• 0

Meerwerkfactuur wordt niet betaald

Ik ben schilder en ben pas voor mezelf begonnen.

 

Als ik bij een klant ga beginnen, tekenen ze eerst de offerte waar een betalingstermijn van 10 dagen in staat.. Ook tekent de klant akkoord om te betalen voor een meerwerkfactuur, als dat van toepassing is.

 

Als ik bij een klant bezig ben en merk dat er meerwerk bij komt, ben ik dan verplicht om daar een offerte voor te maken? En als ik dat niet doe en achteraf de factuur stuur is de betalingstermijn dan ook 10 dagen?

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kan dit in je algemene voorwaarden zetten om probelemen te voorkomen, maar het lijkt me netjes als je eerst de klant hierover informeerd voordat je extra kosten gaat maken (als deze relatief hoog zijn)

 

je kan ook gewoon een standaard lijstje gebruiken om het meerwerk op te schrijven als je het tegenkomt en deze laten ondertekenen door de klant, om nu tijdens een klus helemaal naar huis te rijden en daar een nieuwe offerte schrijven en de hele poespas lijkt mij een beetje overkill.

 

 

 

 

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0

ik heb de klant geinformeerd dat het waarschijnlijk een hoog factuur zou worden, en dat is het ook geworden.

 

er is nergens getekend wat dat extra werk precies inhoudt, maar hij heeft wel de eerste offerte ondertekend waarin hij akkoord gaat met het betalen van een eventueel meerwerkfactuur

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meerwerk is altijd een lastig punt. Maar ik zou zowiezo altijd de klant op de hoogte stellen van meerwerk, dat schriftelijk bevestigen en voor akkoord laten tekenen. Hoeft niet meer te zijn dan een briefje met omschrijving.

 

Voor sommige werkzaamheden is dat extra lastig. Kan me voorstellen dat wanneer je houtwerk aan het herstellen bent (geen idee overigens of een schilder dat doet) en een compleet kozijn blijkt verrot te zijn dat je moeilijk kunt stoppen, briefje sturen, wachten en een paar dagen later verder kunt gaan. Door ervaring leer je dit soort dingen beter inschatten (zit in de software maar idee is hetzelfde en ben door schade en schande wijs geworden ;) )

 

Het grootste probleem is waarschijnlijk dat je je klant niet duidelijk kunt maken waarom er meerwerk is. Zowel in de technische zin, waarom is er in eens zoveel meer verf nodig (technisch misschien noodzakelijk omdat dat een type houtsoort pas bij 3 dagen dekkend te schilderen is), als in de operationele zin (in de offerte stond 2 lagen en nu factureer je me er in eens 3, je hoort toch te weten als schilder dat 3 lagen nodig zijn) Ik voel me persoonlijk ook 'genaaid' als er zonder uitleg een bedrag op de factuur staat bovenop het offerte bedrag.

 

Probeer, in dit geval, je klant dus duidelijk te maken waar het meerwerk vandaan komt en, zeker ook, waarom je dat niet in je offerte mee hebt genomen / kunnen nemen. Begrip is al de helft van de oplossing.

 

Een (te lage?) offerte uitbrengen met een handtekening onder een vrijbrief om meer te rekenen lijkt me geen goed uitgangspunt.

 

Link naar reactie
  • 0

de klant begrijpt wel waar het meerwerk vandaan komt, namelijk door nalatigheid van de vorige schilder, mijn verf hechtte niet en inderdaad houtrot... klant ging op het moment dat ik het hem vertelde akkoord met het meerwerk, (mondeling) ik heb nog een aantal malen aangegeven dat het een flinke factuur zou worden, daar werd al niet of nauwelijks op gereageerd.

 

ik heb inmiddels de factuur verstuurd, en we zijn nu 15 dagen verder, nog geen betaling ontvangen, klant gebeld en hij zegt dat er nu geen geld is, maar hij blijft ook doorhameren over dat hij nergens getekend heeft voor het meerwerk.

 

Dus wat voor advies hebben jullie in mijn situatie?

Link naar reactie
  • 0

Bevestig in een brief het gesprek waarin hij akkoord is gegaan met het meerwerk en toon begrip voor de situatie dat de factuur door hem als hoog wordt ervaren en dat er op dit moment geen geld is. Bied hem een mogelijkheid aan om in termijnen te betalen. Als hij daarmee akkoord gaat, laat je hem een bevestiging van die termijnbetalingen ondertekenen.

 

Dan duurt het wat langer voor je je geld binnen hebt, maar je komt hem wel tegemoet.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

het meerwerk is ook voortgekomen uit schilderwerk wat de klant zelf nog gedaan wilde hebben.

