• 0

pc-verpleging - gat in de markt?

Hallo allemaal,

Ik ben een ambitieus jonge student van 21 jaar. Ik volg al 4jaar ICT en zit nu in mijn laatste 2jaar op het MBO. Ik ben van plan om daarna bedrijfskundige informatica te gaan studeren. Ik wou altijd al een eigen bedrijf beginnen. Dit omdat ik dan niet voor een baas hoeft te werken. Ik wilde mijn eigen dromen zelf waarmaken. En zoveel geld maken ;D

 

Op een dag kreeg ik bezoek van een familielid die een eigen computerwinkel heeft. Hij vertelde mij dat als ik iets wilde beginnen dat hij mij zou helpen. Maar het ging om inkoop en verkoop van computeronderdelen. Dit vond ik wel wat natuurlijk maar ik heb zo’n hekel aan inkoop en verkoop. Ik heb hekel omdat ik dan veel moet investeren in iets wat bijna iedereen heeft. In de stad zijn er 2 computerwinkels naast elkaar. Omdat er veel concurrentie is ben ik er niet in geïnteresseerd. Daarna kwam ik mijn in verschillende computerwinkels van mensen die ik ken. Dat doe ik normaal nooit maar nu opeens wel dus. Er kwamen verschillende klanten binnen met verschillende problemen. Wat mij opviel is dat de MEESTE klanten niet kwamen om dingen te kopen of computers te laten repareren maar vaak met verschillende vragen van mijn pc is traag, hoe kan ik dat en hoe doe ik dat enz. vragen waar een computerwinkel niks aan kan verdienen behalve een bedankje van de klant. Dit houdt dus in dat de klant het liefst de pc thuis laat. Reden kan zijn het moeilijk is de kabels of gewoon totaal geen kennis om een computer los te koppelen. Ik geloof zelf dat er nog meer redenen zijn. Als het niet lukt gaat de klant pas actie ondernemen en de kast proberen weg te brengen. Na al die moeite is de computer namelijk voor een paar dagen weg misschien wel weken. Geen internet en email dus.

Opeens kwam het gewoon zomaar in mij (natuurlijk niet zomaar). Wat als er nou iemand langs gaat bij de klant. Dat kan de computer winkel wel doen maar de meeste willen er gewoon niet aan beginnen. Nu ik meer dan 5 jaar ervaring heb ik zowel hardware als software, zat ik te denken om zulke mensen gewoon thuis te gaan helpen. Het probleem dat de meeste mensen hebben zijn gewoon internet, email, en andere kleinigheidjes dat al binnen een uur klaar is. Kan de klant nog op die zelfde dag lekker gebruikmaken van de computer.

Ik heb gelijk om internet gaan zoeken en zag ik dat het idee als bestaat. Maar niet in mij omgeving althans niet professioneel. Aan het begin was er niks maar nu zit mijn hoofd gewoon VOL met ideeën. Ik heb de meeste gewoon op papier gezet omdat ik bang was dat ik het zou vergeten. Nu weten jullie ook dat het veel voor mij betekent. Ik kon er ook met niemand over praten maar gelukkig is er INTERNET (lang leven internet)en heb ik jullie gevonden.

 

Ik wist een maand geleden alleen het idee. Nu weet ik dingen zoals de KVK, rechtsvormen, belasting, verzekeringen, ondernemingsplan enz. ik wil het liefst gewoon lekker netjes beginnen met een eigen maan logo gewoon mijn huisstijl ontwikkelen zodat klanten mij zullen herkennen. Deze naam dan bij de KvK registeren en een btw nummer zoals iedere ondernemer zou doen. Ik weet ook dat ik beter een website kan maken met daarin alle informatie en natuurlijk de algemene voorwaarden en andere belangrijke dingen.

 

Ik kan wel hele dag door gaan met type maar ik denk dat dit wel genoeg is voor jullie om aan te geven wat jullie vinden mijn ideeën. Advies mag ook.

 

Alvast bedankt

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk dat je de smaak te pakken hebt.

 

Uit je lange verhaal maak ik op dat je eigenlijk gewoon PC-hulp ter plaatse wil bieden, een soort algemene PC support service. Zeker geen slecht idee. De markt is er en dat gat ken ik inderdaad ook(heb in PC winkel verkocht paar maanden).

 

Je kan als freelancer aan de slag gaan of een eenmanszaak registreren. Zoek uit hoe je je administratie moet houden, je factuurtjes, zet je site op.. en spread the word.. via via kom je wel aan mensen.. en dan ben je al bezig :)

 

Als je er iets groter werk van wil maken kan je concept voorleggen aan computer winkels, hen overhalen dat hun ondersteuning aanvult, en middel samenwerking je folders bij ze kan achterlaten..

 

Succes!

 

Reusje voor de aanmoediging :)

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zelfs al franchise ketens op dit gebied. Er is zeker vraag naar, zowel privé als zakelijk, maar er is ook al erg veel aanbod. In principe levert elke IT dienstverlener de dienst die jij beschrijft.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, begin een Nederlandse versie van Geek Squad. ;D

 

Datis een goeie :D thnx zal ik zeker naar kijken.

