• 0

Hybrides schakelen tot mega-opslagcappaciteit

De Toyota Prius Plug In Hybrid wordt als eerste hybride getest op de Europese wegen. Met een actieradius van 100 Km geschikt voor woonwerkverkeer en op te laden vanuit het stopcontact thuis.

 

Een van de sterke argumenten is de koppeling met zonnepanelen van je thuisinstallatie. Laten we er van uit gaan dat deze technologie doorbreekt. Zeg 500.000 mensen die overdag met hun hybride naar het werk zijn. Staan thuis die zonnepanelen te leveren aan het net. Precies de tijd dat de industrie het nodig heeft, maar jezelf ook. Om nou zelf accu's neer te zetten om die stroom te behouden lijkt niet helemaal de bedoeling. Wat wel bereikt kan worden is een schappelijke regeling met je energiebedrijf dat de accufunctie van je gaat overnemen.

 

500.000 maal een dak vol zonnepanelen is toch aardig wat stroom wat de energiebedrijven op het juiste moment binnen krijgen. Helemaal bij mooi weer.( Dit ter promotie van de zonnepanelen richting overheid e.a.)

 

De auto moet geladen worden. Nu hebben de energiebedrijven een probleem om windmolens en centrales op elkaar af te stemmen. Als we dat in de toekomst nou is slim zouden aanpakken en de energiebedrijven laten beslissen, via een soort netwerk waarop je bent aangesloten, wat de meest efficiente laadtijd is, dan hebben zij 's nacht alles bij elkaar een grote opslagcapaciteit ter beschikking staan om de onregelmatige levering van de windmolens op te vangen. Zijn de energiebedrijven ook weer blij, ze behouden een functie. Ben je een van de tegenlobbieers tegen zonnepanelen kwijt(Olieindustrie blijft PV-acceptatie vertragen in Nederland).

 

Hiervoor in ruil krijg je de volle accu goedkoper of zelfs geruild tegen wat je eerder geleverd heb.

De auto sluit je voor het laden aan op een stroomkabel die met een nog te ontwikkelen kastje via het internet geschakkeld staat. Je kan aangeven welke prioriteit je wilt. Neem 1 tot 3, waarbij 1 iets duurder is maar de volgende ochtend is de accu gegarandeerd vol en 3 gratis(tegen dagopbrengst), maar alleen als er veel geproduceerd is(waait hard).

 

Dit lijkt me al met al CO2 besparender als gewoon om 5 uur als je thuis komt inpluggen, en na anderhalfuur staat hij weer rijklaar. Dit is voor jezelf misschien wel gemakkelijk maar als je dit maal 500.000 neem? Eerst staan extra centrales te draaien die einde piekvraag weer uit moeten en vervolgens weten ze 's nachts niet waarheen met de windmolenenergie. Het is afwegen en samenwerken, maar ik zie de mogelijkheden van die hybrides wel zitten.

 

Als tussenoplossing/ katalysator kunnen bedrijven die zich duurzaam willen profileren, de daken van hun bedrijf van zonnepanelen voorzien en hun leasepark alvast omgooien naar hybride's. Krijgt de PV-technologie de vliegende start die het nodig heeft(is duur maar duurzaam), en kan het bedrijf de reiskosten vergoeding misschien verruilen voor een volle accu.

 

CO2 uitstoot besparen door centrales zo minimaal mogenlijk bij te laten springen. En dat met zo'n auto-tje. De electrische scooter schijnt ook helemaal kick te zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit gaat over nieuwe energiesystemen. Er interessant voor innovatieve ondernemers en investeerders. Valt de nieuwe Prius in een trend? Ontbreekt er technologie die andere ondernemers juist kunnen leveren? Zonnepanelen op het dak van je schuurtje of juist op het dak van de auto? (die staat namelijk het grootste gedeelte van de dag stil)

 

Moet deze tecnologie wel in een zware auto of juist in een lichte driewieler?

 

Ik vind het wel interessant.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Weet alleen dat men op zoek is naar opslagcapaciteit voor windmolens. Hoorde al over ideeen om vriescellen, waar de producten het van toestaan, iets dieper te koelen als normaal, waarmee men laten weer wat energie bespaar. Dit lijk mij wat substantieeler bij te dragen.

