• 0

Kopieeren Allgemene Voorwaarden?

Hoi,

 

Ik heb reeds een tijdje een eenmanszaak, waarbij ik artikelen verkoop op internet. Nu is het opstellen van algemene voorwaarden geen pretje en kan hierbij ook alle hulp gebruiken. Maar om toch aan de slag te kunnen heb ik stukken AV's van andere sites (gelijk aan het assortiment en gelijke branche) gekopieerd en natuurlijk aangepast voor zover nodig.

 

Nou mijn vraag, is dit strafbaar? De auteurswet zou eventueel van toepassing kunnen zijn, maar deze berust alleen op letterkunde,kunst en wetenschap. Is het toegestaan om de AV van een winkel te kopieren of is dit nu dus strafbaar en zou ik zo snel mogelijk mijn AV moeten aanpassen?

 

Ik hoor het graag van jullie, ik had al de zoekfunctie gebruikt maar een antwoord op deze vraag kon ik niet vinden

groeten

Tim

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tim,

 

De taal en manier van omschrijven van Algemene Voorwaarden is zo strak omschreven omdat dat juridisch nu eenmaal een goede en bruikbare tekst is. Er wordt enorm veel van elkaar gekopieerd en aangepast. Je bent dus lang niet de eerste die (delen van) andermans voorwaarden overneemt. Je moet alleen oppassen dat je wel weet wat er in staat, dat het wel op jou van toepassing is en er geen voorwaarden instaan die je niet waar kunt of wilt maken. Ik neem aan dat je alles zelf nagelopen bent, en veranderd waar je het concreter voor jouw situatie kunt maken. AV's zijn zo algemeen dat je prima kunt werken met een AV die bestaat uit aangepaste stukken uit andere AV's. Je kunt trouwens zelf je AV opstellen aan de hand van andere teksten en die aan een jurist voorleggen, voor extra zekerheid.

 

Het is nog wel grappig ook als je een onderscheidend stukje uit een AV pakt en dat intypt in Google, ik ben altijd verrast hoeveel (grote) bedrijven tot precies diezelfde tekst zijn gekomen. Iedereen hetzelfde advocatenkantoor of dezelfde template gebruikt? :)

Link naar reactie
  • 0

oh, thnx precies een antwoord dat ik nodig had.maar even als vervolg hierop. Ik heb dus vandaag een bericht gekregen van die site waarvan ik een deel gekopieerd heb, die mij met artikelen uit het wetboek om de oren slaat (ik heb hier zelf het wetboek liggen, ze schermen met artikelen uit de auteurswet, artikel 10 uit AW is dat), maar dit lijkt mij onzin, aangezien zoals jij al zegt, de voorwaarden veel op elkaar lijken of hetzelfde zijn.. Doe ik er goed aan om mijn AV te veranderen of moet ik eerder gaan lachen om deze manier van handelen van m'n concurrent??

 

edit: nog als aanvulling, bij de site van het blad "de zaak" (een goed blad???) stond hier ook info over maar ik kon er niet bijkomen, heeft iemand toevallig een login hiervan, of is dit persoonlijk. ons gratis abo begint pas over een paar weken,maar deze info zou ik natuurlijk erg graag nu willen hebben,wegens bovenstaande reden.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk ben je niet de enige die ze heeft overgenomen. Eigenlijk vermoed ik dat je zeurende concurrent ze ook niet zelf heeft bedacht. Zoals hierboven ook al gezegd, het (deels) overnemen en aanpassen van AV is meer een gewoonte dan iets slechts zou ik haast zeggen.

 

Of AV juridisch gezien berschermd worden door het auteursrecht durf ik echter niet stellig te ontkennen. Misschien doe je er goed aan hier en daar wat zinsnedes aan te passen, al moet je wel oppassen dat de strekking van zon zin er niet door veranderd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hardstikke bedankt, (snelle reacties trouwens, toch dit forum maar is meer in de gaten houden:)!!!!)

 

Goed idee wat betreft iets aanpassen van zinsopbouw etc, dat zal ik doen, ik zal alleen nog even informeren of AV's auteursrechtelijk beschermd kunnen zijn (of worden).

 

Bedankt voor jullie info zover, mocht ik nog ergens achter komen dan zal ik het hier nog even posten.

 

groet

Tim

 

Link naar reactie
  • 0

Even heel concreet: op AV's zitten in principe wel auteursrechten, het zijn immers gewoon geschreven teksten. Maar omdat hier een zodanige standaardisering is opgetreden in de loop der jaren en het gebaseerd is op voorbeeld-AV's en wetteksten zal niemand zijn auteursrecht makkelijk kunnen bewijzen. Veel juristen (en onze accountant) geven zelfs als voorbeeld andermans voorwaarden om ideeën uit te halen. Ik zou me er dus niet direct zorgen over maken, want juridisch gezien kun je een zin vaak niet zomaar herschrijven zonder de strekking te veranderen.

 

(Zoek eens op wat zinsnedes uit het betwiste deel van je eigen AV met Google, kijk eens of er niet veel meer sites (vrijwel) dezelfde tekst hebben, en of die misschien zelfs ouder zijn.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.