• 0

Welke methodes zijn er om hoeveelheid klanditie in te schatten

Wij zijn bezig met een ondernemingsplan voor een horecagelegenheid. Om zaken goed door te kunnen rekenen en de haalbaarheid te toetsen moet je uitgaan van een bepaalde verwachte omzet. Inschatten is één ding, maar het onderbouwen een andere. We hebben gezocht naar cijfers bij het bedrijfschap, koopstromen binnen de gemeente maar nergens vinden wij cijfers die we goed kunnen gebruiken om het te onderbouwen.

 

Zijn er methodes om dit te achterhalen, ook al is het van zoveel factoren afhankelijk want ook horeca ondernemers stappen toch niet zonder toetsing overal zomaar in?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn bijna net zoveel methoden als er ondernemingsplannen zijn...

 

Eén manier is om een prognose te maken van het aantal klanten en de gemiddelde besteding per klant. Bij voorkeur nog uit te splitsen in perioden (bijv. per maand, doordeweek vs weekend). Dit kan je inschatten op basis van statistieken/enqueteren van inwoners, klanten van vergelijkbare gelegenheden en/of passanten in de omgeving.

 

Een andere manier is om vierkante meters te vermenigvuldigen met een gemiddelde omzet per vierkante meter. Dat maar dat is niet altijd even betrouwbaar.

 

Het is altijd slim om een aantal scenario's op te zetten, door bijvoorbeeld het aantal klanten 20% hoger of lager in te schatten, en dan door te rekenen wat dat voor gevolg heeft voor je bedrijfsresultaat.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad is ondernemingsplanning heel divers, omdat het over de persoonlijke (ondernemers) visie gaat. De gemiddelde besteding per bezoek hanteren is in de horeca zeer gebruikelijk. Verder gaat ondernemings(marketing-) planning globaal steeds over het volgende:

Omgevinganalyse: In welke vijver vis ik? Marktsegmenten: Op welke vissoort(en) ga ik vissen? Waar bevindt zich die soort? Concurrentieanalyse: Door hoeveel anderen wordt daar al gevist en hoe kan ik daar nog een winstgevend deel van meepakken? Marketingstrategie: Hoe ga ìk ze vangen? Wat heb ik daarvoor (nodig)?

 

Het komt er dus op neer dat je omgeving (markt, doelgroep, concurrentie) goed in kaart brengt en dat je jouw concept daar tegen aan houdt. Dan krijg je zicht op (toetsing van) haalbaarheid van jouw concept.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.