• 0

Concepten voor televisie

Hoe zit het eigenlijk met de bescherming van televisieconcepten en dergelijke, weet iemand hier daar meer van? Ik zat me dat af te vragen nadat ik wat artikelen over Endemol en Eyeworks had gelezen, die een concept bijvoorbeeld in Nederland op de televisie brengen, en dan verkopen in het buitenland. Buitenlandse zenders of productiebedrijven betalen dus voor het concept, om dat te (laten) produceren in de trant van het oorspronkelijke programma, of in een net andere formule.

 

Zijn die concepten nu zo strak opgezet dat er in het buitenland amper vanaf te wijken is? Want de nationale IQ test bij wijze van spreken in Duitsland uitbrengen als EQ test en zo het (eerdere) concept in Nederland ontwijken is niet zo moeilijk toch? Of bestaat er ergens een octrooi-achtig systeem hiervoor? Want het lijkt me dat de kennis van de daadwerkelijke productie zelf niet zo uniek is dat een buitenlandse partij met grofweg het basisidee er niet mee aan de slag zou kunnen. Iemand een idee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De bescherming ligt inderdaad niet op het gebied van patent. Voor een klein stukje op het gebied van auteursrecht! Echter de beste bescherming komt voort uit de "know how". Je wilt het geloven of niet maar de opzet is moeilijker te copieren dan je denkt. De ervaring is hier belangrijk. Hetzelfde geld voor Expeditie Robinson. De Belgen en Ned werken samen om tot een enorme organisatie uit te groeien. Het is vaak goedkoper om zo'n concept niet zelf uit te gaan zitten vissen maar gewoon te kopen. Dan weet je precies wat je te doen staat en treedt er tevens herkenning op bij de consument die al verhalen hebben gehoor over buitenlandse versies.....veel belovend!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Welke weg zou je moeten bewandelen als je een goed televisie concept denkt te hebben! Je kunt moeilijk bij Joop aankloppen en je idee neerleggen. Twee maanden later zie je je eigen programma op televisie en jij zit voor de buis....gefrustreerd!

 

Non disclosure agreements tekenen ze volgens mij nooit! Iemand ervaring mee? Weet iemand hoe je met je idee kunt aankloppen?

Kortom hoe verkoop je concepten!?

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je kunt moeilijk bij Joop aankloppen en je idee neerleggen. Twee maanden later zie je je eigen programma op televisie en jij zit voor de buis....gefrustreerd!

Nee ... inderdaad niet doen. Een kennis van mij had het idee van Big Diet en indeed ... ineens was dat op tv. Nou kon hij voor zichzelf financieel wel een potje breken dus heeft hij juridische stappen ondernemen. Die heeft hij gewonnen (gebaseerd op over-en-weer gedateerde briefwisseling). Uiteindelijk is hij 'afgekocht'.

 

Welke weg zou je moeten bewandelen als je een goed televisie concept denkt te hebben!

NDA werken inderdaad niet altijd. Maar is hier het auteursrecht niet van toepassing?

Ben wel nieuwsgierig, miskien kunnen we met zijn alleen een leuk TV-programma verzinnen en er nog wat aan verdienen ook?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb afgelopen zaterdag iemand gesproken die een tijd geleden met een idee rondliep voor een programma. Hij zei dat je nooit naar Endemol moet toestappen, omdat hun eerste standaardreactie altijd is "o, maar dat idee hadden we al". Dat schiet dus niet op. Die persoon die ik sprak kende een kleinere, onafhankelijke producent met wie hij het er over gehad heeft. Die man kende hij persoonlijk en zodoende kon hij in vertrouwen praten. In het algemeen schijnt dat vrijwel onmogelijk, je moet al veel voorwerk gedaan hebben en echt iets unieks hebben om er wat mee te kunnen doen. Anders is een idee an sich niets waard, en zal niemand er in geïnteresseerd zijn.

