• 0

loonbelasting voor directeur BV

Ik wil voor mijzelf een BV oprichten omdat mijn winst als 50% wordt gerealiseerd oploopt naar ca euro.100000,= . Echter ik lees dat het verplicht is om zelf een salaris uit de BV te halen van 39000,= hierover is Loonbelasting en andere inhoudingen verschuldigd. Ik zou graag weten hoeveel dat dat is.? Ik kan daarna uitrekenen of het voor mij gunstiger is om eenmanzaak te blijven of over te stappen naar een BV. Het streven is er na om meer personeel aan te nemen (echter aan technisch personeel is nauwelijk aan te komen )

 

wie kan mij hierop antwoorden en misschien ook extra informatie geven omtrent de BV.

 

(oprichtingsvoorwaarden zijn allemaal bekend)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het klopt inderdaad dat je jezelf als directeur een loon moet toekennen van minimaal 39.000 euro. Hierover betaal je loonheffingen. Dit is op jaarbasis bij een brutojaarloon van 39.150 euro 13.614 euro. Dit bestaat dan voor 11.664 uit loonbelasting en voor 1950 euro vergoeding zorgverzekeringswet. Verder worden er geen premies ingehouden en ben je dus ook verder nergens voor verzekerd zoals bijvoorbeeld: WW en pensioenen en dergelijke. Dit dien je zelf extra te doen.

 

Verder dien je eraan te denken dat er een paar keer per jaar bij bepaalde gebeurtenissen een aandeelhoudersvergadering dient plaats te vinden en dat hiervan notulen moeten worden gemaakt en worden bewaard voor de belastingdienst. Dit geld ook wanneer er maar een aandeelhouder is.

Wanneer er meerdere aandeelhouders zijn behoren zij allemaal het directeursloon (met de bijbehorende loonheffingen) betaald te krijgen.

 

Verder is de boekhouding voor een BV iets uigebreider en zul je dus wat meer geld aan de boekhouder kwijt zijn dan met een eenmanszaak of VOF. Er dient namelijk verplicht een jaarrekening elk jaar te worden opgesteld en er moet worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.

 

Indien je nog meer wilt weten over de BV en de bijbehorende financiele kwesties dan hoor ik het graag!

 

Succes!

 

Patricis Visser

 

Link naar reactie
  • 0

Op de volgende link: http://www.esset.nl/bvofeenmanszaak.htm kun je online berekenen wat de belastingdruk is in een eenmanszaak en de BV. Let er wel op dat de berekening bij benadering is, want er zijn nogal wat foute percentages opgenomen, maar het geeft een goed beeld van het verschil in belastingdruk.

 

Het verschil tussen een eenmanszaak en een BV is inderdaad het verplichte salaris van minimaal EUR 39.000 of hetgeen in jouw branche gebruikelijk is. Vanaf 1 januari 2008 hoef je hiervoor geen salarisadministratie meer op te starten en de aangiften Loonheffingen voor te doen, maar geef je dit salaris op bij jouw aangifte Inkomstenbelasting. Dit scheelt tijd en geld.

 

Een ander verschil is inderdaad dat je een jaarrekening moet opstellen (iets andere indeling dan de winstaangifte) en een beknopte versie hiervan moet publiceren bij de Kamer van Koophandel. Wanneer je nu ook al een jaarrekening laat opmaken voor de eenmanszaak, zal het verschil in kosten verwaarloosbaar zijn die dit extra met zich meebrengt.

 

De andere verschillen zitten hem in de fiscale ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek, MKB-winst vrijstelling en fiscale oudedagsreserve die je niet gaat krijgen in de BV-vorm. Dit biedt daarentegen weer de mogelijkheid tot pensioen in eigen beheer.

 

Overigens heb ik reeds vele berekeningen gemaakt voor mijn klanten en heb moeten constateren dat veelal de eenmanszaak het wint van de BV. De eigenlijke keuze wordt vaak gemaakt vanuit juridisch oogpunt (aansprakelijkheid).

 

Succes met de keuze, maar laat je wel bijstaan door jouw huidige adviseur/boekhouder/accountant!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Vanaf 1 januari 2008 hoef je hiervoor geen salarisadministratie meer op te starten en de aangiften Loonheffingen voor te doen, maar geef je dit salaris op bij jouw aangifte Inkomstenbelasting. Dit scheelt tijd en geld.

smart4u, bedankt voor deze tip. (ik neem aan dat dit alleen geld voor het salaris van de directeuren?)

 

Ik zit met dezelfde kwestie.

Op dit topic en bij "Start van een BV of VOF verschil in kosten" heb ik al veel info gevonden, maar nog 2 vragen:

 

- tot welke bedrag van winst wordt een bedrijf gezien als MKB en kan je de 10% MKB-vrijstelling berekenen, of ligt het aan het aantal personen in dienst?

 

- wat betreft de aansprakelijkheid:

Dekt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voldoende bij een eenmanszaak/VOF?

Zo ja, waarom zou dan gekozen worden voor een BV?

Zo nee, wat wordt bij een BV wel gedekt en bij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering niet?

(ik heb geen langlopende contracten bij crediteuren).

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat betreft de aansprakelijkheid:

 

Dat heb je elders op dit forum al gevraagd. Herhaal je vragen niet ajb en blijf bij het onderwerp van een discussie.

excuses, ik had eerst in deze topic de vraag gesteld en vond later dat het deel over aansprakelijkheid beter bij "juridisch-contracten" paste.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.