• 0

Herinvesteren in een andere branche

Hallo,

 

Op dit moment zijn wij bezig om onze bedrijfsmiddelen van onze VOF te verkopen. In eerste instantie was het de bedoeling om het bedrijf te staken en af te rekenen met de belastingdienst.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is met de bruto opbrengst van de verkoop later weer te investeren in een andere branche welke nu transport is en dan bijvoorbeeld watersport.

Kan dat enkel door het bedrijf niet te staken of kan je überhaupt niet in een andere branche investeren.

Waar krijg ik nog meer mee te maken en waar moet ik rekening mee houden.

 

Heb geprobeerd hier meer info over te vinden op het internet, maar ik moet zeggen dat het moeilijk zoeken is.

Hoofdregel is dat je bij bedrijfsmiddelen die in meer dan 10 jaar fiscaal worden afgeschreven (ons binnenvaartschip) alleen van de herinvesteringsreserve gebruik mag worden gemaakt als het vervangende bedrijfsmiddel eenzelfde economische functie heeft.

Nu komt alleen de vraag bij mij naar boven wat eenzelfde economische functie heeft. Valt een watersportbedrijf daar ook onder?

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Brisani,

 

Een herinvesteringsreserve is in principe alleen toegestaan als je herinvesteert in hetzelfde bedrijf. Een transportbedrijf en een watersportbedrijf hebben zo weinig met elkaar gemeen, dat de fiscus dit zal zien als 2 afzonderlijke ondernemingen.

 

Als je de ene onderneming staakt, moet je dus gewoon afrekenen met de fiscus en kun je de stakingswinst niet omzetten in een herinvesteringsreserve ten behoeve van de andere onderneming.

 

Hierop zijn wel enkele uitzonderingen, maar die gaan in jou geval helaas niet op.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geneigd je vraag met nee te beantwoorden. Een pizzabezorgbedrijf is toch iets anders als een restaurant. Indien je kunt aantonen dat je dezelfde klantenkring blijft behouden, is er misschien toch iets te zeggen voor toepassing van de herinvesteringsreserve.

 

In de jaarrekening en aangifte kun je het standpunt innemen dat er sprake is van een herinvestering (en dus niet van een staking). Dit standpunt zou ik ook schriftelijk per brief mededelen aan de Belastingdienst.

 

Anders kan de Belastingdienst - mochten ze het niet eens zijn met jullie - jullie verwijten dat je opzettelijk een onjuiste aangifte hebt ingediend en jullie een boete opleggen. Indien hierover vooraf is gecorrespondeerd, kunnen ze geen boete opleggen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.