• 0

Hoe opvangen kort liquiditeisprobleem?

Beste HL'ers,

 

Ik zit met een kleine uitdaging/principe kwestie.

 

Door een paar veranderingen in onze bedrijfsvoering ziet het er naar uit dat we over niet al te lange tijd een liquiditeitsprobleempje hebben.

 

Het opstellen van een liquiditeitsbegroting leert dat dit rond het dieptepunt op de de - E 25000 ligt.

 

Op zich geen heel wereldschokkend bedrag, maar we hebben dit niet meer in de sok zitten.

 

Uit de begroting komt ook dat dit slechts van heel tijdelijk aard is (max 3 maanden).

 

Nu heb ik echter de bank gebeld om te vragen of ze voor een paar maanden die 25k kunnen financieren. Dit doen ze niet, omdat er nog geen jaarcijfers zijn. Dit komt doordat we in 2005 zijn begonnen, verlengd boekjaar hebben en wat ingewikkelde cijfers hebben.

 

Ik ben hier nogal boos om geworden, omdat ik ook de bankzaken van mijn holding (gaat hierboven om een werkmaatschappij) en prive allemaal via deze bank laat lopen (rekeningen, verzekeringen etc.) en de deur daarvoor altijd wagenwijd openstaat, maar nu ik vraag om een zeer tijdelijke financiering ze niet thuis geven. Ook is tot op heden alles met eigen vermogen betaald.

 

Op mijn vraag of er dan een adviseur mij wil adviseren werd er heel moeilijk gedaan, zelfs terwijl ik aangaf bereid te zijn voor een deel borg te staan of in te zijn voor andere mogelijkheden.

 

Ik kan eventueel 'gewoon' naar een lenen.nl ofzo gaan en dat bedrag daar prive lenen, maar dit is een beetje een principe-kwestie aan het worden.

 

Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad en heeft iemand advies hoe ik mijn bank toch zo ver krijg de zakelijke financiering te verschaffen zonder halve chantage-acties uit te hoeven voeren?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probeer in goed overleg met je huidige contactpersoon je zakelijke standpunt nog eens met een 'senior' binnen de eigen bank te overleggen in een persoonlijk gesprek (misschien juist eens op je eigen locatie).

 

Mogelijkheden voor verlenging leverancierskrediet of snellere betaling door afnemers?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik word nog teruggebeld door een ander persoon dan waar ik nu contact mee had. Maar daarvan vind ik het dan ook weer zo jammer dat voor een lullige verzekering ze graag een half uur uittrekken voor een afspraak en voor een advies als dit ze alleen maar telefonisch een moment tijd willen maken...

Link naar reactie
  • 0

Dreigen met het overstappen naar een andere bank doet weleens wonderen.

 

Je kunt in de tussentijd in ieder geval een rekening openen bij Bizner en gebruik maken van de kredietfaciliteit van € 5.000.

Maak je al gebruik van leverancierskredieten? Afhankelijk van de omvang en het type business moet het niet zo moeilijk zijn voor € 20k aan leverancierskrediet te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een vervelende situatie. Maar wat misschien beter werkt als bellen, is naar de bank gaan om je adviseur persoonlijk te spreken. Over het algemeen vinden ze het niet zo leuk als je zonder afspraak binnen stapt, maar je wegsturen doen ze niet zo snel. Als je adviseur een "afspraak" heeft, vraag je gewoon naar zijn collega.

 

Zo ben ik met mijn medeondernemers weleens uitgenodigd voor een gesprek omdat de adviseur benieuwd was wie er achter het ondernemingsplan zat dat hij ontvangen had. Hij wilde ons na 5 minuten de deur uit werken!

 

1 1/2 uur en een uitgebreide uitleg, over waarom de cijfers anders gelezen moesten worden dan de adviseur deed, later meldde de adviseur het plan toch maar wel aan de fiatteur voor te leggen. (Niet dat daar wat uit gekomen is, maar dat ging over een heel klein beetje meer dan 25.000 euro en een start-up)

 

Met gepaste brutaliteit en een goede onderbouwing (of vereenvoudiging) van de cijfers kom je denk ik een heel eind. Een andere mogelijkheid is misschien om een bekende borg te laten staan voor het hele bedrag (je lijkt heel zeker van de korte looptijd) of het van hem/haar te lenen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerdere posting was ook al geheel in de gedachte van bas423. Ondanks dat je alles 'doet' bij deze bank, lijken ze je nog niet te kennen zoals ik opmaak, te meer reden voor een persoonlijk gesprek.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.