Pawelotti's advies over administratie zal ik zeker aangaan werken.

 

Ja idd het is een gat in de markt in mijn regio..vind je van niet dan Michiel89.

 

Ik neem aan dat iedereen door heeft dat met zo'n idee haast niks hoeft te investeren en dat je uit niets toch wel wat kan maken aangezien ik toch niks doe in mijn vrijetijd. miischien ben ik niet eens 400 euro kwijt aan folders en hosting).

 

Ik dank iederen voor z'n reaties.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zelfs al franchise ketens op dit gebied. Er is zeker vraag naar, zowel privé als zakelijk, maar er is ook al erg veel aanbod. In principe levert elke IT dienstverlener de dienst die jij beschrijft.

 

Ja maar dan heb je het volgens mij over heel nederland. De vraag die er is blijft hiezo in de lucht als de klant weet dat ik geen pand heb en dat ik dus geen huur hoeft te betalen kan ik rustig zeggen dat het daarom veel goedkoper.alleen ik weet nog niet zakelijk of particulier. wat veel meer gaat opleveren en wat meer tijd kost en wat niet enz.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het kan zeker een gat in de markt zijn als u een aantal bezwaren kan wegnemen bij de klanten.

 

Voor veel problemen is het bijvoorbeeld niet nodig om het hele besturingssysteem opnieuw te installeren. Toch wordt dat uit laksheid vaak gedaan. Windows erop, Windows eraf en klaar. Dan ben ik mooi mijn bestanden kwijt.

 

Ander punt is de beschikbaarheid. Wie door de week van 9 tot 5 werkt en pas om 6 uur 's avonds thuis is, heeft nog maar weinig opties over. Bent u ook beschikbaar op andere tijden, dan is dat een pluspunt. De dienstverlening moet ook eenvoudig zijn. Bij een probleem moet iemand makkelijk kunnen bellen. Eventueel aanmelden via internet. Mensen willen NU verder kunnen werken en niet pas over een aantal dagen of weken.

 

Gemak dient de mens. Ik ken niet veel bedrijven die voor een schappelijk bedrag iets eenvoudigs willen doen zoals het inbouwen van een DVD-speler. Ook worden mensen die iets van computers weten vaak gebeld door kennissen en vrienden terwijl ze andere dingen te doen hebben. Zij zouden deze mensen graag willen doorsturen.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap wel dat die laksheid vervelend kan zijn, hoewel het ook waard is te zeggen dat sommigen echt werkelijk een bende maken van hun Windows. Soms is het ook voor hun bestwil een clean install te doen en voortaan beter om te gaan met het besturingsysteem.

 

Bestanden ben je natuurlijk helemaal niet kwijt bij een nieuwe installatie, je kan back-ups maken van wat je maar wil, Outlook data files tot andere bestanden of favorieten etc. Als je veel programma's gebruik moet je die wel opnieuw installeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan wel hele dag door gaan met type.

 

Moet je zeker doen. En als je dan klaar bent opnieuw proberen op dit forum, maar graag een korte kernachtige versie. 8)

 

;D Vond je reactie op de vorige, nagenoeg identieke, vraag wel de moeite waard om te quoten:

 

 

De definitie van een markt is koopkrachtige vraag. Consumenten hebben amper koopkracht voor service.

Link naar reactie
  • 0

Hallo.

 

Ik heb gisteren een starterspakket ontvangen van de kvk en ik moet zeggen dat ik wel wat van geleerd heb. Ik ben nu bezig met de bedrijfsnaam. zal niet meevallen maar moet gebeuren. Ondertussen ben ik ook bezig met de layout van de website. Wat is volgens jullie het beste om mee te beginnen en hebben jullie nog wat advies voor mij. en waar moet ik onderandere zorge over maken etc.

 

dank u

Link naar reactie
  • 0

 

Begin nou eens met de vraag waar je toekomstige klanten zitten en hoe je die kan bereiken. Misschien is die website helemaal zo belangrijk niet. Zeker niet als je business afkomstig is van mensen die hun apparatuur niet aan de praat of online kunnen krijgen...

 

Dan kun je beter koelkastmagneten huis-aan-huis gaan bezorgen. Of met een bedrukte tuctuc door je stad racen!

tuktuk.thumb.gif.af0cba8c2a973521abc4e893ec081e23.gif

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De klanten daar ben ik als eerst mee begonnen. ik heb met verschillende mensen over gehad. Ik heb net een reparatie uitgevoerd die ik gratis heb gedaan omdat het een oude vriend was. 3e keer deze week dat ik daar ben. sinds hij mijn nummer heeft ben ik al 3 keer geweest voor het installeren van de webcam, msn en andere kleine programma's. Dit koste meer dan een uur. ik weet dus dat wanneer ik folders heb gegooid dat mijn tellefoon zeker wel vaker zal overgaan en de klanten naar mij zullen zoeken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De klanten daar ben ik als eerst mee begonnen. ik heb met verschillende mensen over gehad. Ik heb net een reparatie uitgevoerd die ik gratis heb gedaan omdat het een oude vriend was. 3e keer deze week dat ik daar ben. sinds hij mijn nummer heeft ben ik al 3 keer geweest voor het installeren van de webcam, msn en andere kleine programma's. Dit koste meer dan een uur. ik weet dus dat wanneer ik folders heb gegooid dat mijn tellefoon zeker wel vaker zal overgaan en de klanten naar mij zullen zoeken.

