• 0

Jongeman met veel dromen

Beste mede forum gebruikers,

 

Mijn naam is Robert en ik ben 17 jaar, scholier 6 TTO-atheneum. De laatste paar jaren ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in het ondernemerschap. De drang om iets op te bouwen, onafhankelijkheid, risico's nemen heeft me altijd al geboeid.

 

Toen ik pakweg 14/15 jaar was, probeerde ik een eigen kledinglijn op te zetten, wat compleet mislukte.

Op dit moment ben ik bezig met een klein handeltje in kleding wat ik importeer uit het buitenland. Echter zie ik hier geen toekomst in, simpelweg omdat ik niet dicht genoeg bij de bron zit om prijzen laag te houden.

De handelsgeest heeft er bij mij van kinds af aan al dik ingezeten. Het perspectief van:'Ik heb iets, ruil het om voor meer' heeft mij altijd al gefascineerd.

 

Hoeveel dromen ik ook heb, weet ik me op dit moment geen raad waar en hoe ik moet beginnen om iets leuks op te starten wat me interesseert en waar ik succesvol in kan zijn.

 

Nadat ik veel gelezen heb op het internet en forums is het mij duidelijk geworden dat het een proces is met vallen en opstaan. Niet dat ik dit erg vind, want niet geschoten is nooit raak.

 

Kan iemand mij advies geven:

- Hoe ik mezelf kan oriënteren in de markt

- Hoe ik kan testen wat mijn interesses zijn

- Wat de eerste stappen zijn die ik moet nemen om succesvol ondernemend te kunnen zijn.

 

Mvg Robert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Robert,

 

Leuk te horen dat je al zoveel dromen hebt.

Waar liggen op het moment je interesses en waar houd jij je in je vrije tijd mee bezig? Als ik jou was zou ik iets 'kiezen' wat dicht bij je ligt.

Aan de hand hiervan ga je kijken of er iets in zit waar jij handel uit kunt halen.

Maak een lijstje met onderwerpen die je interesseren en ga hier gewoon eens over brainstormen. Stel een aantal kritische onderzoeksvragen op en ga eens wat surfen op internet om te kijken of er al in de behoefte is voorzien.

 

Als dat zo is dan lijkt het me zinvol je concurrent eens goed te analyseren en te kijken hoe jij zoiets het beste aan kunt pakken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt skyfire voor je reactie op mijn topic,

Mijn interesses liggen op dit moment bij trends zoals kleding etc. Eerder heb ik al geprobeert om hier wat mee te doen. Ik dacht niet echt aan het feit dat het me zozeer interesseerde, maar meer omdat er altijd vraag is naar trends. Gezien mijn leeftijd en geringe ervaring is het moeilijk om tegen goed georganiseerde instanties en bedrijven op te botsen die zich met kleding, mode en trends bezig houden. Misschien is deze branche op dit moment niet geschikt om hierin te ondernemen.

 

Wat ik duidelijk merk is dat mensen van mij leeftijd (als ze ondernemend zijn) iets met computers doen bijvoorbeeld website ontwerpen etc. Eerlijk gezegd interesseert me dit niks.

 

Zoals elke andere tiener hou ik van scooters, eten, computeren, meisjes, mode etc. Het is misschien niet echt een goed idee om mijn interesses die ik nu heb als ondergrond te gebruiken voor een ondernemerschap. Simpelweg omdat het wellicht alleen een fase is in mijn leven waarin ik nu bepaalde interesses heb. Die ik over 4 a 5 jaar niet meer heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, het zou zo kunnen zijn dat op een gegeven moment je interessegebied gaat verschuiven. Toch denk ik dat het hoe dan ook wel een makkelijker uitgangspunt is om met iets te beginnen waar je passie ligt, dan kun je sneller ondernemen op gevoel.

 

Met betrekking tot je opmerking over de 'webdesingertjes' om het maar even zo te noemen. De reden hiervan is vaak dat je met weinig investering geld kunt verdienen. Je kunt alle informatie met betrekking tot scripten e.d. van internet halen en ook zijn er diverse gratis programma's om grafische dingen neer te zetten...

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je punt. Webdesigners kunnen inderdaad in een korte tijd met een klein budget relatief veel geld maken. Maar ik heb het over een groter project waarin de winstmarge groter moet kunnen zijn. Natuurlijk realiseer ik dat dit over een grote periode pas zichtbaar of merkbaar zal zijn.

Internet is duidelijk een markt waarin nog veel geld valt te verdienen. Webdesignen is daar maar een heel klein onderdeel van. Maar mede omdat het aanbod van webdesigners de laatste jaren erg is toegenomen vraag ik me af hoelang deze designers hiermee relatief veel geld kunnen verdienen.

