maar voor kleine pakketjes betalen mensen 15 tot 20 euro. Om daar nog eens rembours op te geven.

 

En daarbij... het zal in de meeste gevallen zo zijn dat iemand een pakket op mijn site besteld, en dat die bij kersverse ouders moet worden afgeleverd. Ik kan natuurlijk niet de ontvangers van het cadeau verplichten het bedrag aan de deur te betalen, het is immers een cadeautje!

Link naar reactie
  • 0

hallo onderneemster,

 

Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je bedrijf. Van B2C internetverkoop is lastiger dan je denkt, hierin denk ik vooral juridisch en risico mijdend. ( Denk aub niet dat wij het negatief bedoelen, maar eenmaal cadeau in de hand, maakt betalen achteraf weleens in de categorie, morgen doen, vergeten, oh ja, gossie dat moest nog!! Ook bij bedrijven)

Je zal niet de eerste webwinkel zijn die tenonder gaat aan succes(!). Allereerst zijn er een flink aantal voorwaarden waaraan je webwinkel moet voldoen, tevens KvK nummer, Algemene voorwaarden, Prijs/kwaliteitsverhoudingen, er is gegvensbescherming (privacywetgeving)van toepassing op particulieren en bedrijfsgegevens. Aanmelden bij online verkoopvereniging is raadzaam.

 

verder over het factureren: Sta niet te kijken als een pakket twee keer terug komt, of dat er gezegd wordt dat het niet ontvangen is, mijn advies is neem een postbezorg bedrijf in huis en maak goede prijsafspraken. dan betalen ze aan de deur, bij een kadootje kan de klant kiezen vor een aanbetaling van minimaal 50% vooraf. ( Lijkt onvriendelijk maar is wel gebruikelijk) Daarnaast is voorkomen beter dan genezen.

 

Voor meer informatie, want er is veeeel meer waar je rekeing mee moet hoden, ook als je internationaal verzendt (verzekeren, garantie, Alg. VW, bestelprocedures, transparantie in bestel en klachtafwikkelingen, enz)

 

Eerste afspraak is ij ons gratis en kan je een idee geven van de complexiteit en hoe problemen te voorkomen!

 

(wanneer je nou snel een reputatie als digitale-uit-zijn-bek-stinkende verkoper wil opbouwen, moet je in al je berichten een wervende regel opnemen. stop deze spam! - mod)

 

 

 

Groeten van serieuse Starter en Young Proffesional Adviseurs.

Angela en Didi

www.di-angelo.eu

06-17713450

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, na het lezen van al deze berichtjes begin ik toch erg te twijfelen. Misschien moet ik de "op factuur" optie alleen aan bedrijven aanbieden, en toch kiezen voor vooraf betalen of IDeal bij particulieren...

 

Wat vinden jullie van vooraf betalen? Ik vind het vaak zo niet proffesioneel staan, maar ik heb nu geen tijd meer om voor 1 sept IDeal helemaal werkend te krijgen, we zijn nog volop met de site zelf bezig, en aangezien het naast allerlei andere bezigheden moet, wordt die datum halen voor 1 september nog een hele kluif!!! Laat staan IDeal implementeren. Met alle testen die je daarvoor moet uitvoeren, kost dat toch ook weer een avondje of twee, drie voordat het bugloos draait.

 

Vinden jullie vooraf betalen een probleem op een webwinkel? Ivm vertrouwen? Of ligt het aan de uitstraling van de website.

Ik heb zelf namelijk een fotocube besteld (ik geloof een idee van een higherleveller!) en die site zag er zo goed en vertrouwenswekkend uit, dat ik het niet erg vond vooraf te betalen. Bij de standaard huisvrouwen rose-met-ronde-lettertypes websites, vind ik het wel een probleem! hebben jullie dat ook?

Link naar reactie
  • 0

Oh, nog een vraag.

 

Bij op factuur betalen, zie ik wel vaker op webwinkels dat dat is voorbehouden aan bedrijven. ter verificatie wordt dan vaal gevraagd naar een KvK en BTWnr.

 

maareh, wat doe je daarmee dan? Wat verifieer je dan? Ga je dan op de website van KvK kijken of er onder dat nummer inderdaad het betreffende bedrijf bestaat? Zo ja, dan kan ik gewoon als klant even kijken op diezelfde website, een nummer van een bedrijf nemen, en dat gewoon opgeven. Lijkt me niet echt een waterdicht systeem.

