• 0

Sleutelgeld vragen voor studentenkamers, mag dat?

Hoi,

 

Een paar maanden geleden kwam ik op het idee om een website te beginnen waar vraag een aanbod op de markt voor studentenkamers samenkomen. Niet nieuw, zul je denken, maar ik voeg er een dimensie aan toe.

 

Mijn idee is als volgt:

Iedereen kan kamers aanbieden op de site. Normaal gesproken zouden er meerdere reacties komen op een kamer, zeker op de wat populairdere kamers. Veelal wordt er iemand uitgepikt die de aanbieder aanspreekt en soms wordt er een hospiteerborrel gegeven, om te bepalen wie de kamer mag huren. Er wordt dus een iemand blij gemaakt en de rest die gereageerd heft valt buiten de boot. Bij mijn concept kunnen mensen die de kamer willen huren een eenmalige provisie bieden aan de aanbieder. Dit gaat per opbod. Als Pietje 50 euro wil betalen om de kamer te mogen huren, en Jantje 100, mag Jantje de kamer huren. Jantje betaalt dus eenmalig 100 euro en heeft een mooie kamer bemachtigd.

 

Ik ben met mijn plan naar de KvK gegaan. De dame die me hielp vond het een leuk idee, maar ze vroeg zich af of het juridisch gezien wel toegestaan is.

Ik heb een en ander uitgezocht, nu blijkt dat die provisie waarover ik het heb sleutelgeld genoemd wordt, en dat is niet toegestaan.

Sleutelgeld vragen is dus niet toegestaan, maar als iemand sleutelgeld biedt? Mag het dan wel?

 

Overigens is het niet bij de wet verboden, maar als je het hebt moeten betalen kun je het via een gerechtelijke procedure terugvorderen, heb ik ergens gelezen.

 

Kan iemand me hier meer over ertellen?

 

Bvd.

 

Mathijs

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kun je het aanbieden...

Als je daarna tot een contract komt, moet je ook betalen. Daarna terugvorderen?

 

Misschien kun je iets ludiekers doen. Veel van de kamers zijn nogal slecht onderhouden. Misschien kunnen de studenten dan aanbieden dat ze de kamer schilderen, nieuw tapijt, etc? Zou dat misschien wel mogen?

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sleutelgeld is verboden. Niet alleen het vragen is illegaal, maar het sleutelgeld aannemen ook. Zoiets noemen ze een "showstopper". Leuk idee, helaas niet realiseerbaar door onoverkomelijke obstakels.

 

Anderzijds ben je natuurlijk gewoon ondernemer, dus ken je geen obstakels, alleen hindernissen. Denk verder na over je concept, maar vergeet de sleutelgeld achtige constructies. Misschien moet je juist meer richting de dating gaan? ik kan me herinneren van vroeger, dat we het nogal belangrijk vonden wie er bij ons in huis kwam wonen. Dat hospiteren was een vrij serieuze business.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb jaren geleden, kamers verhuurd aan studenten.

Borg werd betaald en achteraf bij vertrek van de student weer terug gegeven, hoewel het meestal werd verekend met de laatste maand van zijn of haar verblijf.

 

Dit is met name om eventuele schade, die de student kan maken te dekken....

 

 

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
  • 0

je hebt enigzins gelijk, maar voor de belasting is sleutelgeld en borg twee aparte verschijnselen. ;)

 

Maar wat ik nu niet snap hoe maak je jouw geld ? Hospita is vrij serieus.

Er woont nu bijvoorbeeld een jongen bij mij in, waar ik goed mee op kan schieten, voorheen woonde er een meid nou daar wordt je niet vrolijk van, en dan kan ze nog zo'n lekker kontje hebben.

 

Je wilt een site maken, waarmee het sleutelgeld de ''sleutel''' moet zijn tot jouw succes. Echter is dat voor een adverteerder niet aantrekkelijker.

Een adverteerder (verhuurder) wil gewoon maandelijks geld zien.

 

Een goede site draait op bezoekers. kun je bezoekers creeren dan win win je daarmee adverteerders. Met andere woorden hoe onderscheid je je van de wirwar waar studenten zich nu in bevinden in studentensites?

 

Er is veel aanbod......en is de hoogste aanbieder ook de beste bewoner?Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dat niet zo is!!

 

Bekijk jouw situatie en idee eens vanuit de student, of nog beter gezegd

bekijk het eens vanuit de verhuurder ;)

 

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me afvraag in dit verhaal: is het niet mogelijk de huur zelf per opbod aan te bieden? Waarbij men dus een maandbedrag kan bieden op een bepaalde kamer, en de hoogste bieder erin trekt?

 

Ik zou zo 123 niet weten wat er verboden is aan iets verhuren aan de hoogste bieder (qua huur), maar je zit uiteraard wel met de maximaal toegestane huren volgens een puntensysteem. Voor kamers die daaronder blijven kan het denk ik wel, maar zodra je erboven komt kan de huurder via een procedure die huur wel weer laten matigen.

Link naar reactie
  • 0

Een slimme verhuurder, let ook op de belasting natuurlijk.

Je mag tot een bedrag van 3700 euro op jaarbasis verhuren.

 

Als je daarboven komt dan betaal je belasting. Dus wat ik wil zeggen, zodra jij sleutelgeld etc of verhoging tot huur gaat vragen dan komt de verhuurder waarschijnlijk boven die 3700 uit. (ik ga nu even uit van Hospita).

 

Ik verhuur zelf nu een kamer van 300 euro p/m maal twaalf is dat 3600

Elke uitgang heeft een ingang....

Link naar reactie
  • 0

Gaat ook niet werken.

Dan betaald zo'n student netjes de borg en de eerste maand huur en gaat direct door naar de huurcommissie om te klagen dat z'n huur te hoog is... Deze zal dan een, waarschijnlijk lagere, maximale huurprijs vaststellen en eisen dat het teveel betaalde wordt teruggegeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Studentenscreeningservice. Je vermomt een psychologische test als leuke spelletjes die je moet spelen om een kamer 'te winnen' en verzorgt een kroegentocht of iets dergelijks voor de 3 finalisten waar iemand van jouw bedrijf meegaat om te evalueren. Verhuurder betaald om een betrouwbare huurder te vinden. Achtergrond- en kredietcheck kan ook nog natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook kunt doen: een site voor verhuurders onder elkaar(zit handel in echt waar!)Ik verhuurde mijn huis aan studenten, maar die moesten eruit.aangezien je niet zomaar mensen op straat mag zetten ??? ;Dheb ik het op de wet opeisbaar voor eigen bewoning opgeeist (met wettelijke opzegtermijn)Maar je moet dan wel een nieuwe kamer voor ze zien te vinden. ik heb met allerlei verhuurders contact gehad(telefonisch)via kamernet.nl (geloof ik)koste me tien euro en kon met bankafschriften laten zien dat het goede betalers waren hun geholpen ik geholpen!maar wel heel erg vermoeiend! je zou het dan op bemiddelingskosten kunnen gooiren.(nu ook ipv sleutelgeld bemiddelingskosten)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.