 

(Doordat het idee nog zwaar uitgewerkt moest worden in combinatie met wederzijds tijdgebrek is het bij een idee gebleven. Inmiddels had die man alweer een nieuw idee waar hij eens wat tijd in wil steken als hij het ergens kan vinden :)).

Link naar reactie
  • 0

Klinkt ingewikkeld en hopeloos. Maar goed je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf regelen. Kijk naar business Class. Die Mens heeft gewoon zendtijd gekocht en de mensen die in zijn progrsamma komen financieren de boel. prima geregeld en hij verdient er ongeveer 500.000 euro per jaar mee.

 

Evert

 

Ps. Het moet toch ook anders kunnen. Alsof de mensen van Endemol al hun programma's zelf verzinnen. Daar geloof ik niets van. Ze kopen een deel in en de rest? Neem Ralf Imbar. Die is uiteindelijk met zijn eigen idee op de buis gekomen!

 

Kom op mensen ik wil verhalen en ervaringen horen. Ik barst van de ideeen.

Link naar reactie
  • 0

Ralf Imbar? Dat is wel heel lang geleden, toen zag het tv-landschap er zeer anders uit. :)

 

Bij Endemol hebben ze een leegloop aan talent gehad, iedereen is voor zichzelf begonnen (meest bekende voorbeelden hiervan zijn Johan Nijenhuis en Reinout Oerlemans), wat ze nu merken in het ontwikkelen van nieuwe concepten. Alles is aangekocht uit het buitenland, zelfbedacht (Big Brother!), of aangekocht van een partij die zichzelf bewezen heeft. Misschien niet voor niets trouwens dat zowel Nijenhuis (Costa bij BNN) als Oerlemans (Nationale IQ test bij BNN) niet direct voor Endemol aan de slag gingen/mochten/wilden. Dus BNN is trouwens een goede om je programma-idee""en te pitchen?

 

Trouwens, Harry Mens is een beetje een uitzondering, die moet je zien als producent van één lange tellsell reclame. Die verdienen ook aan het reclame maken voor andermans producten, dat is niet echt een logische basis voor een serieus programma lijkt me.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Stukje veldwerk van mijn kant:

 

Misschien moet je eens met Reinout Oerlemans praten. Alhoewel opgegroeid en opgevoed door Joop van den Ende, dus wellicht ook crimineel in het 'pikken van ideeën' ... anniewees houdt Arnoud zich steeds meer bezig met het werken achter de schermen. De presentator richt het productiemaatschappij Eyeworks op en is daar tot op de dag van vandaag nog steeds directeur van.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Jornt heeft meegedaan aan de Carp Bussinessplan wedstrijd! Prijs: starterspakket.

 

En daar zat Arnout Oerlemans in de jury !

 

Zit me ineens te bedenken ... Jornt heeft dossiers vol met ideeën voor de tv ! Ik zal hem wel even een personal message sturen om te vragen of hij antwoord heeft op jullie vragen. Want ik ga er vanuit dat hij het tv-wereldje wel een beetje onderzocht heeft.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Tijdje geleden dat ik op het forum was … tot mijn eigen spijt. Maar ik kom om in het werk, vandaar. Het klopt dat ik (ook) op het gebied van televisieproducties mappen vol ideeën heb. Zelf ben ik er ook nog niet mee de boer mee opgegaan en ik ben het met jullie eens dat het een lastige afweging is welke traject te bewandelen als je een goed nieuw televisieformat hebt bedacht. Ik ben – zoals sommigen van jullie weten – zelf ook al met uiteenlopende ideeën in uiteenlopende markten bij uiteenlopende bedrijven geweest. Meer en meer kom ik tot de ontdekking dat het in veel gevallen niet veel uithaalt wanneer je alleen nog maar een idee hebt. Je moet van een idee tot een vinding geraken, of in dit geval een productie.