Link naar reactie
  • 0
Gezien mijn leeftijd en geringe ervaring is het moeilijk om tegen goed georganiseerde instanties en bedrijven op te botsen die zich met kleding, mode en trends bezig houden. Misschien is deze branche op dit moment niet geschikt om hierin te ondernemen.
Ik denk dat kleding importeren op dit moment inderdaad geen onderdeel is waarmee je de strijd aan kan gaan tegen de mode winkels etc.

Daar in tegen zijn der telkens meer succesvolle kleding ontwerpers in Nederland bron:shownieuws.

Mischien is iets in de mode iets voor uw? De jonge meiden staan tegenwoordig te popelen om een fotoshoot of iets dergelijks.

 

Met vriendelijke groeten,

 

John

''Go hard and try to do work of 10''

Link naar reactie
  • 0

Bedankt John voor je reactie op mijn topic,

Je hebt inderdaad gelijk over het feit dat er in de mode branche nog vele ondernemings kanzen te vervullen zijn.

Het probleem is ook dat ik op dit moment niet beschik over een opleiding. Ik zit nu in mijn vwo-examenjaar waarin ik veel tijd overheb om met ondernemen bezig te zijn. Ik zal dus iets moeten ondernemen waarin het makkelijk toegankelijk is voor:

- Low budget (help ik ben scholier!)

- Zonder opleiding (just ambitie en doorzettingsvermogen)

- Weining ervaring

- etc.

Als ik alles op een rijtje zet wordt het nog knap lastig om iets te ondernemen in een branche waarin ik niet zal worden opgeslokt door georganiseerde bedrijven.

 

Ik zat meer te denken aan grafisch ontwerpen van reclame flyers, posters voor evenemten etc.

Enkele voordelen:

- ontwerpen is een skill van mij

- ik zou dit plan voor een groot deel in me eentje kunnen verwezenlijken

- de benodigdheden bedragen minimale kosten

 

Iemand advies?

Link naar reactie
  • 0

Uw moet sowiezo iets kiezen wat wel te combineren valt met school in de aankomende jaren.

 

Maar iets met ontwerpen? Dan kom je toch in de gerne van de website bouw aangezien uw leeftijd.

 

Poosters ontwerpen, klinkt allemaal heel mooi allemaal maar denk der ook bij dat het heel veel skills, ervaring en oefening bij komt kijken.

Daar komt bij dat de meeste evenementen toch hun vaste mensen voor de poosters en flyers inhuren.Dus heel moeilijk word om daarbij te komen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

John

 

''Go hard and try to do work of 10''

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat ik je wat adviezen kan geven. Ik ben zelf ook 17 jaar, nu ook in VWO 6 (ath).

 

Ik ben ongeveer 1 jaar geleden als webdesigner begonnen, op freelance basis. Op het internet is enorm veel informatie te vinden hoe dat moet. Probeer mee te gaan met de ontwikkelingen (web 2.0), zorg dat je bekend wordt, op o.a webmaster forums en dergelijke.

 

Ook is het handig dat je een online portfolio opbouwt. Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan designcontests, en dergelijke. Al met al ben ik zo begonnen, dit gaat prima naast school. Deze maand ben ik bezig met het opstarten van een bedrijf in de webdevelopment.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je David voor je reactie,

 

Na een aantal weken intensief forums lezen etc. zie ik dat jongeren van mijn leeftijd bijna in alle gevallen beginnen met ondernemen als webdesigners. Waarom? Wellicht omdat je er met een klein budget al heel wat neer kunt zetten. Ik ben niet echt geintresseerd in het designen van websites. Ik loop echt tegen problemen aan, want ik ben nog niet echt tegen voorbeelden aangelopen van jonge ondernemers die in andere markten actief zijn.

 

Help! Wie kan mij veder helpen

Link naar reactie
  • 2

Beste Roclain

 

Wat ik aan jouw verhaal niet snap is dta je zegt een mens te zijn met vele ideeen. Toch zijn dat blijkbaar niet de ideeen die je helpen een business op te zetten.

 

Niemand kan jou hier een antwoord aandragen, de enige die die antwoorden kan geven ben jij zelf.

Ga eerst eens bedenken wat je eigenlijk leuk vind en als je dat ontdekt hebt ga dan eens kijken of je daar geld mee kunt verdienen, uiteraard eerst een businessplan schrijven om te ontdekken of het wel rendabel is om in die markt iets te gaan doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een tijdje gespeeld met een idee voor een kledingwinkel, maar ik denk dat dat heel erg moeilijk is via internet. Mensen kopen niet zo heel erg graag kleding voor henzelf via internet, je kunt het niet voelen, zien het je staat... behalve als er erg goede retourservice tegenover staat, zoals de Wehlamp bijvoorbeeld biedt, zullen mensen niet snel kleding kopen via internet.

