• 0

Facturen vanuit Monaco?

Hallo allemaal,

 

 

 

Ik ben eigenaar van een bedrijf met 8 medewerkers, en ik heb van de

week met een sales manager van een Monegaskisch bedrijf gesproken.

 

Hij zelf is een Nederlander, woont in Monaco, en verkoopt security en

monitoring systemen voor netwerken, met antivirus, firewall, de

mogelijkheid om personeel alleen toegang te geven tot door mijzelf

bepaalde pagina's op het internet, en noem maar op.

Elke maand krijg ik een prachtig stukje gedetailleerde rapportage over

alles wat er op mijn netwerk is gebeurd, de tijd door medewerkers

besteed aan bepaalde activiteiten, noem maar op.

 

Het onderhoud van dit systeem gebeurt op afstand in een Italiaans

datacentrum, en ik heb een grote vrijheid in het op maat snijden van

dit pakket.

 

Nou weet ik uit het verleden (toen ik zelf voor een behoorlijk groot

bedrijf werkte) dat grote bedrijven vergelijkbare systemen gebruiken,

geleverd door Cisco, of IBM, of HP.

 

Ik ben onder de indruk van zijn presentatie, en ik ben in de

verleiding om met hem in zee te gaan, maar voordat ik dat doe, wilde

ik een paar vragen stellen om wat twijfels weg te nemen.

 

1. Factuur komt uit Monaco. Hoe gaat de belastingdienst hier mee om?

 

2. Ze hebben paketten van 1000, 3000, 5000, 7500 en 10.000 euro per

maand. Ik kijk zelf naar het pakket van 3000 euro per maand, met een

paar aanpassingen. Enig idee of de kosten marktconform zijn? Dit ook

weer in verband met de belastingdienst.

 

3. Bestaat er eigenlijk wel een marktconforme prijs voor dit soort

services? De kosten van dit pakket vallen in het niets bij de

potentiele schade die mijn bedrif kan ondervinden als ik virussen,

wormen of hackers bij mijn bedrijf binnenkrijg, toch?

 

Graag hoor ik wat onafhankelijke meningen!!

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste AMO751,

 

Producten en/of diensten vanuit Monaco lijkt mij geen probleem. Belasting rekent hier gewoon Nederlands BTW over. Hou daar dus wel rekening mee. 1 telefoontje of mail naar de belastingdienst en je hebt je antwoord.

 

Daarnaast is het product maatwerk. Uit je verhaal is niet goed op te maken wat voor bedrijf je precies hebt en waarom het anti virus verhaal zo belangrijk voor je is. Moeilijke oordelen dus.

 

Waarom vraag je niet een testperiode aan. één maand het product op proef. Of, contractueel vastleggen dat je nu een aanbetaling doet. vervolgens ga je aan de slag met het product. Als de wensen overeenkomen met de offerte betaal je over een halfjaar het restant.

 

Als de verkoper achter zijn product staat, dan denkt hij zeker met je mee.

 

succes

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Producten en/of diensten vanuit Monaco lijkt mij geen probleem. Belasting rekent hier gewoon Nederlands BTW over.

 

Hallo Rein, dank je voor je antwoord. Duidelijk verhaal. Echter 1 vraag, gezien je opmerking van hierboven. De factuur is intracommunitair, dus volgens mij hoef ik over de factuur geen BTW te betalen, aangezien fiscaal gezien Monaco tot Frankrijk behoort. Dit bedrijf heeft ook een Frans BTW nummer. Ik ben even in de war over je opmerking over de BTW. Gedachten?

Link naar reactie
  • 0

Firewall, antivirusoplossing, spamcontrol, het toewijzen van specifieke internetpagina's aan gebruikers (de rest wordt geblokkeerd), remote back-ups via een dedicated SSH tunnel (kan ook anders heten, de sales gebruikte VPN, misschien zegt dat je wat meer)

 

Update, configuratie en onderhoud on-line via een online customer care center via een box die ik huur (inbegrepen in de prijs) en ter plekke in mijn bedrijf komt te staan.

 

Gedetailleerde rapportage over afgeslagen aanvallen van hackers, wormen en virussen. Registratie van gebruik van verschillende programmatuur in mijn bedrijf door werknemer, met allerlei grafieken en de hele santekraam.

 

Waar het op neerkomt is dat ik mijn hele IT-omgeving wil outsourcen.

Als ik een knakker wil aannemen ben ik al snel het dubbele kwijt, vandaar dat ik dacht dat het niet eens zo'n slecht idee zou zijn.

 

Opmerkingen/vragen?

Link naar reactie
  • 0

Beste AMO751.