 

Ik ben van mening dat het zaak is om een samenwerking te zoeken met andere jonge, kleine vernieuwende bedrijfjes die op een bepaald vlak (uitvoerend) van meerwaarde kunnen zijn. Wanneer je tevens een traject van productie en uitvoering kunt bieden – en je hebt geloof in je concept – zul je eerst moeten zoeken naar een relevante sponsor die het format ondersteunt en voor wie het een meerwaarde in de merkpositionering kan betekenen. Vanuit deze sponsor zal je een intentieverklaring moeten krijgen, waarna je vervolgens met een meer volledig format (wat meer is dan een idee) naar een omroep kunt stappen.

 

Ikzelf hoor ook vele geluiden romdom Endemol die mij ook wat huiverig maken, zeker als zijde nog klein bureau. Dan wordt je inderdaad zo opgeslokt door de reus. Je zult jezelf eerst moeten bewijzen. Ik kan wel zeggen dat het mij bijzonder leuk lijkt om eens met een aantal enthousiastelingen te brainstormen over nieuwe formats met concrete doelstellingen om ook daadwerkelijk een productie te realiseren. Er liggen enorm veel mogelijkheden voor vernieuwende formats – waarbij we ingespeelt moet worden op groeiende mogelijkheden voor interactiviteit. Daarnaast is het vanuit mijn visie van belang een écht merk te ontwikkelen en deze commercieel crossmediaal optimaal te exploiteren (een televisieprogramma, een online/offline service, interactie met de doelgroep, een evenement, een magazine, etc) … Dit hoef je ook niet allemaal zelf te doen, je kunt bijvoorbeeld een afgeleid magazine laten ontwikkelen door een kleine uitgever die het onder de merknaam exploiteert en waarbij jij als format houder een marge opneemt. Daarnaast kan je als creatief ook goed kijken naar wat er nu reeds in de markt van televisieformats gebeurt en kijken hoe je daar meerwaarde aan kunt bieden. Zo is Idols Magazine bijvoorbeeld buiten het format om ontwikkeld door een losstaande partij – die daarbij wel nauw contact onderhoud met de programmamakers.

 

Vanuit Cave Concepts heb ik zelf ook zeker de ambitie om iets vernieuwends in deze markt neer te zetten – en daarbij is trendwatching een belangrijk element: wat gebeurt er over de hele wereld op het gebied van televisieformats en ITV? Ook ITV biedt unieke mogelijkheden voor nieuwe programma’s achter de decoder. Denk verder ook aan het potentieel van regionale televisie, daar liggen ook kansen. En het belangrijkste is denk ik het zoeken naar een juist team/ aantal partners met wie je gezamenlijk slagvaardig een productie neerzet. Een jong televisieproductiebedrijf (die zichzelf ook graag wil bewijzen t.o.v. de grootten) is daarbij denk ik bij uitstek geschikt.

 

En wat jullie ook al hebben geroepen is eens bij BNN te kijken, daarbij adviseer ik goed te kijken naar het gedachtegoed van BNN, de doelgroep à kijk vervolgens naar wat ze allemaal al hebben (gedaan), wat andere buitenlandse (rebellistische) zenders doen en waar mogelijkheden liggen voor met name interactieve formats.

 

Ik zal hem wel even een personal message sturen om te vragen of hij antwoord heeft op jullie vragen.

 

Als je specifieke vragen hebt ... ask.... Heeft er btw iemand écht concrete (korte termijn) plannen in deze richting?

 

Grtz, Jornt

 

(sorry voor de lap tekst -- haha, net alsof ik iets goed te maken heb voor mijn lange afwezigheid). ::) Btw, thankx Mikky voor het wijzen op dit topic :)

Link naar reactie
  • 0

Tijd geleden inderdaad! Hoe zat het nou met Reinout Oerlemans.......volgens mij is hij een goed voorbeeld van een ondernemend type op televisie gebied!

 

Het zou dus een idee zijn om eerst een aantal partijen (niet-televisie) warm te maken en mee te krijgen. Vervolgens met die potentiele sponsors naar een productiemaatschappij te stappen! Klinkt aannemelijk!