Een ander ding is het als je je richt op kinderkleding, dat is veel minder kritisch voor de meeste moeders (wat boeit het nou als dat jasje net even anders valt voor je kind van 2? mij niet zo heel veel...)

 

Maar daar geldt weer: heel erg veel internetwinkels hebben kinderkleding als basis. En je moet best wel een investeringsbudget hebben, wil je een beetje assortiment aanbieden. Van een broek moet je al gauw 4 a 5 verschillende maten aanbieden, en binnen elke maat ook nog eens meerdere exemplaren op voorraad hebben. Dat gaat in de papieren lopen qua voorraad. Als je weinig budget hebt om te investeren, is dat moeilijk. Of je moet een plan schrijven en een lening lospeuteren bij een bank, dan is het alweer een beetje ander verhaal.

 

Ik zou me dus niet richten op kleding, als ik jou was. En grafisch ontwerpen.... tja. Dat vind ik wel moeilijk. Want daar zijn hele specifieke opleidingen voor... en jij hebt die opleiding niet. Dat is toch moeilijk voet aan de grond krijgen, denk ik. Als je een mooie portfolio hebt, dan is het misschien wel haalbaar, niet alle mensen hebben een opleiding nodig om dingen goed te kunnen, of kunnen in hun werk groeien, natuurlijk. Maar je maakt het jezelf wel moeilijk om in zo'n specifiek veld te gaan zitten.

 

Tja, webdesignen, je komt er al snel op uit! Er is ook zoveel vraag naar. Maar als het niks voor je is, moet je toch iets anders zoeken.

Waar liggen je interesses nou echt? Scooters? Kun je met je grafisch talent niet gave scooterstickers ontwerpen en laten maken, een soort "pimp your scooter" ding. Ik ben niet thuis in scooters hoor, ik roep maar wat. Misschien is het totaal niet cool je scooter te pimpen. Maar net zoals je voor je XBOX gave skins kunt kopen om ze te pimpen, zo kan dat natuurlijk ook voor scooters.

Meisjes? Hoe kun je daar nou geld aan verdienen... hahaha, die kosten alleen geld! Oh sorry... :-X

Link naar reactie
  • 0

Dankje liedje :P voor je reactie,

 

Het is inderdaad een goed idee van je; stickers designe voor scooters. Ik ga eens onderzoeken wat de markt ervan is en of het haalbaar is om daarin iets te ondernemen. Erg bedankt voor je tip!

 

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Link naar reactie
  • 0

Drie jaar jonger maar eigenlijk ongeveer met hetzelfde probleem, zie ook mijn topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=16099

 

Wat begon als een zeer leuke mogelijkheid om bij te verdienen eindigde nu in feite als iets waar sleur in kwam en waar ik uit wou stappen om het ondernemen breder te ontdekken.

 

Zomaar in iets nieuws stappen is vrij lastig, en daarom heb ik gekozen me vanuit het ontwikkelen van webapplicaties te laten groeien in andere onderdelen zoals het geven van advies aan andere partijen, zie ook mijn topic, aangezien ik het leuk vind om d.m.v. een goed gesprek een bijdrage te leveren aan een project.

 

En krijg ik ondertussen een goed idee? Opschrijven die hap!

 

Een leuke noot is dat ik nu o.a. een behoorlijke radiozender die via internet uitzendt en ook uitbreidt naar de Nederlandse televisie (hoogstwaarschijnlijk) mijn visie mag gaan geven op hun website die nu wordt ontwikkeld. Levert geen makke cent op maar wie weet kan ik wat goede adviezen meegeven en krijg ik een aantal weken/maanden erna wel een e-mail van een andere organisatie die ook graag een adviesje wilt :).

 

Houd me op de hoogte want hier is nog een jongeman met veel dromen die alle tips kan gebruiken ::).

Link naar reactie
  • 0

Beste Roclain

 

Het is al veel gezegd, de key van het verhaal is wat kan je goed?

 

In je antwoorden en belevingswereld van ondernemen wil je steeds iets doen met fysieke producten, of een talent als designen inzetten. Fysieke producten vergen meestal een voorraad. Voorraad is duur en dus wellicht niet de beste optie voor je.

