• 0

Tafelhuur en Belastingdienst?

hallo, ik heb een eenmanszaak (nagelstudio met groothandel en opleidingen). Nu wil ik eigenlijk stoppen met de nagelstudio zodat ik mij kan richten op de groothandel en opleidingen. Nu is er iemand die op basis van tafelhuur de nagelstudio wil draaien. Ze wil zich zelfstandig inschrijven. Nu hoor ik alleen bij de KvK verschillende verhalen of dit wel of niet kan. Ik wil namelijk voorkomen dat het gezien wordt als een verkapt dienstverband. Wie heeft hier ervaring mee? ( ik doe zelf dan niets meer in de nagelstudio). Als zij zelfstandig is, zelfstandig afrekent, eigen admin. voert, waar moet ik nog meer rekening mee houden om dus te zorgen dat het geen verkapt dienstverband is?

 

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen..................

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer jij de ruimte verhuurt aan de ander en hieraan ligt een goede huurovereenkomst aan ten grondslag, dan zal er geen sprake zijn van een dienstverband.

 

De andere partij huurt de ruimte van jou tegen een zakelijk bedrag en voert voor eigen rekening en risico de onderneming. Die partij moet dus wel operen onder een ander inschrijfnummer KvK en BTW-nummer en zelf verzekerd zijn enzovoort enzovoort.

 

Wel is het handig om de naam van de onderneming eventueel te wijzigen als deze jou echte naam bevat en de andere persoon heel anders heet, maar dat is meer om verwarring te voorkomen.

 

Succes met de verhuur!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! De zaak heet nu Enails, moet zij dan voor de nagelklanten bonnen maken met haar eigen naam erop?

 

Ze was nl bij de KvK geweest en daar weggestuurd omdat zij vonden dat het een verkapt dienstverband is, maar als ik bel zeggen ze eigenlijk wat jij ook schrijf............snap er niets van, maar wil hier geen problemen mee krijgen........

 

Link naar reactie
  • 0

Zij moet zich inschrijven met een eigen naam in het handelsregister. Zij moet dan zich ook aanmelden bij de belastingdienst onder haar eigen naam. Facturen uitreiken met de naam, zoals vermeld bij de KvK en het eigen BTW-nummer en het gaat goed.

 

Enails gaat zich bezig houde met het verhuren van de ruimte en de activiteiten op het gebied van groothandels. Vergeet niet om ook even de beschrijving bij de KvK te wijzigen!

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

De raad voor onroerende zaken heeft op haar website modellen staan voor huurovereenkomsten van (kantoor)ruimten. Ik zou dit model gebruiken voor de overeenkomst tussen jou en de huurder. Deze overeenkomst hoef je niet te deponeren en ook niet voor te leggen aan de belastingdienst of zo, tenzij je gaat afwijken van dat model.

 

Succes met het sluiten van de overeenkomst.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

HArtstikke bedankt, ga er gelijk mee aan de slag.

 

Mag ik nog een praktische vraag stellen?

Ik heb nu een pin. Kan zij die pin dan ook gewoon gebruiken? Want dan moet ik natuurlijk steeds aan het eind van de maand haar bedragen terugboeken naar haar, en dat lijkt me niet echt logisch. Maar ja, 2 pinapparaten lijkt me ook zo stom staan naar de klant toe....

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

NIET DOEN!

 

Voor het beschikbaar stellen van PIN betalingen aan klanten van jou heb jij een overeenkomst aangegaan met jouw bank en voorheen Interpay. Hierin staat ook iets over fraude en dergelijke handelingen.

 

Wanneer jij jouw pinapparaat aan haar ter beschikking gaat stellen en er doen zich onregelmatigheden voor, dan ben jij de gebeten hond, het haasje of de pineut (kies zelf maar de juiste omschrijving).

 

Dat wil je absoluut niet, naast de eventuele meningsverschillen over de afdrachten van het geld, de extra administratie en de foutieve tenaamtstelling bij de transacties op de afschriften van jullie afnemers.

 

Jij gaat stoppen met particulieren en iets anders doen, dus doe dan ook alles anders en laat haar haar eigen boontjes doppen.

 

Succes met de nieuwe ingeslage weg!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

In de uiterlijke verzorging is dit een veel voorkomende constructie. De zorg dat er sprake kan zijn van een verkapt dienstverband is niet geheel ongegrond. Er zijn tafel/stoelverhuurders die wel heel ver gaan in het opleggen van verplichtingen aan de huurder, zoals bijv. tijdstippen en dagen waarop de huurder aanwezig moet zijn, vakantieregelingen, hoe de zaak onderhouden dient te worden, etc... Hanteer als stelregel dat huurder en verhuurder een normale zakelijke relatie onderhouden en voorkom het opleggen van allerlei excotische bepalingen.

 

Houd inderdaad verder rekening met hetgeen Smart4u hiervoor al heeft geschreven. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Is het niet mogelijk om naast de huurprijs ook een klantvergoeding te ontvangen van degene die je studio overneemt?

 

Zoals ik het lees, begint ze namelijk een nagelstudio op een plaats waar goed de loop in zit, die klanten goed weten te vinden (door jouw inspanning). Ze neemt dan niet alleen je ruimte over, maar ook je klanten. Een vergoeding voor dit gespreide bedje lijkt mij dan wel zo fair!

Link naar reactie
  • 0

Dat vroeg ik mijzelf ook al af :)

 

Je kunt verschillende opties overwegen:

- eenmalig een bedrag verrekenen voor het totale klantenbestand;

- - de waarde van je bedrijf laten schatten (door bijv. je accountant) en het geheel aan je opvolger verkopen, vervolgens is jouw rol nog slechts die van de verhuurder;

- een percentage van de omzet per klant die je aan haar overdraagt, voor een onbepaalde periode;

- een percentage per klantomzet (bestaand en nieuw) voor een bepaalde periode;

- ...

 

Ongetwijfeld zijn er mensen die hier meer van weten. Als de basis een win-win oplossing is voor jullie beiden, kom je er vast wel uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Er moet goed onderscheid gemaakt blijven worden in een aantal zaken.

 

Onderneming 1 gaat stoppen met de dienstverlening aan particulieren en vind onderneming 2 bereid deze activiteiten voort te gaan zetten. Hiervoor kan onderneming 1 een bedrag (goodwill) vragen aan onderneming 2.

 

De ruimte waarin de dienstverlening gaat plaatsvinden is van onderneming 1 en gaat deze verhuren aan onderneming 2. Hiervoor zal onderneming 1 van onderneming 2 een bedrag (huur) gaan ontvangen.

 

BTW over deze huur is afhankelijk van het feit of deze ruimte nu ook al belast is met BTW of niet. Wanneer het voor de BTW een belaste ruimte is, dan kan er besloten worden om met BTW te gaan facturen (vermelden in de huurovereenkomst). Je begrijpt dat hiervan eventueel kan worden afgezien met alle gevolgen van dien. Laat in dit geval dus even jouw boekhouder/adviseur/accountant er naar kijken.

 

Succes met de scheiding!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.