• 0

Mijn onderneming is meer een last dan een lust...

??? "Help dit wil ik niet"

 

Medio 2005 ben ik vanuit huis begonnen met ICT dienstverlening aan het MKB, een jaar later in 2006 heb ik een bedrijfspand betrokken en ben uitgebreid met dienstverlening aan consumenten alsmede verkoop van hardware (computerwinkel).

 

Nu weer een jaar later zit ik in een redelijk groot pand, 2 man personeel. Al met al redelijk hoge lasten, veel verplichtingen zoals huurcontract, leasecontract van apparatuur, etc.

 

Ik ben er van overtuigd dat de groei wel verder komt en dat het zeker levensvatbaar is, dat dit een kwestie is van tijd en investeren.

 

Al die tijd ben ik een eenmanszaak geweest, recent is een bekende in de zaak gestapt (nu v.o.f.) omdat wij plannen hebben om ook o.a. elektronica te gaan importeren. Via de bank zijn er mogelijkheden voor een rekening courant (70.000 euro), echter dit duurt heel erg lang, hierdoor zitten we ook met een omzetgat.

 

Al met al zijn de lasten dus erg hoog, heb ik schuld bij kredietverstrekkers (zoals de vennoot) en ben ik heel veel tijd kwijt in de onderneming, echter omdat de resultaten net quite zijn, zit er

voor mij veelal niets bij.

 

De laatste tijd heb ik hier veel over nagedacht ("kon ik maar terug in de tijd"), maar ja, dat zullen we maar beschouwen als levenservaring / ondernemerservaring die je opdoet.

 

Eigenlijk wil ik dit dus helemaal niet, echter het bedrijf beëindigen lukt niet zomaar (vanwege de schulden, contracten, e.d.). Verkopen van een jonge onderneming in de opstartfase zal ook niet makkelijk zijn (ondanks de gedane investeringen, opgebouwde netwerken, etc.)

 

Mijn wens is om met een schone lei opnieuw te beginnen, dus de lasten weer zo laag mogelijk, (andere) diensten en producten aanbieden waar ik eigenlijk het sterkst in ben, zelfstandig zonder personeel vanuit huis of een (kleiner) bedrijfspand. Gewoon weer zoals in het begin; leuke verdiensten en niet te ver doorschieten in de vaste lasten.

 

Het is wel iedere maand de touwtjes aan elkaar knopen, maar eigenlijk ben ik het persoonlijk gewoon zat, dit is niet het ondernemen wat ik in gedachten had en zoals ik begonnen ben. Er zijn gewoon wat verkeerde keuzes gemaakt, daarvoor betaal ik nu de prijs...

 

Door de enorme hoeveelheid stress, het feit dat dit eigenlijk niet is wat ik wil met mijn onderneming, etc. is ook de energie weg om er voor te knokken en dat is natuurlijk erg gevaarlijk!

 

Heeft er iemand gedachten hierover? Of tips / adviezen? Of misschien wel ervaring mee?

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik jou veel sterkte toewensen in de situatie, want dit is een mindere periode uit jouw ondernemersloopbaan.

 

Mijn eerste advies aan jou is de volgende. Waarschijnlijk heb je bij de opstartfase een ondernemersplan gemaakt. Werk deze eens bij met de huidige informatie en toekomstverwachtingen. Aan de hand hiervan kun je bepalen of jouw onderneming in de huidige vorm levensvatbaar is. Misschien kom je dan al tot de conclusie dat bepaalde kosten te hoog zijn en verlaagd dienen te worden. Daarnaast moet je goed de activiteiten van de onderneming doorlichten. Je kan niet overal goed in zijn en de ene activiteit levert waarschijnlijk niets of nauwelijks iets op, terwijl een andere activiteit de kosten moet dekken van de gehele onderneming. Stoot die verliesgevende activiteit dan af, desnoods voor een korte periode.

 

Bij het beëindigen van langdurige overeenkomsten is het mogelijk dat de tegenpartij een bod accepteerd dat misschien wel lager is dan hetgeen overeengekomen is, maar op een faillissement zit niemand te wachten. Met die tactiek kom je misschien onder bepaalde contracten uit en kun je misschien de kosten verlagen.

 

De bank is overigens een oplossing om het werkkapitaal te verbeteren, maar je kan ook eventueel aankloppen bij de gemeente. Zij hebben geld beschikbaar om leningen te verstrekken aan ondernemers die levensvatbaar zijn en bijstand nodig hebben die een bank niet meer kan of wil leveren. Mocht je dit wensen, dan is een snelle start gewenst, want dit is helaas ook een langdurige weg.

