• 0

lease-auto voor gastouder-ondernemer

Hallo allemaal,

 

Ik ben als gastouder "zelfstandig ondernemer" ik doe dit een klein jaar en dit loopt als een trein. Nu wil ik op naam van "de zaak" een auto leasen. Nu is er één probleem: Ik ben niet BTW-plichtig! Nou heb ik gehoord dat er wel degelijk een regeling voor aftrek van de lease-btw bestaat voor mij. Kan iemand mij dit vertellen? Of is het uberhaupt niet verstandig te gaan leasen? Ik heb vanuit het gastoudergebeuren een ophaal en breng service voor de kinderen dus vandaar ook de wens te gaan leasen.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een leuke casus!

Ik hoop wel dat jij je laat bijstaan door een accountant/adviseur/boekhouder en dat je ons gebruikt om beter beslagen ten ijs te komen, want dat kan ik je zeker aanbevelen.

 

Je stelt dat je een onderneming hebt die als activiteit gastouder aanbiedt. Deze activiteit is vijgesteld van de omzetbelasting, dus alle omzetbelasting die je betaald (dus ook nu van jouw inkopen) verhogen je kosten die je weer van de omzet afhaald om zo tot de winstberekening te komen.

 

Daarnaast stel je dat je ook een haal en breng service hebt. Dit is echt een andere activiteit. Deze activiteit is wel belast met BTW en hierdoor kan het dus administratief complex worden, want dan heb je een onderneming met een belaste activiteit en een onbelaste activiteit, maar dit bied misschien wel kansen voor de aftrekbaarheid van de ingekochte BTW.

 

Wanneer je het lopend doet of met een bolderkar, lijkt alleen (nadrukkelijke en schriftelijke) toestemming nodig van de ouders en is er verder niets aan de hand. Zodra jij je gaat begeven met een vervoermiddel (auto of bus) dan gaat dit toch echt de kant op van personenvervoer. Oftewel je zal dan in het bezit moeten zijn van een chauffeursdiploma, de auto krijgt een blauw kenteken. Ook verzekeringstechnisch heeft dit nogal wat gevolgen.

 

Dit zo schrijvende denk ik eigenlijk dat je hierbij niet hebt stilgestaan en dat het een en ander zo is ontstaan uit een vriendendienst of misschien wel op basis van familiebelangen. Dit soort zaken gaan altijd goed totdat er een (bijna) ongeval plaatsvind. Dan pas wordt je geconfronteerd met dit soort zaken en hoe het een en ander geregeld is.

 

Je begrijpt dat ik dan ook zeer benieuwd ben hoe jij het een en ander geregeld hebt.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

1 Als je BTW-prestatie vrijgesteld is, kun je ook altijd opteren om wel btw-plichtig te zijn.

 

2 verzekeren is zeker een MUST!

 

3 een andere activiteit vind ik echter wel ver gaan. Het halen en opbrengen van de kinderen van en naar locatie en thuis locatie is iets anders dan wanneer ze gebracht worden naar andere voorkeurlocaties dan deze. Het halen en brengen ligt namelijk geheel in de lijn van de bedrijfsactiviteit dat zij de zorg overneemt van de ouders op de kinderen. Het halen en brengen is dus een extra service.

 

Op zich is die constructie best in elkaar te zetten, maar echter alleen als dat echt nodig is en de kosten de moeite waard zijn. In deze casus heb ik daar echter meer tegenargumenten voor.

Link naar reactie
  • 0

Zodra jij je gaat begeven met een vervoermiddel (auto of bus) dan gaat dit toch echt de kant op van personenvervoer. Oftewel je zal dan in het bezit moeten zijn van een chauffeursdiploma, de auto krijgt een blauw kenteken. Ook verzekeringstechnisch heeft dit nogal wat gevolgen.

 

 

Is niet helemaal waar, want personenvervoer is het vervoeren van personen van a naar b tegen een vergoeding, maaar het vervoeren van de eigen kinderen is geen personenvervoer in de zin van de wet op het personenvervoer. Pas als je kinderen van andere gastouders gaat vervoeren of kinderdagverblijven dan pas kom je in de sector personenvervoer terecht.

 

Voordeel van blauwe platen is dat je vrijgesteld kan worden voor de WB en BPM kan terugvragen (als je aan de voorwaarden voldoet natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

1 Als je BTW-prestatie vrijgesteld is, kun je ook altijd opteren om wel btw-plichtig te zijn.

 

 

Vrijgestelde ondernemers kunnen NIET opteren voor BTW-picht. Een uitzondering geldt voor landbouwers, maar die zijn dan ook niet vrijgesteld, maar vallen onder de landbouwregeling.

 

De vrijstelling geldt by the way alleen voor de opvang van kinderen jonger dan 13 jaar.

 

Teruggaaf van BPM is mogelijk indien Wilma over een vergunning voor OV of taxivervoer beschikt. Ik vraag me af of het ophalen en brengen van kinderen als OV/taxivervoer gekwalificeerd kan worden.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei, je valt niet onder de wet personenvervoer als je alleen kinderen haalt en brengt welke door de ondernemer zelf worden opgevangen.

 

Het wordt een ander verhaal als je kinderen gaat ophalen en wegbrengen naar andere dagverblijven dan wel gastouders, dan val je namelijk wel onder de wet personenvervoer (dit kan je dan gelijk stellen aan bijvoorbeeld schoolroutes).

 

Hiervoor heb je dan je AOV en BOV diploma nodig zodat je je vergunning bij IVW kan aanvragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.