Of gaan deze tactieken er vanuit dat het vragen van een dergelijk nummer de mensen genoeg afschrikt, en dat alleen heuse bedrijven daadwerkelijk die invullen.

 

Of ga je echt de KvK opbellen, en navraag doen. Kost dat niet een bepaald bedrag per opvraging??

Link naar reactie
  • 0

Vooraf betalen is volgens mij echt afhankelijk van wie de verkoper is, komt de site betrouwbaar over etc, maar ook van de hoogte van het bedrag, als het bedrag niet te hoog is dan zou ik eerder vooraf betalen.

 

Bij erg hoge bedragen, dan zou ik weer sneller voor rembours kiezen. Creditcard is natuurlijk ook altijd handig, zeker als het snel moet gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Liedje,

 

Als ik je mag adviseren, zou ik alleen "op factuur" aanbieden aan zakelijke afnemers die je goed kent en die regelmatig bij je kopen.

 

Laatst bestelde ik gereedschap "op factuur" bij een groothandel, die stuurde doodleuk een factuur met de melding "als wij uw betaling binnen hebben heeft u binnen een week de goederen in huis". Ik moest daar wel om lachen, maar geeft ze groot gelijk.

 

Jij hoeft als nieuwe leverancier niet voor de financiering van je klanten op te draaien. Dus alles vooruit laten betalen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, ik dacht dat veel bedrijven gewoon alleen op factuur willen kopen. Maar ik kan dus ook van bedrijven gewoon verlangen dat ze vooruit betalen, als ik ze niet ken?

 

Tja, als ik er ove nadenk, een aantal leveranciers van mij, verlangden bij een eerste bestelling ook een vooruitbetaling of verzending onder rembours. Sommigen wel, anderen weer niet. Maar ik vond het wel gek... Ik snap het wel, maar toch.

 

Nog even mijn gedachten over laten gaan. Het straalt toch ook weer iets uit, vragen om vooraf te betalen. Ik moet even kijken of ik dat wil uitstralen.... aan de andere kant, als beginneling kan ik het me niet veroorloven als er gewoonweg niet betaald wordt.

 

Wat zijn jullie ervaringen met leveringen aan bedrijven? Betalen die op tijd (betalen ze uberhaupt??)? Heeft het bijvoorbeeld zin om een korting te geven als ze betalen binnen 8 dagen ofzo?

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, ik dacht dat veel bedrijven gewoon alleen op factuur willen kopen. Maar ik kan dus ook van bedrijven gewoon verlangen dat ze vooruit betalen, als ik ze niet ken?

 

Natuurlijk willen ze op factuur kopen. Dat zouden jij en ik ook willen. Dan bepalen we zelf wel of en wanneer we betalen en binnen de kortste keren is die leverancier failliet.

 

Het is heel normaal dat nieuwe klanten eerst vooruit betalen. Sommige blijven dat doen. Alleen "goede" klanten krijgen het recht om op krediet te kopen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Aaarrghhh, keuzes, keuzes! :P

 

bedankt voor de input, ik ga er eens goed over nadenken. Alhoewel het me eigenlijk al wel duidelijk is.

 

Nog een enkel vraagje: Gaat het me klanten kosten als ik verlang dat er vooruit betaald wordt??

 

Ikzelf koop ook het liefst op factuur, lekker makkelijk. Ik hoef niet eerst mijn telebankier dingetje te doen, dat kan ik doen wanneer ik daar zelf zin in heb. Maar ik schrik er ook weer niet echt door af.

Zijn er hier mensen met een webwinkel die merken dat klanten op de betaalpagina afhaken (als ze zien dat je vooraf moet betalen??)

Link naar reactie
  • 0

Nog een enkel vraagje: Gaat het me klanten kosten als ik verlang dat er vooruit betaald wordt??

 

Nauwelijks. Het is algemeen aanvaard dat je als nieuwe klant vooruitbetald. Helemaal bij kleine bedrijven. De enige klanten die je gaat verliezen zijn degene die niet (op tijd) willen betalen. En die kan je missen als kiespijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle feedback.

Dan ga ik gewoon van iedereen een vooruitbetaling verlangen, en kan ik goed betalende klanten altijd later nog op factuur laten betalen.

 

Weer een klein puntje verder met de handel! :)

 

Heel goed!

 

Succes,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.