 

Praat er in ieder geval openlijk over ook met de nieuwe vennoot en jouw levenspartner. Zij zijn als het goed is op de hoogte van de totale situatie en kunnen jou het beste adviseren. Heel veel succes toegewenst de komende periode!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Beste smart4u,

 

Bedankt voor de reactie. Ik denk inderdaad ook dat dit helaas een lang traject gaat worden.

 

De diensten en producten die op dit moment succesvol zijn vereisen (eigenlijk) geen personeel of een grote bedrijfsruimte. Met andere woorden, als ik de overige activiteiten afstoot zou er weinig van het huidige bedrijf overblijven om het verder voort te zetten in de huidige vorm.

 

Nu heb ik eigenlijk een paar scenario's in gedachten;

1. Bedrijf verkopen, echter dit is om genoemde redenen erg moeilijk

2. Bedrijf beëindigen, dit is erg zonde omdat het zeker levensvatbaar is en een ondernemer die dit juist wel zoekt in de bovenstaande vorm kan hier in korte tijd een succes van maken (met wat aanvullende investeringen). Het is vooral vanwege de schulden en gedane investeringen eigenlijk niet echt mogelijk voor mij.

3. Alles afslanken, proberen de contracten te beëindigen en verder gaan in de nieuwe vorm. Dit lijkt mij een goede optie, maar neemt niet weg dat er veel verloren gaat van het bedrijf (wat ook zonde is) en ook veel geld gaat kosten (in zekere zin ook zonde).

 

De investeerder die erbij is gekomen heeft vooral interesse in een andere tak van sport, ik heb eerder al aangeraden hier een andere onderneming samen voor op te zetten en daarin verder te investeren.

 

Al met al kan ik het maar weinig uit mijn hoofd zetten en geeft mij uiteraard thuis ook wat wrijving met de levenspartner (die ziet het allemaal wat simpeler in; gewoon stoppen en opnieuw beginnen).

 

Mocht ik voor scenario 2 of 3 gaan dan zit ik met het financiële probleem. Op zich ben ik er niet bang voor om een lening af te sluiten, dit komt uiteindelijk met de nieuwe activiteiten wel weer goed... Echter ik krijg de bank niet zover tot de verstrekking over te gaan dus, dat is wellicht de grootste bottleneck.

 

Het is inderdaad een vrij lastige en zware periode, ondanks de zon buiten heb ik een gevoel van donkere wolken. Uiteraard weet ik ook wel dat aan het eind van de tunnel altijd het licht wel weer schijnt.

Link naar reactie
  • 0

Zo dit alles lezende, kan ik jou slecht opbeuren. Mijn advies op basis van de gegevens is om inderdaad alle bijzaken per direct te staken.

 

Eerst geld verdienen en dan uitbreiden is mijn motto in deze. Denk niet in omvang van een onderneming, maar in behaald rendement of een vergoeding voor brood op de plank. Wanneer je weer ruim in jouw jasje zit, dan verder uitbouwen.

 

Nu ben je helaas te snel vertrokken vanaf het station en nu blijkt dat de rails nog niet overal ligt....

 

Probeer ook eens te informeren bij de gemeente. Zij zullen jou, mits goed onderbouwd, kunnen helpen denk ik. Zij hoeven namelijk geen zekerheden bij het aangaan van de lening te hebben, iets wat de bank absoluut wel wil hebben.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is waar, ik heb me een beetje laten leiden door adviezen van verschillende personen en eigenlijk uitgebreid terwijl het bedrijf (en ik) er niet echt aan toe waren.

 

Wat de gemeente betreft is een goede tip, ik was daar niet van op de hoogte. Ik ga contact opnemen om te kijken wat ze voor mij kunnen betekenen in deze.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Kort samengevat: er zijn schulden, maar geen inkomsten.

 

Ik zou eerst nog eens goed naar de kosten kijken en een analyse maken om te bepalen of het mogelijk is om in de kosten te snijden om zo winst te maken.

 

Lukt dat niet, dan zou ik met de financiers overleggen en kijken of er iets van te maken is, waarbij je toch enige zekerheid van inkomen krijgt.

Link naar reactie
  • 0

De samenvatting klopt gedeeltelijk. Er zijn schulden en ook inkomsten, maar niet voldoende (meer)...

 

Met andere woorden, het bedrijf is redelijk snel gegroeid, maar niet echt voorbereid op wat moelijkere perioden. Daarnaast is het vooral aan mij persoonlijk te wijten; ik wil niet zo ondernemen met de grote overhead en de bijkomstige grote zorgen.

 

Ik ben druk bezig in kosten te gaan snijden, het blijft soms echter een probleem om bepaalde contracten af te kopen.

 

Met wat wijzigingen in de bedrijfsactiviteit, de grote overhead terugbrengen is het een rendabel bedrijf, alleen dan is het vooral anders dan het nu is...

