• 0

welke belastingen met eenmanszaak?

Hallo,

 

Ik heb nu enkele maanden een onderneming maar na een gesprek met mijn accountant is mij het e.e.a. onduidelijk geworden. Hoe werkt de inkomstenbelasting van een eenmanszaak?

 

BTW of omzetbelasting vind ik een helder verhaal maar de inkomstenbelasting wordt die berekend over mijn winst? (dat lees ik overal) maar hoe zit het dan met het salaris (prive ontrekking)? wordt die niet belast?

 

 

vr.gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Salaris is als zodanig geen bestaande term bij een eenmanszaak omdat privé en zakelijk niet gescheiden zijn qua inkomsten. Het maakt dus niet uit wat je jezelf uitkeert als "salaris", over het hele bedrag ben je inkomstenbelasting verschuldigd.

 

Het is trouwens alstijd aan te raden om, wanneer je iets niet snapt in een gesprek met een accountant, net zo lang door te vragen tot het wél duidelijk is. Daar is hij deels voor, om dingen goed aan jou uit te kunnen leggen.

Link naar reactie
  • 0

dus ik word 'maar' 2 keer belast? 1=btw 2=inkomstenbelasting over winst?

 

plus

 

 

vb:

 

als ik 10.000 euro inkomsten had en 5.000 euro kosten dan is mijn winst 5.000 euro

 

als ik van die 5.000 euro 2.500 euro naar prive stort is mijn feitelijke winst toch nog maar 2.500 euro?

 

of zie ik dit niet goed?

Link naar reactie
  • 0

dus ik word 'maar' 2 keer belast? 1=btw 2=inkomstenbelasting over winst?

 

plus

 

 

vb:

 

als ik 10.000 euro inkomsten had en 5.000 euro kosten dan is mijn winst 5.000 euro

 

als ik van die 5.000 euro 2.500 euro naar prive stort is mijn feitelijke winst toch nog maar 2.500 euro?

 

of zie ik dit niet goed?

 

Nee, je winst is dan nog steeds 5000, of deze winst nu op jouw prive rekening of zakelijke rekening staat maakt niet uit, je moet het zo zien, jouw bedrijf en jouw prive is één (mbt tot de inkomsten).

 

en BTW moet je niet zien als belasting, alleen als je met consumenten werkt moet je 19% (of 6%) btw afstaan, als je met bedrijven werkt betalen die jouw het factuur bedrag + 19% btw. uiteindelijk hoeft enkel de consument BTW te betalen, deze wordt dan geint via de bedrijven.

 

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen brengen.

 

succes!

kijk op www.we-DE.nl voor onze website

Link naar reactie
  • 0
dus ik word 'maar' 2 keer belast? 1=btw 2=inkomstenbelasting over winst?

 

Je wordt niet belast met btw, dat worden jouw klanten en de klanten van jouw klanten. Jij bent slechts de onbezoldigd belastingambtenaar die de btw heft, administreert, incasseert, aangeeft en afdraagt.

 

als ik 10.000 euro inkomsten had en 5.000 euro kosten dan is mijn winst 5.000 euro

 

Inderdaad. Alleen noemen we die 10.000 omzet i.p.v. inkomsten.

 

als ik van die 5.000 euro 2.500 euro naar prive stort is mijn feitelijke winst toch nog maar 2.500 euro?

 

Nee. Om te beginnen bestaat er geen onderscheid tussen winst en feitelijke winst. Privéopnames en -stortingen zijn geen kosten of omzet, het zijn mutaties op het eigen vermogen van de onderneming.

 

Op basis van de 5.000 euro winst wordt de te betalen inkomstenbelasting bepaald.

 

Hoeveel geld je van de zaak naar privé overmaakt maakt voor de belasting niet uit en je bent geheel vrij om dat zelf te bepalen (m.u.v. van voldoende kapitaal voor de for en misschien nog zo wat van die randvoorwaarden).

Link naar reactie
  • -1

Als je niet word gezien als ondernemer voor de IB dan is het toch zo dat de opdrachtgever loonbelasting en overige premies voor jouw moet afdragen?

 

Jij als persoon hoeft toch geen inkomstenbelasting meer te betalen?

 

Je krijgt bijvoorbeeld € 3000 euro per maand gestort inclusief BTW.

€ 479 euro draag je maandelijks aan BTW af.

Het overige bedrag van € 2521 is dan toch gewoon je netto-loon?

 

In dit geval word je alleen gezien als ondernemer voor de OB.

