• 0

Aansprakelijkheid VOF <-> BV

Op dit forum heb ik gelezen dat je bij een eenmanszaak of VOF "je aansprakelijkheid kan afdichten met een beroepsaansprakelijksverzekering en algemene voorwaarden."

 

Maar dekt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voldoende bij een eenmanszaak/VOF?

Zo ja, waarom kiest men dan vaak voor een BV i.v.m. aansprakelijkheid?

Zo nee, wat wordt bij een BV wel gedekt en bij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering niet?

(ik heb geen langlopende contracten bij crediteuren).

 

Het gaat mij bijvoorbeeld om de aansprakelijkheid bij het "uitlekken" van persoonsgegevens van klanten.

Stel dat bij mijn webwinkel hetzelfde gebeurt als vorige week bij Neckermann.nl of Myspace (inloggegevens van klanten zijn niet goed beveiligd en persoons- en adresgegevens worden doorverkocht of misbruikt).

 

Dekt een aansprakleijkheidsverzekering eventuele claims?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het verschil tussen een BV en eenmanszaak/vof is dat bij de BV de aansprakelijkheid beperkt blijft tot het bedrijfsvermogen en dat je in de eenmanszaak/vof ook aansprakelijk gesteld kunt worden met je privé vermogen.

 

Indien de aansprakelijkheid niet of onvoldoende is gedekt door de verzekering kunnen de schuldeisers zich verhalen op het bedrijfsvermogen en eventueel privé-vermogen.

 

Bij een v.o.f. speelt ook nog dat alle firmanten hoofdelijk aansprakelijk zijn.

 

In de praktijk zal - bij financiering van de BV - de bank vaak verlangen dat de directeur-grootaandeelhouder(s) zich in privé borg stelt voor de schulden van de B.V.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Niet alle financiële risico's vallen onder aansprakelijkheid. Niet alle aansprakelijkheden zijn onderhevig aan de algemene voorwaarden. Niet alle aansprakelijkheidsbeperkende voorwaarden houden in alle situaties stand. Een BV biedt daarom een extra mate van bescherming (omdat zoals Odeon al aangeeft het risico van de BV normaliter beperkt is tot het vermogen van de BV zelf, en het vermogen van zijn bestuurders en aandeelhouders buiten schot blijft (m.u.v. misbruik etc.)).

 

Of een bepaalde verzekering een bepaald risico dekt moet je opzoeken in de polis en voorwaarden van de betreffende verzekering.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.