 

Om tot die situatie te komen heb ik inderdaad een kredietbehoefte.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik wens je eerst even alle sterkte toe in de situatie waar je in zit.

Echter zoals mijn voorganger schreef zou ik eerst eens terug gaan naar het ondernemingsplan, naar de essentie.

 

Probeer de kosten terug te dringen, en door mag je best creatief in omgaan. Slim inkopen is het halve werk, alsmede je werknemers. Zijn deze nodig. Kan ik werk ook zonder de werknemers of hebben zij een vast contract ?

 

Daarnaast zou ik eens contact opnemen met het IMK. Zij kunnen je op verschillende gebieden helpen. Ook voor een eventueel krediet van 162.000 met een rentepercentage van 6 % en een looptijd van 10 jaar.

Kijk daar wel mee uit, want je hebt al schulden!

 

Ook je gemeente kan je bijvoorbeeld een BBZ uitkering verlenen, waarin je toch je vaste persoonlijke lasten kan betalen. Pratende mensen kunnen geholpen worden.

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
  • 0

:-\ Even een beetje andere richting;

 

Ik heb ook verschillende reacties gehad van organisaties die "tegen vrijwaring" alles overnemen.

 

Ik krijg er alleen niet echt hoogte van wat dit precies inhoud, wat er vervolgens gebeurt en of er niet alsnog risico's voor mij aan verbonden zitten.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat dit precies is?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je sowieso eens aanraden vrijblijvend naar de KvK in jouw regio te stappen en je te laten informeren hierover (bel van te voren voor een afspraak, dan spreek je ook echt iemand met verstand van zaken). Zij weten precies waar op te letten, en wellicht zelfs potentiële partijen die (een deel van) je activiteiten over willen nemen.

Link naar reactie
  • 0

Tja, daar zit je lelijk in de rats.

 

Je doet iets wat je niet leuk vindt. Je vrouw zegt dat je maar beter kan stoppen met die handel en eigenlijk is er zonder de zaak grondig te verbouwen geen uitzicht op verbetering.

 

Goed ondernemerschap is ook weten wanneer je stoppen moet. Misschien heb je wel de verkeerde beslissing genomen of de verkeerde adviezen gevolgd, maar dat is nu éénmaal zo. Daar kan je achteraf aardig over filosoferen, maar het lost niets op.

 

Mijn advies : Verlies nemen en zoeken naar de weg met de minste kleerscheuren. Volg je hart, maar ga niet tegen beter weten in iets proberen te maken van een verloren zaak. Het is jammer, maar beter dan nog een verkeerde beslissing op de vorige stapelen. :'(

Link naar reactie
  • 0

@ DiStefano

Ik heb inderdaad contact opgenomen met de gemeente, vanwege wachtlijsten duurt het even voordat ik terecht kan. Ik moet zeggen dat mijn gevoel over het gesprek niet erg positief is, de persoon in kwestie was vrij sceptisch.

 

Ik heb ook contact opgenomen met het IMK, deze verstrekken echter geen leningen zelf gaven zij aan, maar doen dit via dezelfde BBZ regeling van de gemeentes (begeleiding).

 

... Helaas nog geen resultaat zover.

 

@ Targon.

Ik zit zeker in de rats, ik probeer mijn hart te volgen, maar op dit moment zie ik de uitgangen niet. Ik heb berekend dat het mij ongeveer 35.000 euro kost om te stoppen (dan is alles netjes afgerond). Een krediet zou betaalbaar / draagbaar zijn, echter ik kan het nergens verkrijgen. Ben er eigenlijk bijna fulltime naar op zoek...

 

Ik heb rond gekeken ook op advertentiesites, maar dat is een en al oplichter. Ik ben bang dat het toch een klapper gaat worden, ik heb naar mijn idee bijna elke kredietverstrekkende partij gesproken, het huilen staat de meeste momenten nader dan het lachen.

 

@ De rest

Bedankt voor jullie bijdragen! Ik probeer er zoveel mogelijk mijn voordeel mee te doen, misschien is de oplossing nabij, maar nog even niet in zicht...

Link naar reactie
  • 1

heb even geduld. Je moet het hard spelen naar de gemeente toe.

Ik ken het parket waar je in zit...als je de gemeente niet achter de broek zit, dan krijg je niets voor elkaar bij het IMK. Ik weet niet wie je hebt gesproken daar.....maar ik zou jezelf wat harder opstellen. Laat zien wie je bent.....belllen, bellen , en bellen. Niet éé'n keer, duizend keer...

Je hebt een onderneming. Twee man personeel en omzet....dat zien zij ook., als je ze maar toelaat in je leven.....