Nee, u weet dat bekenden u (weer) weten te vinden als u gratis werkt en ook voor kleine klusjes gratis komt. Dat is iets anders dan respons uit acquisitie. Het maakt mensen lui: omdat het toch gratis is bellen ze u ook terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Niet echt het imago dat u wilt uitstralen.

 

Maak niet dezelfde fout die veel mensen die computers repareren maken. Zorg dat u weet wat uw deskundigheid waard is en wat u wilt rekenen voor verschillende reparaties. Bedenk ook procedures en voorwaarden voor het geval u ter plekke moet concluderen dat er toch meer aan de hand is dan de klant in eerste instantie aangaf.

 

Computerreparaties duren vaak veel langer dan verwacht. Daar zult u adequaat mee om moeten gaan. Bijvoorbeeld in drie stappen. Diagnose, consult, uitvoering. Voor de diagnose kunt u voorrijkosten en de kosten voor een standaard reparatie rekenen. Betreft het de installatie van een webcam en blijkt het bij aankomst inderdaad te gaan om een standaard installatie, dan blijft het daarbij. Treft u echter een totaal geruïneerde Windows versie aan die eerst hersteld moet worden voordat er iets met de webcam gedaan kan worden, dan volgt er een consult waarin duidelijk geadviseerd kan worden wat er gedaan moet worden om het te laten werken. De klant zal akkoord moeten gaan waarna het opgelost wordt. Wordt u daarna gebeld om programma's te installeren, dan is dat een nieuwe opdracht.

Link naar reactie
  • 0

 

Hier even een tip, als dit 1 van de uitgangspunten is begin dan iets anders. Straatjes leggen,badkamertje tegelen etc. Je kan je eigen een breuk beunen en je krijgt nog betaald ook.

 

Hoe kom je erbij dat dit een "gat"in de markt is? Hoe is dit onderzoek gedaan. Bij de bakker hoor ik nooit mensen klagen over hun pc. Hebben deze mensen geen pc of geen problemen?

 

Er zijn maar weinig particulieren die gaan betalen voor deze dienst en al helemaal weinig die er meer dan 50 euro voor over hebben. Stel dat je 30 euro per uur rekend en er dient zich een probleem aan dat na 4 uur eindelijk is opgelost....Is toch 120 euro= bijna een nieuwe pc...

 

Nee dit is geen gat maar een bodemloze put...Leuk als studend maar zeker geen langlopende zaak.. (max 12 jaar staat er voor ICT ;D )

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je inderdaad nog even stil moet gaan staan, de praktische en operationele zaken naast je neer moet leggen en je moet concentreren op het formuleren van een visie en een missie. Al klinkt dit nog zo standaard, het heeft absoluut nut na te denken over hetgeen jouw aankomende bedrijf bestaansrecht geeft, wat je je klanten wilt bieden en op welke manier.

 

Zomaar een website maken en een naam registreren heeft geen zin. De bedrijfsnaam kan al een bepaalde indruk wekken, is deze in lijn met de profilering die past bij de doelgroep die jij aan wilt spreken? Website is hetzelfde verhaal, wat vindt je belangrijk om uit te stralen, op welke manier spreek je je klanten aan? Allemaal vragen die je jezelf stelt wanneer je je bezighoudt met het formuleren van de missie en visie.

 

Om dan toch maar alvast wat andere, meer praktische vragen te stellen: Hoe ga je het aanpakken met garantie? Wat doe je als een reperatie verkeerd uitpakt? Hoe ga je gebruik maken van "word of mouth", loont het wellicht om een soort affiliatesysteem op te zetten om dit te promoten?

 

Je zegt al lang rond te lopen met je idee, maar ik denk dat je het toch eerst van meerdere kanten moet belichten voordat je je er echt in stort. Hoewel ik me alleen maar kan baseren op je berichten hier op het forum wil ik je echt aanraden stil te staan bij je plannen.Mijn persoonlijk mening: Ga vooral lekker verder studeren en verdien wat bij met je klusjes.

 

Met wellicht een simpele website, een stapel visitekaartjes en een aparte GSM kan je al een eerste stapje zetten, maar KvK en Belastingspul is toch nog niet nodig? Je zal toch in cash betaald gaan worden.Kijk eerst maar eens of je het na 20 opdrachten nog steeds leuk vindt, je studie er niet onder gaat lijden en je er nog iets aan over kan houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.