 

Waar je het ook in kan gaan zoeken is wie je kent. Wellicht heb je klasgenoten, vrienden etc die ergens goed in zijn? Dan zou je bijvoorbeeld voor hun werk kunnen gaan regelen tegen een bepaald percentage van de omzet/winst. Of een uitzendbureau of iets dergelijks (denk aan de voorfinanciering!). Maar dat alleen wanneer een sterke kant van je is om klanten te regelen!

 

Gezien de benodigde investering zou ik het toch meer zoeken in de dienstverlenende sector.

 

In iedergeval succes met het spannende bestaan als ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zegmaar alle ideeën en adviezen (die ik zover heb gekregen) allemaal op een rijtje gezet en heb per punt mijn potentiële kansen geprobeerd in te schatten.

Mijn werkstrategie is meer dat ik dingen ga regelen als fysiek zelf bezig ben. Mijn concept zit zo in elkaar dat ik het werk uit handen geef aan mensen die de benodigdheden en talenten bezitten. Ik kom met de creatieve ideeën die vervolgens uitgevoerd worden door andere mensen.

Maar nu kom ik bij de volgende stap aan. Ik heb nu een grove vorm van een business plan op papier staan, maar hoe moet ik nu veder?

 

Mvg Robert

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zegmaar alle ideeën en adviezen (die ik zover heb gekregen) allemaal op een rijtje gezet en heb per punt mijn potentiële kansen geprobeerd in te schatten.

Mijn werkstrategie is meer dat ik dingen ga regelen als fysiek zelf bezig ben. Mijn concept zit zo in elkaar dat ik het werk uit handen geef aan mensen die de benodigdheden en talenten bezitten. Ik kom met de creatieve ideeën die vervolgens uitgevoerd worden door andere mensen.

Maar nu kom ik bij de volgende stap aan. Ik heb nu een grove vorm van een business plan op papier staan, maar hoe moet ik nu veder?

 

Mvg Robert

 

Als je mensen aan het werk gaat zetten zal je ze moeten betalen. Hoe kom je aan geld?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zegmaar alle ideeën en adviezen (die ik zover heb gekregen) allemaal op een rijtje gezet en heb per punt mijn potentiële kansen geprobeerd in te schatten.

Mijn werkstrategie is meer dat ik dingen ga regelen als fysiek zelf bezig ben. Mijn concept zit zo in elkaar dat ik het werk uit handen geef aan mensen die de benodigdheden en talenten bezitten. Ik kom met de creatieve ideeën die vervolgens uitgevoerd worden door andere mensen.

Maar nu kom ik bij de volgende stap aan. Ik heb nu een grove vorm van een business plan op papier staan, maar hoe moet ik nu veder?

 

Mvg Robert

 

Tja, dat volgt uit je business plan, toch? Als daar staat dat je een startkapitaal van 2000 euro nodig hebt, dan moet je dat nu gaan regelen. (bij tante Agaath, of de bank). Als je geen startkapitaal nodig hebt, maar juiste connecties met mensen, ga die dan eens vast polsen. Vinden ze het wat, lijkt het ze niks.

Nu is het zaak je plan uit te gaan voeren. Ik begrijp nog niet helemaal welke kant je op wilt. Heb je nu een idee dat je wilt uitvoeren? Dan ga je nu praten met alle mensen die je daarvoor nodig hebt. Dus.... als we als voorbeeld de scooterstickers nemen... dan heb je iemand nodig die ze ontwerpt, iemand die ze kan maken, iemand die ze kan verkopen, etc. Die lui moet je nu dus allemaal gaan zoeken. En warm laten lopen voor je plan! Bedenk wel dat je die mensen iets te bieden moet hebben. Salaris, of een deel van de winst bij succes...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat als je zegt poster, drukwerk etc etc te willen ontwerpen, zul je je moeten verdiepen in het grafisch process en ervaring is een must.

 

Met mijn 30 jaar heb ik nu een reclamebureautje, echter drukwerk kent eisen, zeker wanneer klanten digitaal materiaal aanleverd. Om dit alles goed te doorgronden, kostte het mij een 4 jarige HBO opleiding en 10 jaar ervaring.

 

Een postertje is leuk, maar dat zijn niet de verdiensten. Je moet het breed bekijken. Je moet een meerwaarde hebben in de chaos van alle aanbieders, en zekerheid en met name betrouwbaarheid is helemaal een vereiste. Ik denk dat je je er een beetje op verkijkt.

 

Probeer eerst eens vast te stellen, wat je wilt, en waar je je in wilt gaan storten. Ik zelf heb ook duizend en één ideeen, echter heb ik maar twee handen en kan niet aan één project beginnen zonder het af te maken

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.