 

Kom op..... laat je niet door het veld slaan door het ambtelijk bestuur..Ik heb in het zelfde schuitje gezeten en nu nog..... laat zien wie je bent.

 

Kop omhoog en vergeet niet dat mensen met een grote mond de halve wereld hebben!!!!!

 

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet zo goed begrijp is de rol van je vennoot. Is die er alleen met met geld in gaan zitten? Hij werkt toch ook wel mee, neem ik aan? Maar los daarvan, hij (of zij) heeft net zoveel belang om door te gaan c.q. de zaak goed af te ronden. Wat is zijn rol in het verhaal?

 

Wat je ook doet, ik zou in ieder geval gratis deskundigheid en ervaring in huis halen via deze club:

http://www.ondernemersklankbord.nl/nieuw/index.html

 

Succes in ieder geval!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • -2

Beste ondernemer,

 

Na het lezen van je bericht, hierbij even een notitie van ons. Al lezende, jouw en de forum gasten, krijg ik het gevoel dat je er alleen voorstaat. Advies is leuk, maar doodlopen tegen instanties, de verantwoordelijkheden en lasten van een bedrijf, daar adviseer je niemand zomaar uit! Jij hebt last van te snelle groei en de groeipijnen van deze groei, daar zijn echt wel oplossingen voor. Echter deze zijn alleen door goede analyse en organisatie management juist in kaart te brengen.

 

Vanuit de situatie waar je in zit heb je eigenlijk maar een optie. Dat is de benodigde veranderingen aanbrengen om de balans terug op winst te krijgen. Ik lees uit je verhaal dat het water al heel hoog staat. Maar het is naar wat ik gelezen heb nog niet te laat om je bedrijf te redden en dan de stap te zetten naar doorgang of verkoop of investeringen zoeken.

 

heb je een goede accountant? Vaak kunnen die bij de bank extra ademruimte creeren. En het belang van de onderneming gaat voor het belang van de werknemers, hoe vervelend ook. Andere contractvormen zijn een optie, kostenbesparing op crediteuren en debiteuren beleid, en terugkoppeling naar je bedrijfsplan zoals in aanvang opgesteld is( of is dat niet helemaal naar wens gegaan?).

 

Het is belangrijk dat je ondersteuning zoekt in je dagelijkse gang van zaken. Een analyse en een morele ondersteuning om de juiste beslissingen te maken. Wij hanteren altijd een gratis eerste afspraak! wellicht geeft deze afspraak je al adem om de eerste stappen naar herstel te zetten en je minder alleen te voelen in de keuzen die je moet nemen?

 

Indien je hierin geintereseert bent kan je met ons contact opnemen, je bent nergens toe verplicht, maar na 20 jaar ondernemen kunnen wij wellicht nieuw licht werpen op je nu heel lastige positie!(al die wervende praatjes zijn beslist ongewenst hier - mod)

 

groetjes,

 

 

Groeten van serieuse Starter en Young Proffesional Adviseurs.

Angela en Didi

www.di-angelo.eu

06-17713450

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Bedankt voor de vele tips, ik heb inmiddels de schuldenlast behoorlijk terug kunnen brengen.

 

Op dit moment heb ik een partij gevonden die het bedrijf (zonder schulden) zou willen voortzetten, de onderhandelingen lopen echter een beetje stroef, maar het is tenminste iets.

 

Ik ben tijdens een zoektocht naar geld (particuliere geldschieters e.d.) wel tegen bijzonder veel oplichters opgelopen in alle mogelijke vormen. Onvoorstelbaar dat dit soort zaken gewoon doorgang kunnen vinden! Ik ben er erg van geschrokken, hier zouden mensen echt voor gewaarschuwd moeten worden.

 

Desalniettemin heb ik helaas de benodigde financiën niet gevonden, hier zoek ik nog even naar voort, vervolgens verwacht ik dat er iemand e.e.a. overneemt (alleen al vanwege de waarde van de voorraad, inventaris, etc.). Dus dat is ook een lichtpuntje.

 

Daarna zal ik na een periode van wat rust en het slikken van mijn verlies vervolgen (back2basics) zoals ik dat eerder beschreef.

Link naar reactie
  • 0

@ Ondernemer82,

 

Ik geloof dat ik iets van de situatie begrijp. Je hebt inderdaad gelijk, geldnood roept parasieten af, dat is helaas zo. In jouw geval wordt het dus dubbel oppassen om ervoor te zorgen dat je jezelf niet verder de rats inwerkt. Ga alleen nog met bonafide partijen in zee, is het beste wat ik je nu kan meegeven.

 

Die overname is wellicht een oplossing, maar dan zou het wel een overname inclusief baten en lasten moeten worden, dan ben jij verlost.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.