• 0

Uitsluitingen in Aansprakelijkheidsverzekeringen bedrijven

In mijn elektrobedrijfje (10 mensen) hebben wij een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering.

Het barst van de uitzonderingen.

Er is een extreem groot gat tussen het ondernemersrisico

en de verzekerde aansprakelijkheid.

Bijvoorbeeld:

inbraakbeveiligingen (wij zijn een NCP/BORG erkend

beveiligingsbedrijf): volledig uitgesloten;

werken bij zorginstellingen/ziekenhuizen: uitgesloten;

'uiteraard' 'opzicht': zo goed als uitgesloten;

enz..

Ik hoor uitspraken dat zoiets normaal is.

Ik vind dat de 'verzekeringsbranche' niet doet waarvoor

zij, vind ik, geacht moeten zijn te zorgen: het uitsluiten

van ('zeer') grote risico's buiten het ondernemersrisico.

Voor een deel is een bedrijf zo vogelvrij.

Met leveringsvoorwaarden kun je lang niet alles

(vooral bedoeld extreem grote risico's) opvangen.

Weet iemand hoe je zoiets oplost?

U kunt ook rechtstreeks mailen aan:

ra@xs4all.nl

Mathieu2.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een vergelijkbaar probleem: van ca. 80% van mijn werkzaamheden is het risico uitgesloten om wat voor onbenullige voorwaarden dan ook. Ik heb er dus voor gekozen geen aansprakelijkheidsverzekering te nemen. De 20% die ze wel dekken vormt nu net niet echt mijn risico!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Dit is een bekend probleem, ook met ICT-activiteiten werd erg veel uitgesloten.

 

Mijn advies zou zijn om met een goede jurist alle contracten en de algemene voorwaarden en dergelijke tegen het licht te houden. Natuurlijk maakt het je niet vrij vna het leveren van goed werk, maar met een goed contract en goede AV sta je een stuk sterker bij eventuele problemen.

 

En soms helpt praten met een (tweede) assurantieadviseur ook nog wel eens. Wat ons door de ene verteld wordt over wat mogelijk en onmogelijk was, werd bij een andere adviseur anders beoordeeld, met nogal een ander resultaat qua verzekeringen.

Link naar reactie
  • 0

AON en Zurich doen vrij veel in de ICT-sector. Naast de bedrijfsaansprakelijkheid is tevens de beroepsaansprakelijkheid afgedekt.

 

Voor wat betreft beveiligingsbedrijven: het is inderdaad lastig om een passende dekking te vinden. Verzekeren is risico's inschatten en dat is precies wat een verzekeraar doet. Het is nl. zeer lastig om in te schatten wat een mogelijke schade zou kunnen zijn: betreft het hier een woonhuis met een beperkte waarde aan bijv. lijfsieraden of gaat het hier om een opslagloods met nokia mobieltjes.... De mogelijke schade is in deze situatie eigenlijk niet in te schatten. Ik zou je willen adviseren om goede werkprocedures in te stellen en ook daadwerkelijk te toetsen of deze worden nageleefd door het personeel. Daarnaast goede leveringsvoorwaarden opstellen: in de B2B-sfeer verwacht ik geen problemen, maar in de particuliere sfeer (zwakkere gebruiker) is een rechter eerder geneigd om de leveringsvoorwaarden terzijde te stellen.... blijft een lastig verhaal.

Link naar reactie
  • 1

Een bekend probleem, wat ik veelvuldig tegenkom. De grote vraag in deze is altijd weer waar moet het risico worden gelegd. Wat ben je bereid om als leverancier/dienstverlener 'zelf' aan risico te aanvaarden en wat moet de contractpartij dragen?

 

Verzekeringen dienen er alleen maar toe om risico's te verleggen c.q. als backup te dienen wanneer het onverhoopt mis gaat. De polissen van een bepaalde verzekering zullen tussen de verschillende maatschappijen in beginsel niet veel afwijken. Niettemin is het altijd zinvol om deze voor het afsluiten te vergelijken. Met een groot aantal maatschappijen of gevolmachtigden kunnen additioneel bijzondere afspraken worden gemaakt wanneer daartoe de behoefte bestaat. Een verzekering zal echter altijd beperkingen zal kennen, in de voorwaarden en/of de verzekerde waarde.

 

Voor een leverancier/dienstverlener is het zaak om in de contractuele relaties die de desbetreffende persoon aangaat rekening te houden met de beperkingen die zijn verzekeraar hanteert.

 

Het is niet ongebruikelijk - zelf zeer aan te bevelen - om de beperkingen die de verzekeraar hanteert ook jegens contractpartijen te bedingen. Dit kan bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden of de schriftelijke overeenkomst zelf. De praktijk leert dat veel partijen dit nog wel eens verzuimen en daarmee dus - al dan niet onbewust - een risico aanvaarden. Niet zelden kom ik tegen dat ondernemingen simpelweg vergeten om met de beperkingen die de verzekeraar hanteert ook rekening te houden in de contracten met afnemers.

 

Ook wanneer de dekking van de verzekeraar wel 1 op 1 in de algemene voorwaarden zijn opgenomen betekent dat nog niet dat daarmee de kous af is. Zeker wanneer er grote belangen in het geding zijn, die de verzekerde waarde te boven gaan, wordt er tussen partijen toch altijd weer onderhandeld over de aansprakelijkheidsbeperking.

 

Bij die grote contracten verlangt de klant vaak toch weer additionele zekerheden.Soms loont het om daarvoor additioneel een verzekering af te sluiten of de wederpartij het overige deel van het risico te laten verzekeren. Wanneer dat niet mogelijk is of de belangen niet meer in een redelijke verhouding tot elkaar staan blijft eigenlijk alleen nog maar de vraag welk risico men bereid is om te nemen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.