• 0

vestigingsadres buitenland onmogelijk, wat nu ?

Sinds een paar maanden woon ik net over de grens, in Duitsland.

Ik wil graag een onderneming opstarten, waarbij ik diensten lever in Nederland.

 

Het leek mij dan ook logisch om me in te laten schrijven bij de KvK (het is in principe een NL onderneming), maar deze accepteert (natuurlijk) geen vestigingsadressen die zich in het buitenland bevinden.

 

Nu heb ik mijns inziens een aantal opties:

1. "Iets" in NL huren om daar mijn administratie te voeren. Dit valt eigenlijk door te hoge kosten vooralsnog af.

 

2. Me inschrijven bij de Duitse KvK, dus een duitse onderneming voeren.

Echter, hier ben ik nog absoluut niet bekend mee en aangezien de diensten zijn gericht op de NL markt, vraag ik me af hoe voordelig dit zal zijn.

 

3. Als vestigingsadres het ouderlijk woonadres (in NL) gebruiken.

Alleen, wat zijn dan de mogelijke consequenties voor mij / mijn ouders ?

Moet ik bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de administratie ook daadwerkelijk op dat adres beschikbaar is ?

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mirjam

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mirjam_v,

 

Toen ik destijds bij de KvK mijn vraag neerlegde inzake een adres in het buitenland maar een bedrijf voeren in Nederland, kreeg ik als antwoord dat als men in Belgie of Duitsland woont, je je met dit adres kan inschrijven in de Nederlandse Kamer van Koophandel. Als je in een ander land woont dan deze 2 kan je jezelf niet inschrijven.

 

Heb je dit zelf al gevraagd bij de KvK? Ik heb deze tekst nog ergens letterlijk in mijn email box staan mocht je daar intresse in hebben.

 

Het is dus gewoon mogelijk om voor jou te wonen in Duitsland en je bedrijf in te schrijven in Nederland op dat adres.

Link naar reactie
  • 0

Phantor, hartstikke bedankt voor het antwoord !

 

Ik heb het inderdaad gevraagd (telefonisch) aan iemand bij de KvK die dus beweerde dat dit niet kon. ???

 

Graag zou ik de letterlijke tekst willen ontvangen, als dat niet teveel moeite is. Dan kan ik, mocht ik weer iemand spreken die beweert dat het niet kan, hem of haar hiermee om de oren slaan ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik post het hier wel, misschien dat iemand anders er ook ooit nog eens wat aan heeft, dit komt van de KvK regio Rotterdam/Dordrecht van Dhr Markesteijn

 

> Hieronder vindt u ons antwoord op uw vraag:

>

> Als u een onderneming in Nederland heeft maar u woont over de grens,

> bijvoorbeeld in België of Duitsland, bent u verplicht zich te laten

> inschrijven bij de kamer van koophandel in Nederland.

> Als u woonachtig bent in België of Duitsland dan dient u uw woonadres

> als zijnde zaakadres aan ons door te geven. In andere gevallen dient

>

 

Met het antwoord als je niet in DE of BE woonde:

 

Het feit dat een zaakadres in België of Duitsland wel mogelijk is, heeft te maken met het feit dat het buurlanden van Nederland zijn. Uw land ligt echter verder weg. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat in uw geval er een vestiging in Nederland is. Mocht dit niet zo zijn dan dient u zich uit te schrijven. Dit kunt u doen door middel van het formulier 14 welke reeds naar u is gezonden per email

 

Met andere woorden, internationaal zakendoen is bij de KvK nog niet echt aanwezig...

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is deze inschrijving verplicht? Ik kan me prima voorstellen dat ik als Belgish bedrijf (hoofdzakelijk) zaken zou doen in NL. Gaat het alleen om de afdracht van BTW of zijn er andere factoren die een rol spelen?

 

Even door speculerend zou het belastingtechnisch dus interessanter zijn om een eenmanszaak te hebben in NL en in België te wonen i.p.v. een BV in NL en woonachtig zijn in België, want dan betaal je alleen inkomstenbelasting over de winst en niet in NL winstbelasting bij de BV en ook nog eens inkomstenbelasting in Belgie over je salaris.

 

Natuurlijk is mijn conclusie heel erg kort door de bocht en afhankelijk van een exacte situatie en bedragen, toch ziet het er volgens mij in mij geval wel interessant uit. Ik overweeg al enige tijd naar België te verhuizen (niet belastingtechnisch). Ik heb daarbij ook geen goede kennis over de belastingen in België.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen deskundige (eerder zoekende) maar discussieer graag mee.

Als je een BV hebt in NL en in Belgie woont ben je als dga in dienst van je BV en wordt in NL loonbelasting ingehouden en afgedragen (belastingverdrag). M.a.w. het land waar je inkomen verdient heft ook de IB hierover. De in Nederland gevestigde BV betaalt ook in NL vpb.

Alleen de belasting over de winst die je als aandeelhouder uit de BV krijgt uitgekeerd zou dan in Belgie belast zijn?

Over een in Nederland verdiend salaris betaal je in Belgie geen IB (voorkoming dubbele belasting).

Met een eenmanszaak weet ik niet hoe het zit. Weliswaar sta je in NL in het handelsregister ingeschreven maar wel op een Belgisch adres. Welk land in dat geval IB mag heffen weet ik niet. Het land waar je de inkomsten verdient heeft hier voorrang maar hoe zit het dan als ik in NL wonend en ondernemend een belangrijk deel van mijn omzet in Belgie verwerf?

Deskundigen hier aanwezig?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.