 

Ik wilde het idee eigelijk alleen wereldkundig maken maar ben blij dat jullie er vragen bij plaatsen. Ik zou de discussie naast die over de hybride ook naar die van de opslagcapaciteit voor windmolens willen trekken. Wordt er wel tweeledig gereageerd, maar het zij zo.(Of men start een nieuw topic) Het eiland wat ze wilde aanleggen met een put van 70 meter als een soort ingegraven stuwmeer is een van de sterkere ideeen die ik gehoord heb.

 

Wat betreft zonnepanelen. Windmolens en zonnepanelen vullen elkaar redelijk aan (Wat betreft momenten dat ze leveren). Het lijkt mij logisch dat men het dak van hybrides vol gaat plakken. Waarom men het niet gelijk mee gepakt heeft, is me een raadsel. Het focust mensen toch op een sterke eigenschap van de wagen. Het beplakken met cellen komt ongetwijfeld nog.

 

De kosten voor thuis even je dak bekleden met panelen liggen hoog, En de overheid wil energiesystemen die burgers onafhankelijk maken maar niet ondersteunen. Alles via het net naar binnen. Je voelt de olielobbie bijna.

Met de huidige energieprijs van stroom schijn je wel al uit te springen. Zijn er rekenwonders op het forum die bij benadering kunnen vertellen na hoeveel jaar je kwa geld de panelen hebt terug verdient, en wat kost een volle accu als je de afschrijving mee reken en zelf laadt?

Wat betreft de energiekosten kwa productie spring de PV-cel zo rond de 2 tot 3.5 jaar uit, wat hem relatief milieu vriendelijk maakt(kan nog beter). Hij gaat zo'n 30 jaar mee.

 

Laden maar!

Link naar reactie
  • 0

Met de huidige energieprijs van stroom schijn je wel al uit te springen. Zijn er rekenwonders op het forum die bij benadering kunnen vertellen na hoeveel jaar je kwa geld de panelen hebt terug verdient, en wat kost een volle accu als je de afschrijving mee reken en zelf laadt?

 

Wat kost een volle accu?

De Tesla heeft een actieradius van 400 km.

400km * 110Wh = 44kWh Ik ga er hierbij van uit dat de fabrikant in de 110 Wh het laadverlies heeft meegenomen.

 

Voor de stroomprijs van zonnepanelen neem ik zo ongeveer het huidige afschrijvingstarief te weten zo'n 30 Eurocent.

44kWh * 30Eurocent = 13.20Euro voor een volle accu.

 

Voor de Toyota Prius Plug In Hybrid is de prijs van een volle accu dan wel ongeveer het zelfde, zijn actieradius is maar 100 kilometer.

Link naar reactie
  • 1

Op zich een aardige gedachte, aansluiten op je huiszonnecellen, echter:

 

Waarom wil je die energie via allerlei opslagmethodes met bijbehorende rendementsverslechtering met alle geweld in auto's pompen?

 

Is het niet efficienter om die energie in je eigen huis te gebruiken, waardoor de afname bij de leverancier omlaaggaat? Zou weer een kolencentrale schelen. In onze wijk is ieder huis voorzien van zonnecellen op het dak. Scheelt al met al zo'n 20% energieafname per huishouden.

 

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Op zich een aardige gedachte, aansluiten op je huiszonnecellen, echter:

 

Waarom wil je die energie via allerlei opslagmethodes met bijbehorende rendementsverslechtering met alle geweld in auto's pompen?

 

Is het niet efficienter om die energie in je eigen huis te gebruiken, waardoor de afname bij de leverancier omlaaggaat? Zou weer een kolencentrale schelen. In onze wijk is ieder huis voorzien van zonnecellen op het dak. Scheelt al met al zo'n 20% energieafname per huishouden.

 

frans

Laten we er van uit gaan dat je overdag energie van je zonnepanelen gebruikt voor zover nodig, je met de auto naar je werk bent, en overschotten aan energie aan het net levert.