 

Het bedrijf in Monaco heeft als het goed is daar wel een meldingsplicht over. EU verhaal. De factuur is inderdaad BTW vrij. De belastingdienst kan achterhalen waar je iets gekocht heb. En daar rekenen ze BTW over.

 

Nogmaals: Bel even met de belastingdienst. Helemaal zeker weten doe ik het ook niet. Alleen ik werk veel met Belgie en Italie. Vandaar mijn reactie.

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Amo751

 

Ik kan je alleen helpen met de BTW-aspecten. .

 

Monaco is - voor zover mij bekend - geen lid van de EU en valt dus niet onder de BTW-richtlijn. Ik weet ook niet of er in Monaco wel BTW wordt geheven. Maar dat maakt allemaal niet zoveel uit, want volgens de BTW-richtlijn betreft het een dienst die belast is bij de afnemer.

 

Jij geeft over het bedrag 19% BTW aan en brengt deze BTW in dezelfde aangifte als voorbelasting in aftrek. Het BTW-effect is per saldo nihil.

 

De vraag of de kosten marktconform zijn gaat de Belastingdienst in principe niet aan, tenzij er fraude in het spel is, maar daar gaan we hier niet vanuit :)

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

 

Monaco is - voor zover mij bekend - geen lid van de EU en valt dus niet onder de BTW-richtlijn. Ik weet ook niet of er in Monaco wel BTW wordt geheven. Maar dat maakt allemaal niet zoveel uit, want volgens de BTW-richtlijn betreft het een dienst die belast is bij de afnemer.

 

Volgens mij dient Monaco op basis van belastingverdragen met Frankrijk gelijk gesteld te worden met dit laatste land. Het zou dan voor de BTW geen verschil moeten maken of je met Monaco of Frankrijk handel drijft.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Voordat u bestelt is het ook handig als u eens een offerte aanvraagt bij een Nederlands bedrijf. Dan komt u meer te weten over wat mogelijk is voor het genoemde bedrag en kunt u de verschillen vergelijken.

Link naar reactie
  • 0

Bestaat er eigenlijk wel een marktconforme prijs voor dit soort services? De kosten van dit pakket vallen in het niets bij de potentiele schade die mijn bedrif kan ondervinden als ik virussen, wormen of hackers bij mijn bedrijf binnenkrijg, toch?

 

Standaard redenering voor verkopers 'weet je wel hoeveel de schade kan zijn als je mijn product niet gebruikt'. Met wat goede configuratie, een mailserver in een DMZ en standaard anti-virussoftware is je risico beperkt tot bijna nihil. En dat hoeft je zeker geen 36k euro per jaar te kosten. Een goede freelance systeembeheerder zet zoiets in 2-4 dagen op en beheert het met hooguit 10 minuten per dag.

 

Wat sommetjes:

 

software: 10k per drie jaar, beheerder die 15 minuten per werkdag controle uitvoert a 50 euro per uur: 3,2k (tijd) + 3k (software) = 6,2k.

 

software: 10k per drie jaar, beheerder die 15 minuten per werkdag controle uitvoert a 100 euro per uur: 6,5k (tijd) + 3k (software) = 9,5k.

 

software: 20k per drie jaar, beheerder die 1 uur per werkdag controle uitvoert a 100 per uur: 26k (tijd) + 7k (software) = 33k.

 

Als je een systeembeheerder met verstand van zaken 'in dienst neemt' voor 50 euro per uur ben je voor 6k per jaar klaar. 10k voor de software voor 8 werkplekken is redelijk riant en 50 per uur voor een systeembeheerder lijkt me redelijk. Misschien dat je nog 10k voor de start nodig hebt maar dat heb je er met zulke verschillen snel uit.

 

Ik heb voor een aantal bedrijven systeembeheer gedaan (nee, helaas ben er mee gestopt en zoek dus geen klanten) Voor drie oude klanten ben ik nog dagelijks _vijf_ minuten bezig om de status rapporten te bekijken, meer is niet nodig voor een bijna volledig geautomatiseerd beveiligingssysteem.

 

Maar als je graag 36k per jaar betaalt om je veilig te voelen ;D

Link naar reactie
  • 0

Goedkoper kan het altijd, maar zonder nader onderzoek wat de klant precies wil blijft het gissen naar de juiste prijs.

 

Klopt, maar ik lees als wens 'beveiliging tegen dreigingen van buitenaf' (in een ruime zin) en dan is 36k per jaar voor 8 werkplekken gewoon duur.

 

Aanvulling: tenzij je verwacht als bedrijf specifiek aangevallen te worden door hackers op zoek naar gegevens over je bedrijf / producten of je gevoelige data beheert. In die gevallen kun je nog steeds voor een zelfde soort bedrag goede beveiliging krijgen maar zijn de mogelijkheden van je medewerkers een stuk beperkter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.