 

Probleem blijft natuurlijk dat jij de toegevoegde waarde moet vertegenwoordigen anders hebben ze je al heel snel niet meer nodig. Hoe verhelp je dat probleem.

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik denk dat Reinout sowieso geen verkeerde ingang is! Die is als ik vandeweek goed naar de nieuwsberichten geluisterd heb zwaar op zoek naar productie-ideeën-mensen.

Reinout heeft een offterte uitgebracht bij de AVRO om een grote soap serie te produceren. De AVRO had de opdracht bij meerdere neergelegd, waarvan Endemol de grootste was.

En toen kwam het geharrewar ... volgens Arnout heeft Endemol een aantal subcontractors van Reinout onder druk gezet. Met als gevolg dat de subcontractors zich uit Reinout zijn voorstel hebben teruggetrokken, waardoor hij de offerte niet meer kan realiseren.

 

Ik bedoel maar !!!! Hoezo tv-mafia ?

 

Kleine <> ik heb inmiddels Eyeworks een vriendelijk mailtje gestuurd (niet geschoten is altijd mis).

Who know's wil iemand van Eyeworks met ons meedenken hierover en hun eigen ervaringen vertellen.

To be continued .... zal ik maar zeggen ....

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Studeer toevallig net af op het onderwerp. Formats vallen inderdaad een beetje in het auteursrecht (goed boek van auteur van Manen hierover). Echter aangezien een format vaak niet zeer gedetailleerd is uitgewerkt, wordt het vaak niet gezien als expressie, maar als concept of idee en die zijn niet of nauwelijks te beschermen. Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen:

- Haal een stempel bij de belastingdienst. Dit zal rechterlijk bewijs zijn sinds wanneer jij het idee hebt. Aangetekend naar jezelf versturen is ook een oplossing.

- Registreer je format bij de Format Protection and Recognition Association (www.frapa.org), zij doen ook aan bemiddeling in het geval van een conflict.

- Registreer je format bij een advocatenkantoor dat gespecialiseerd is in dit soort zaken, bijvoorbeeld bij De Merkplaats.

- Werk het zo goed mogelijk uit in zoveel mogelijk details, dan is het beter te beschermen. Maak het leifts een pilot-uitzending op videoband.

- Losse onderdelen van het format kun je los beschermen, bijvoorbeeld de merknaam, het logo, het ontwerp voor het decor, of karakterbeschrijvingen als het bijvoorbeeld om een dramaserie gaat.

- Besef wel: abstracte concepten zijn niet te beschermen zoals het stemmen per sms, of het concept 'bekende nederlander volgen in het echte leven', dat zijn abstracte ideeen en geen expressies en die zijn niet te beschermen.

 

Vriendelijke groet,

 

Marloes

Link naar reactie
  • 0

Er is een onderscheidt tussen zelf een programma produceren en distributie. De producent heeft samen met de co-producent het auteursrecht/copyright. Dit recht is wereldwijd en m.i. onaantastbaar. Voor de verkoop schakelt een producent een distributeur in. Deze koop het recht van distributie voor een bepaalde periode voor een aantal landen. De producent ontvangt een vergoeding bij het leveren van de mastertape en voor iedere keer dat het programma wordt uitgezonden. De distributeur kan in hetzelfde land het programma verkopen aan verschillende zenders (publiek, commercieel, satelliet, breedband, etc). Afhankelijk van de "shelf life" van een programma, kan deze na afloop van de contractsduur wederom verkocht worden. Dit is met name het geval bij natuurfilms en non-fictie.

 

Bij een format ligt dit anders. Producent verkoopt een idee (soort van distributieovereenkomst) en mag vaak tegen een vaste vergoeding het programma produceren. Het risico is nihil in vergelijk met het zelf produceren van een programma.