Link naar reactie
  • 0

Correctie: je zal ook in dat geval IB moeten betalen. Alleen, als er loonbelasting is ingehouden, kun je dat in mindering brengen op de te betalen inkomstenbelasting: het is een voorheffing. Maar dat is een technisch verschil.

 

Ik zit meer met de berekening. Een opdrachtgever betaalt geen loonbelasting. Hooguit houdt hij in en draagt hij af. Maar feitelijk betaal je zelf. Als je een factuur stuurt voor 3000 incl. BTW, en de opdrachtgever jou fictief als werknemer ziet, zal hij loonbelasting inhouden over die 2521, wat dan je bruto-loon is. Netto krijg je dan dus een stuk minder.

 

Als je 2521 netto wilt ontvangen, zul je dus veel meer moeten factureren.

 

edit: er is natuurlijk ook nog een tussenvorm, te weten resultaat uit overige werkzaamheden. Ook dan ben je geen ondernemer voor de IB, maar moet je wel zelf IB betalen. Komt uiteindelijk ook op hetzelfde neer: netto hou je geen 2521 over

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Correctie: je zal ook in dat geval IB moeten betalen. Alleen, als er loonbelasting is ingehouden, kun je dat in mindering brengen op de te betalen inkomstenbelasting: het is een voorheffing. Maar dat is een technisch verschil.

 

Ik zit meer met de berekening. Een opdrachtgever betaalt geen loonbelasting. Hooguit houdt hij in en draagt hij af. Maar feitelijk betaal je zelf. Als je een factuur stuurt voor 3000 incl. BTW, en de opdrachtgever jou fictief als werknemer ziet, zal hij loonbelasting inhouden over die 2521, wat dan je bruto-loon is. Netto krijg je dan dus een stuk minder.

 

Als je 2521 netto wilt ontvangen, zul je dus veel meer moeten factureren.

 

 

 

Duidelijk, je moet dus in alle gevalen IB betalen alleen het kan zo zijn dat je de loonbelasting hiervan kan afhalen als de belastingdienst je als werknemer ziet en je opdrachtgever dit heeft betaald.

 

Wat als je opdrachtgever geen loonbelasting 1 gehele jaar niet heeft betaald terwijl de belastingdienst je wel als werknemer ziet?

 

Wat is beter als eenmanszaak met een opdrachtgever, dat de belastingdienst je als zelfstandige ondernemer ziet of als werknemer?

 

Link naar reactie
  • 0

Als een werkgever geen loonbelasting inhoudt, heeft de Belastingdienst 2 mogelijkheden: naheffing loonbelasting bij de werkgever, die dit normaal gesproken weer op jou zal proberen te verhalen, of navordering in de inkomstenbelasting, dus bij jou.

 

Fiscaal is IB-ondernemer het voordeligst, mits je aan het urencriterium voldoet. Dan gevolgd door resultaatgenieter, want die heeft nog wel kostenaftrek. Het duurst is werknemer, alhoewel steeds meer werkgevers inspelen op fiscale voordelen zoals het onbelast verstrekken en vergoeden van vanalles en nog wat. Dan kunnen optie 2 en 3 van plek verwisselen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als een werkgever geen loonbelasting inhoudt, heeft de Belastingdienst 2 mogelijkheden: naheffing loonbelasting bij de werkgever, die dit normaal gesproken weer op jou zal proberen te verhalen, of navordering in de inkomstenbelasting, dus bij jou.

 

Fiscaal is IB-ondernemer het voordeligst, mits je aan het urencriterium voldoet. Dan gevolgd door resultaatgenieter, want die heeft nog wel kostenaftrek. Het duurst is werknemer, alhoewel steeds meer werkgevers inspelen op fiscale voordelen zoals het onbelast verstrekken en vergoeden van vanalles en nog wat. Dan kunnen optie 2 en 3 van plek verwisselen.

 

Ik besteed ongeveer per dag 6 uur met reistijd, dit 5 dagen in de week. Daarnaast ben ik ook startende ondernemer. Ik denk ook dat het voordeliger is dat ik als ondernemer wordt gezien voor de IB.

 

Ik ben bezig met een Var verklaring aan te vragen zodat ik weet wat mijn situatie is.

 

Als ik niks van de Belastingdienst hoor is het dan verstandig om een Var aan te vragen?

Link naar reactie
  • 0

Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Dat is beter dan achteraf te horen krijgen dat je het fout doet.

 

Als ik door de belastingdienst als werknemer wordt gezien dan wilt dat toch niet zeggen dat ik daadwerkelijk in loondienst ben bij mijn opdrachtgever?

 

Het wordt me steeds duidelijker.

 

Bedankt voor jouw hulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.