 

Ik ga hierbij uit van overschotten!

 

Is er op het net een overschot dan is het interessant deze eerst in autoaccu's te pompen.

Als hij thuis voor de deur staat zou ik overtollige energie zowiezo gebruiken voor de accu.

 

In de nacht heb je daluren waarbij windmolens als het waait overproductie draaien. Op dat moment is het interessant eerst alle autoaccu's te vullen, voor je deze energie op een andere wijze opslaat bijvoorbeeld in een watertrog of in Noorwegen. Dan zijn de verliezen veel hoger.

Link naar reactie
  • 1

Wat is dat eigenlijk voor ingebakken vanzelfsprekendheid dat je met de auto naar je werk moet. Met de auto naar je werk is in Nederland een soort van synoniem voor in de file staan.

Waarom kijken we niet meer naar de verhouding woonruimte en arbeidsplaatsen ?

Volgens mij zou bijvoorbeeld Amsterdam een bouwstop opgelegd moeten krijgen voor kantoor en bedrijfspanden, dat lijkt mij zinvoller dan energie steken in energie verbruikende oplossingen om juist energie te besparen.

Link naar reactie
  • 0

Wat is dat eigenlijk voor ingebakken vanzelfsprekendheid dat je met de auto naar je werk moet. Met de auto naar je werk is in Nederland een soort van synoniem voor in de file staan.

Ik ben logischerwijs even uitgegaan van het nu. Naar je werk op de fiets of thuiswerken zijn alternatieven die niet echt door lijken te breken. Hoezeer iedereen ook roept om maar te consuminderen.....

Waarom kijken we niet meer naar de verhouding woonruimte en arbeidsplaatsen ?

En gaat iedereen inderdaad hetzij op loop/fiets afstand wonen of een plaats die goed te bereiken is met het openbaar vervoer. Maar gemak dient de mens en we zijn dermate verwent dat we ons mooie stekkie of leuke auto'tje echt niet op willen geven.

Volgens mij zou bijvoorbeeld Amsterdam een bouwstop opgelegd moeten krijgen voor kantoor en bedrijfspanden, dat lijkt mij zinvoller dan energie steken in energie verbruikende oplossingen om juist energie te besparen.

Hoe je het ook went of keer als mensen moeten kiezen tussen geen auto meer rijden of andere auto en de stroom 0.30Eurocent kWh, dan kiest iedereen die een beetje geld heeft voor de auto. Als mensen dan rekening houden met de afstand woon-, werkverkeer. Dan kunnen we de brandstofprijzen gewoon echt duur maken waardoor het zowiezo niet aantrekkelijk wordt om verder weg te wonen.

Tot slot mensen zitten toch op het net en ten opzichte van wat het bespaard verdient het kastje zich dik terug. Aangezien alles nog fictie is ben ik absoluut ook voor zuinig aan, dan kan als het allemaal geregeld is en bestaat, de broeksriem weer langzaam wat losser

Link naar reactie
  • 0

aptera1.png

 

https://aptera.com/

 

Zo af en toe vind ik het ook leuk om aan kruisbestuiving te doen. Naast dit zeer grappige auto'tje zijn er ook baanbrekende ontwikkelingen geweest met betrekking tot het kastje.

Een groep onderzoekers heeft de eerste stappen gezet op dit gebied en een wijkgebonden systeem ontwikkeld die eerst het huishouden zelf voorziet van stroom van de zonnepanelen, dan gaat kijken of er in de buurt vraag naar is en dan uiteindelijk pas op het net gaat leveren. Deze manier van werken scheeld in de transportverliezen. Ze hebben hiermee een prijs gewonnen in engeland naar ik meen maar dat zou ik terug moeten zoeken.