 

Het bijhouden van de rechten is eigenlijk niet meer dan het goed administreren van welke contracten voor welke duur met welke zenders - distributeurs zijn afgesloten.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde mijn bedrijfsconcept beschermen en heb destijds navraag gedaan bij mijn professor recht - octrooi ed. en letterlijk de vraag gesteld hoe het kan dat een concept/format niet te beschermen is, maar dat een Big Brother concept voor grof geld verkocht kan worden.

Antwoord:

Copywright, maar bij een rechtszaak staan ze niet sterk.

Eigen conclusie: groot, bluffen, lawaai maken en zorgen dat het zelf opzetten van het concept meer werk is dan dat het kopen van het concept kost.

 

Verder loop ik zelf ook rond met een idee voor een programma, maar heb me om bovenstaande redenen nog niet gewaagd contact op te nemen met de godfather van de TV-maffia.

 

Misschien moeten we een keer bij elkaar komen en een plan maken met alle ideeen die we hebben en de tips van mensen die al ervaring hebben met dit soort zaken meenemen? Kunnen we meteen kijken waar onze netwerken de mediawereld raken en daarvan gebruik maken! Moeten we niet ook denken aan studenten media en dan vooral de leraren van die opleiding!??

 

Carolien

 

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Ok, dit heb ik dus gister wel tijdens mijn module Intellectueel Eigendomsrecht gehad.

 

Je mag het hele Idols idee zo jatten. Zonder problemen!! Alleen en dat is wel een grote maar.... Je moet het natuurlijk niet dezelfde naam gaan geven. Of de special trekjes die het programma heeft, zoals bijvoorbeeld de Blue Room domweg in je eigen programma stoppen.

 

Doe je dat niet dan kunnen ze je niks maken, want op zich is het idee van een talentenjacht natuurlijk niet nieuw en onmogelijk te beschermen. Dat zou hetzelfde zijn, volgens mijn leraar in ieder geval, wanneer iemand een boek maakt over twee personen die verliefd worden en vervolgens mag niemand daar meer een boek over schrijven omdat het idee beschermd zou zijn.

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Formats is erg moeilijk. Kijk bijvoorbeeld naar de laatste paar flops van Endemol (Casino Kings, Sterrenbeurs). Succesvolle bedrijven in de branche zijn vaak producent en distributeur. In dat scenario kan je alleen succesvol zijn als je voldoende content hebt (dus een library hebt geproduceerd / gekocht). Voordeel van veel content is dat je lucratieve output deals met zenders kunt bedingen. Je verkoopt dan een x aantal uur per jaar. Dit betekend dat je naast goed verkopende programma's ook programma's van een mindere kwaliteit kunt verkopen.

Door de stagnerende reclameinkomsten beseffen veel stations dat er hoogwaardige programma's gekocht moeten worden om adverteerders te blijven interesseren. Belangrijk is dus om te weten of het programma mensen trekt (of niet).

 

Als je zelfstandig produceert kan je jouw format/programma ook voor verkopen (per sale) aan een zender. De koper heeft dan tevens inspraak in hoe het uiteindelijke programma eruit komt te zien. Als je het aan meerdere stations verkoopt (in verschillende landen) kan dit betekenen dat hetzelfde programma er iets anders uit komt te zien (als gevolg van culturele verschillen).

 

Voor goed netwerken moet je toch minimaal 2 maal per jaar naar Cannes voor MIPCOM en MIPTV.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Idols is vooral beschermt door:

1) het merk is gedeponeerd

2) het format onder het auteursrecht

3) de tune onder naburige rechten

etc....

 

Een gelijkend programma mag en kun je maken, al zal de omgeving je waarschijnlijk een na-aper noemen.

 

Een format is van rechtswege beschermt onder het auteursrecht. OM je recht te kunnen claimen moet je kunnen aantonen dat je de eerste was die dit werk in bezit had. Je kunt dit bereiken door depot bij een notaris, registratie bij de belastingdienst, een i-DEPOT (max 4xA4) of binnenkort on-line bij CeBuRA (zie www.cebura.nl).

Verder zorgen voor depot van je merk en vergeet de domeinnamen niet!

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.