• 0

Goodwill naheffingsrisico?

Hallo,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot een eventuele goodwill naheffing door de curator.

 

Ik heb zelf een bedrijf in het uitzendwezen. Het geval is nu dat een van mijn concurrenten het niet gaat redden en zeer waarschijnlijk in een faillissement terecht gaat komen. Aangezien deze concurrent een persoonlijke vriend is heb ik voorgesteld om de omzet naar mijn bedrijf over te zetten, waarbij ik hem in dienst laat treden in mijn bedrijf alsmede hem toevoeg als directielid, alsmede hem een deel van mijn aandelen te geven. Tevens neem ik de bestaande reserveringen over van zijn werknemers (Reserveringen zijn nog te betalen, vakantiegelden, vakantiedagem, kort verzuim en feestdagen), alsmede respecteer ik de vaste arbeidsovereenkomsten van zijn vaste uitzendkrachten en neem ik deze arbeidsovereenkosmten integraal over.

 

Aangezien ik hier met 2 experts (te weten advocaat en fiscaal jurist) over

heb gesproken staan de meningen haaks op elkaar. De advocaat zegt dat het overnemen van de reserveringen zeer waarschijnlijk voldoende is om

daarmee eventuele goodwill claim van de curator af te dekken. De fiscaal jurist zegt dat deze goodwill breed interpreteerbaar is en met de curator

afgedealt moet worden. Probleem is alleen dat wanneer de curator in beeld zou komen dat de uitzendkrachten dan al zijn verdwenen omdat hun lonen niet betaald worden en er dus niets meer is om over te dealen, en zij waarschijnlijk direct elders emplooi gaan zoeken, wat in deze tijd niet echt een probleem is.

 

Ik zit dus met het dillema dat ik misschien het risico loop om, buiten de reserveringen en eventueel achterstallige loonbetalingen, ook nog eens

geconfroteerd kan worden met een goodwill claim van de curator.

 

Mijn vraag is hoe groot het risico is dat ik hiermee geconfronteerd gaat worden en in hoeverre de kans bestaat dat mijn nieuwe partner in actio pauliana betrokken wordt omdat ik hem opneem in de directie alsmede hem aandelen geef in ruil voor de omzet?

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik goed begrijp is de casus als volgt:

 

Jouw concurrent draagt in het zicht van faillissement zijn klantenportefeuille (goodwill) over aan jouw BV in ruil voor aandelen in jouw BV. Tevens neemt jouw BV een aantal van zijn schulden over.

 

De aandelen komen voor jouw concurrent dan in de plaats van de goodwill minus overgedragen schulden.

 

Het lijkt mij (ik ben geen deskundige op dit gebied), dat mocht het tot een faillissement komen voor jouw concurrent, de curator namens de schuldeisers beslag kan leggen op de overgedragen aandelen. Of de curator dit ook gaat doen, is een 2de.

 

Maar toch, ik zou hier uiterst voorzichtig mee zijn en je zeer zeer goed laten informeren door deskundigen en bij twijfel niet inhalen.

 

Ik vraag me ook af waarom jouw concurrent failliet gaat en jij niet. Zit de markt gewoon tegen (en waarom zit die dan niet tegen bij jou)? Of is er sprake van slecht ondernemerschap (de oorzaak van de meeste faillissementen).

 

Ik zou niet zomaar aandelen overdragen aan een (bijna) gefailleerde concurrent, zonder dat ik eerst alle oorzaken van dat faillissement onderzocht heb, want voordat je het weet zit je zelf met de gebakken peren.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe de curator achteraf de boel beoordeelt, kun jij nu niet bepalen.

 

Maar aangezien het bedrijf het niet gaat redden, zal een goede berekening van de waarde van de onderneming voorkomen dat je achteraf door de curator opgeknoopt wordt. Elke transactie in aanloop naar een faillissement leidt tot vraagtekens.

 

Wil je zeker weten dat je hier niet op nat gaat, dan moet je het via een faillissement spelen. Dus zelf aanvragen en meteen deal maken met de curator.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.