 

Wat er nog mist in het verhaal zijn de zeer wezelijke elementen windenergie en autoaccu's. Op microniveau geloof ik wel dat het werk, maar is nog eenvoudig kwa denken en algoritmes. Dit microniveau moet nog aangepast worden in energiepakketjes, maar als die standaard er eenmaal is zal dat relatief eenvoudig worden. Dan krijgen de koppelingen van microniveau netwerkjes op macroniveau HVDC netwerk. Oftewel hoe wordt een windvlaag door een windmolenpark zodanig opgevangen dat hij door een prioriteitsverdeelsleutel zo optimaal mogelijk zijn energie verdeel over de micro's. Aan de microniveau netwerkjes hangen de autoaccu's waar eigenlijk ook nog een standaard voor moet komen.

 

Optimaal berekend zou de standaard 48Volt moeten worden gezien de zonnepanelen. Als de 48volt revolutie aan slaat dan scheeld dat enorm op de implementatiekosten van zonnepanelen, krijg je een geheel dat nog veel optimaler/zuiniger functioneer als nu word berekend met 220wissel wat eigenlijk raar is want alleen een wasmaschine heeft dat nodig. Met andere woorden alle inverters in de toekomst om van wissel naar gelijk te gaan en van gelijk naar wissel doe je alleen voor je wasmaschine? Slaat nergens op.

 

1miljoen spaarlampen die er eigenlijk toch zeker zo'n 20 miljoen zouden moeten zijn kwa huishoudens moet nog aangevuld worden met een complete nieuwe set huishoudelectronica, wil je het efficient houden. Kortom nieuwe nichegroep gezocht die in 48volt-tech. leiding neemt of een standaard zet voor de electrische-vervoersmiddel industrie.

Link naar reactie
  • -1

Kortom nieuwe nichegroep gezocht die in 48volt-tech. leiding neemt en gaat zwaankleefaanen. De twaalf volters mogen naast hun directe netwerk zich ook best gaan concentreren op dit effect en zien dat ze bijstand mee krijgen bijvoorbeeld in onafhankelijkheid en netwerkeloosheid.

 

Enig idee wat de invloed van een lage spanning op de stroom is en de prijs van koper ?

 

Je hebt leuke ideeën, en misschien kun je indruk maken op mensen die geen enkele technische of natuurkundige achtergrond hebben. Mij begint jouw totale gebrek aan ook maar enig inzicht in de materie danig te storen.

Link naar reactie
  • -1

Ik zit inderdaad niet in de electronica maar 1 voor auto's is vastgesteld dat 48 volt enorm scheelt in kopergewicht wat meegezeult moet worden. 2 Auto's staan overdag zon op te slaan. Waar dan ook. Kwa basis vermogen uit de Sahara aangevult met panelen hier. 's Avonds staat hij voor je huis stroom te leveren aan tv en wat ook. Ik zie hier geen dikke draden. Alleen de wasmachine. Met andere woorden 48volt netwerk blijft dun en handig. Auto en huis vormen samen 1 schakel in energievoorziening. Auto vang avondpiek op en laat 's nachts weer bij op windmolens.

 

Ben benieuwd naar reactie. Als ik koper verkeert inschat zit ik fout maar auto laden via 48 volt vanuit zonnepalen vind ik logisch. 220 blijft gewoon je huis binnen komen( wasmachine ).

 

Zit ik nu nog fout?

Link naar reactie
  • 0

Het is iedere keer weer zoeken waar ik een berichtje het beste kan plaatsten als ik wil kruisbestuiven. Deze lijkt mij hier het meest op zijn plaats.

 

Er is een accu-techniek uitgevonden die de opslagcapaciteit van de huidige lithium-ionen accu vertienvoudigd. Voor electrisch rijden zou dit de doorbraak kunnen betekenen daar de actieradius ineens zo rond de 1500KM komt te liggen en een eventuele tussentijdse oplaadbeurd zo tussen de 10/20 minuten gaat kosten. Hybrides zouden hiermee niet meer de gewenste extra's geven en een stap kunnen zijn die overgeslagen wordt.

 

http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html

Link naar reactie
  • 0

Nee, deze heb ik nog niet gezien. Alleen een overzicht van de projecten die de EU financiert met korte beschrijving, maar dat zag er heel anders uit. Gaat me weer heel wat uurtjes vrijetijd kosten als ik het linkje zo is bekijk! Hiervoor hartelijk dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.