 

Dit is het stukje over meerwerk wat in de offerte staat, waar de klant dus voor getekend heeft:

 

..... Schilderwerken is gerechtigd meerwerk ten gevolge van gewijzigde of aanvullende

werkzaamheden aan Opdrachtgever in rekening te brengen, tenzij partijen schriftelijk anders zijn

overeengekomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal. Kun je wat met het advies? Dat blijft hetzelfde, toon begrip en probeer hem met een regeling tegemoet te komen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wellicht een tip (geen idee of dit werkt bij schilderwerken, bij mij gaat het om organisatie advies en uren):

Ik neem in contracten altijd een maximum aantal uren op waar de klant voor tekent. Bij omvangrijke opdrachten (veel uren, langer lopend) neem ik standaard een marge van 10%. Voorts is contractueel geregeld dat, wanneer gedurende de opdracht zou blijken c.q. het vermoeden ontstaan dat het maximum niet toereikend is er aanvullende afspraken op schrift worden vastgelegd. Ik heb gelukkig nog geen problemen hiermee ondervonden. Ik schat de projecten ook meestal wat ruimer in want als de eindsom dan meevalt heeft de klant het gevoel dat hij "voordelig" uit is en dat werkt psychologisch beter dan een factuur die tegenvalt....

Misschien een volgende keer een maximum offerte afgeven en de zaak iets ruimer inschatten, rekening houden met mogelijke tegenvallers in bescheiden mate?

 

Succes in elk geval!

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Schilder, ik zie net ook je draadje over betalingstermijnen. Een redelijk accuraat antwoord (ben geen jurist) is: ja als je (betalings)voorwaarden niet onredelijk zijn en niet in strijd met wetgeving dan zijn ze rechtsgeldig als je klant er een handtekening onder zet. Een betalingstermijn van 10 dagen is dus ok (houd wel rekening met de tijd die een overschrijving nodig heeft)

 

Het lullige is dat er een aardig verschil zit tussen rechtsgeldig en betaald krijgen van een, zoals in dit geval, onwillende klant. Je mondelinge overeenkomst voor het meerwerk is ook rechtsgeldig maar lastig aan te tonen. Ben zoals gezegd geen jurist. De wel juristen (hier) kunnen je misschien meer informatie geven over de (on)mogelijkheden.

 

Als je klant zowel zegt geen geld te hebben en ontkent opdracht gegeven te hebben dan klinkt dat als iemand die gewoon onder een factuur uit wil komen. Misschien dat wat aandringen in de vorm van een herinnering met daarop een (aangetekende) ingebrekestelling met dreiging de vordering uit handen te geven al helpt.

 

Schat dus zelf even in hoe welwillend de klant is. Kan hij niet betalen maar wil hij wel dan kun je heel vriendelijk zijn en een betalingsregeling voorstellen. Wil hij niet betalen dan kun je allerlei middelen inzetten. Maar het uiteindelijk 'ultieme' middel, de gang naar de rechter, is met mondelinge afspraken lastig.

 

Er staan trouwens vele draadjes op dit forum over incasso. Bovenaan staat een zoek 'ding' en onder 'extra' vind je onder 'zoek' een wat uitgebreidere zoekfunctie.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord,

ik denk dat ik het nog even aankijk, ik heb het idee dat hij wel wil betalen maar er inderdaad geen geld voor heeft, niet erg netjes, maar ja

 

als hij over 2-3 weken nog niks betaald heeft zal ik verdere maatregelen moeten treffen in hoeverre me dat gaat lukken

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik proef uit jouw bericht dat je wist dat er sprake zou zijn van meerwerk, kun je dit bij een volgende keer niet meenemen of omschrijven in een stelpost met daarbij een bedrag genoemd.

 

Lijkt me ook inzichtelijker voor een klant die op dat moment een indruk heeft van de kosten van het meerwerk.

 

 

vr.gr.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Schilderwerk,

 

De beste manier om problemen te voorkomen, is een aanvullende offerte/opdracht maken zodra het meerwerk in zicht komt en er niet aan beginnen voordat de klant heeft getekend.

 

De aller aller beste manier om problemen te voorkomen, is om meerwerk vooraf te voorzien en meteen in de originele offerte te zetten. Klanten houden niet van verassingen. Als je hun huis geschilderd willen hebben, willen ze vooraf weten wat dat kost. Houtrot en niet hechtende verf zijn problemen waarvan ze verwachten dat jij ze voorziet. Jij bent tenslotte de schilder. Als ze vragen of je het schuurtje er ook nog even bij wil doen, snappen ze dat zoiets meerwerk op gaat leveren.

 

Dus, hoe beter je offerte (zonder meerwerk) hoe minder gezeur.

 

Laat onverlet dat je klant het meerwerk gewoon moet betalen. Je zal er echter geen blije klant aan overhouden en deze zal ook geen reclame voor je maken. Dat is jammer en had voorkomen kunnen worden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.