• 0

Nederlandse B.V. met werknemers in buitenland(Polen)

Hoi Allemaal,

 

Ik heb serieuze plannen om ontwikkeling van mijn product te doen in Polen. Ik wil dat als volgt doen: Mijn Nederlandse B.V. huurt daar kantoor en neemt programmeurs in loondienst. Ik heb gezocht in het forum, maar voor deze specifieke ''constructie'' vond ik geen relevante discussies. Wel een bedrijf dat din Polen een B.V. had en enkele werknemers. Maar ik lees dus het volgende bij de belastingdienst(telefonisch is hetzelfde gemeld):

 

 

Als een werknemer in het buitenland woont en werkt, geldt als hoofdregel dat u geen loonbelasting hoeft in te houden. U moet wel altijd loonbelasting inhouden voor:

 

* bestuurders of commissarissen van in Nederland gevestigde lichamen;

* personen die in dienst zijn van de Nederlandse staat of die zijn uitgezonden binnen de Belastingregeling voor het Koninkrijk of een door Nederland afgesloten verdrag.

 

U hoeft ook geen loonbelasting in te houden voor een in het buitenland wonende werknemer die minder dan 10% in Nederland werkt, als:

 

* het loon in dat land aan belastingheffing over het inkomen is onderworpen.

De werknemer hoeft dus niet aan te tonen dat hij daadwerkelijk belasting heeft betaald;

* het loon niet op grond van een verdrag of een andere regeling alleen in Nederland aan belastingheffing over het inkomen is onderworpen.

 

Voor informatie over de volksverzekeringen en de werknemersverzekeringen kunt u contact opnemen met de SVB en uw belastingkantoor.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_wonen_werken_buitenland/lb22_wonen_werken_buitenland-10.html

 

Ik wil wel op termijn het traject aangaan van een Poolse B.V. variant oprichten, maar dat kost tijd in de regio waar ik aan de slag ga (Mazowieckie: Warschau), en ik heb geen tijd te verliezen. Is het echter echt '' zo simpel'' dat ik inderdaad daar mensen in loondienst van mijn Nederlandse B.V. kan hebben zonder mot? Het betreft(voorlopig) inderdaad werknemers die in Polen zullen wonen en werken(zoals hierboven verwoord).

 

Even voor de duidelijkheid: Ik heb dus in NL een kantoor en ben hier DGA, betaal loonheffing en werk verder wel vanuit NL. Deze vraag betreft dus niet een geregistreerd bedrijf in NL volledig runnen in Polen - het gaat om het houden van een kantoor daar voor ontwikkeling, naast de vestiging in NL.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De informatie van de Belastingdienst is op zich duidelijk. De Poolse werknemers werken en wonen immers in Polen.

 

Om echter problemen met de Nederlandse en wellicht de Poolse belastingdienst te voorkomen zou ik adviseren om contact op te nemen met een vestiging van KPMG, PWC of Deloitte in Polen.

Dat kost wel wat maar dan heb je de zekerheid dat je goed zit.

Men zal daar immers wel ervaring hebben met de manier waarop jij voorlopig je bedrijf structureert.

Voor de toekomst zou ik zeker met een goede adviseur gaan praten over hoe je je totale onderneming fiscaal structureert. Ga je de aandelen van de Poolse bv (spulka) houden door je NL bv, richt je een holding bv op enz.

Kijk ook even hier http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1967&i=765&t=765

Link naar reactie
  • 0

De loonheffing gaat over heffing IN NL. Er is nog een ander fiscaal aspect. Die van je eigen BV. Als je in P begint moet je weten of je daar een dochter wilt hebben of een verlengstuk van je BV. In het laatste geval heb je er alleen en vestiging en is de BV aansprakelijk voor inhouding van Poolse loonheffing enz. Voor alle Poolse fiscale toestanden. Bovendien loop je tegen feit aan dat de winst (dus ook Poolse deel) in principe in NL wordt belast, tenzij ... Een goedgesprek met een fiscalist in NL is dus OOK aan te bevelen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden. Ik ben bezig informatie in te winnen. Ik moet vooral kijken hoe de Poolse fiscus omgaat met Buitenlandse bedrijven die in Polen actief zijn. Ik zal echter geen omzet maken in Polen, het is puur een kantoor voor ontwikkeling van de website, die uiteindelijk ge-exploiteert wordt ''vanuit''(tja, internet..) Nederland, dus met de Nederlandse B.V. in Nederland. Zelfs al heb ik buitenlandse klanten dan blijft dit betrekking hebben op de Nederlandse B.V. voor zover ik het begrijp. In ieder geval is de EU in deze een zegening wat sommigen ''issues'' betreft.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is waar. Ik moet nog wel informeren naar andere fiscale consequenties. Op dit moment is het niet handig voor mij om nieuwe bedrijven op te richten(tijd, geld). Maar het ''beste'' zou uiteraard zijn een holding oprichten en alles eronder hangen..

 

Maar goed, dat is voor later.. Ik wil voorlopig (enkele maanden) kunnen opereren(ontwikkeling) in Polen met m'n Nederlandse B.V.

 

Andere tips en ervaringen nog welkom!

Link naar reactie
  • 0

Als het om tijdelijke plaatsing van medewerkers gaat tot het moment dat je je eigen bedrijf hebt opgericht in Polen dan is het wellicht ook handig om deze programmeurs bijvoorbeeld bij mij in het bedrijf te plaatsen.

Ik heb hier een ICT/Internet ontwikkelingsbedrijf in Polen en wellicht kan dat interessant zijn?

 

Met vriendelijke groet,

Jan van Eijck

Variomatic Media Sp. z o.o.

Kijk op eyckenstein.linkedin.com voor meer informatie over mij.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat ik het bedrijf hier start, want dan zou ik het onder een holding moeten hangen, en deze fase waarbij ik nog een team samenstel voor product ontwikkeling lijkt me dat voorbarig. Daar ik ook het geld niet heb, ik werk met eigen geld en bank krediet. Dus het betreft opereren van een Nederlandse B.V. in Polen. En wellicht dat er ergens in 2008 een Holding aankomt.

 

Afhankelijk van de hoedanigheid van uw voorstel is het wellicht interessant, hoewel ik wel mensen zoek die ik aan het bedrijf kan binden. Er is sprake van continuïteit. Outsourcen/uitbesteden is duur en niet handig in mijn geval.

 

Bedankt voor het voorstel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.