• 0

pc-verpleging - gat in de markt?

Hallo allemaal,

Ik ben een ambitieus jonge student van 21 jaar. Ik volg al 4jaar ICT en zit nu in mijn laatste 2jaar op het MBO. Ik ben van plan om daarna bedrijfskundige informatica te gaan studeren. Ik wou altijd al een eigen bedrijf beginnen. Dit omdat ik dan niet voor een baas hoeft te werken. Ik wilde mijn eigen dromen zelf waarmaken. En zoveel geld maken ;D

 

Op een dag kreeg ik bezoek van een familielid die een eigen computerwinkel heeft. Hij vertelde mij dat als ik iets wilde beginnen dat hij mij zou helpen. Maar het ging om inkoop en verkoop van computeronderdelen. Dit vond ik wel wat natuurlijk maar ik heb zo’n hekel aan inkoop en verkoop. Ik heb hekel omdat ik dan veel moet investeren in iets wat bijna iedereen heeft. In de stad zijn er 2 computerwinkels naast elkaar. Omdat er veel concurrentie is ben ik er niet in geïnteresseerd. Daarna kwam ik mijn in verschillende computerwinkels van mensen die ik ken. Dat doe ik normaal nooit maar nu opeens wel dus. Er kwamen verschillende klanten binnen met verschillende problemen. Wat mij opviel is dat de MEESTE klanten niet kwamen om dingen te kopen of computers te laten repareren maar vaak met verschillende vragen van mijn pc is traag, hoe kan ik dat en hoe doe ik dat enz. vragen waar een computerwinkel niks aan kan verdienen behalve een bedankje van de klant. Dit houdt dus in dat de klant het liefst de pc thuis laat. Reden kan zijn het moeilijk is de kabels of gewoon totaal geen kennis om een computer los te koppelen. Ik geloof zelf dat er nog meer redenen zijn. Als het niet lukt gaat de klant pas actie ondernemen en de kast proberen weg te brengen. Na al die moeite is de computer namelijk voor een paar dagen weg misschien wel weken. Geen internet en email dus.

Opeens kwam het gewoon zomaar in mij (natuurlijk niet zomaar). Wat als er nou iemand langs gaat bij de klant. Dat kan de computer winkel wel doen maar de meeste willen er gewoon niet aan beginnen. Nu ik meer dan 5 jaar ervaring heb ik zowel hardware als software, zat ik te denken om zulke mensen gewoon thuis te gaan helpen. Het probleem dat de meeste mensen hebben zijn gewoon internet, email, en andere kleinigheidjes dat al binnen een uur klaar is. Kan de klant nog op die zelfde dag lekker gebruikmaken van de computer.

Ik heb gelijk om internet gaan zoeken en zag ik dat het idee als bestaat. Maar niet in mij omgeving althans niet professioneel. Aan het begin was er niks maar nu zit mijn hoofd gewoon VOL met ideeën. Ik heb de meeste gewoon op papier gezet omdat ik bang was dat ik het zou vergeten. Nu weten jullie ook dat het veel voor mij betekent. Ik kon er ook met niemand over praten maar gelukkig is er INTERNET (lang leven internet)en heb ik jullie gevonden.

 

Ik wist een maand geleden alleen het idee. Nu weet ik dingen zoals de KVK, rechtsvormen, belasting, verzekeringen, ondernemingsplan enz. ik wil het liefst gewoon lekker netjes beginnen met een eigen maan logo gewoon mijn huisstijl ontwikkelen zodat klanten mij zullen herkennen. Deze naam dan bij de KvK registeren en een btw nummer zoals iedere ondernemer zou doen. Ik weet ook dat ik beter een website kan maken met daarin alle informatie en natuurlijk de algemene voorwaarden en andere belangrijke dingen.

 

Ik kan wel hele dag door gaan met type maar ik denk dat dit wel genoeg is voor jullie om aan te geven wat jullie vinden mijn ideeën. Advies mag ook.

 

Alvast bedankt

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien moet je het eens zoeken bij kleine(re) bedrijven. Abonnementen verkopen waarbij je zegt: ik kom iedere ee/twee/drie maanden een keer langs om alles te checken en langs te lopen. Voordeel is dat je een constante inkomstenstroom krijgt. Kan je er een optie bij doen dat indien er in de tussentijd iets gebeurt, je binnen een uur / twee uur / dag etc (afhankelijk van de prijs) langs komt.

 

Veel pc's worden traag na verloop van tijd en er is altijd wel iets. Ik zou zo'n abbonnement direct afsluiten voor mn bedrijf. Als er nu een probleem is dan komt het natuurlijk altijd ongelegen.

 

Vanuit dat abbonement kan je eventueel ook aanvullende (hardware) diensten gaan leveren.

 

Zo maar wat ideetjes :)

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 1

Wat de topicstarter voorlegt doe ik inmiddels al dik 4 jaar. Particulieren bellen mij met een probleem, we maken een afspraak en ik kom langs. Repareren / installeren / vraag beantwoorden, afrekenen en klaar.

 

Ben hier door toeval in gerold en dacht dat het na een jaar wel dood zou bloeden. Onvoorstelbaar maar nu 4 jaar later loopt het nog steeds door.

 

Nu beginnen kleine bedrijfjes ook te komen en die willen graag een bon voor de fiscus. Ik heb de keuze gemaakt om naar de KvK te stappen en alles te regelen. Wacht nu nog op m'n BTW nummer en zakelijke rekening en dan kan ik m'n eerste factuurtjes gaan sturen. :)

 

Er zijn maar weinig particulieren die gaan betalen voor deze dienst en al helemaal weinig die er meer dan 50 euro voor over hebben. Stel dat je 30 euro per uur rekend en er dient zich een probleem aan dat na 4 uur eindelijk is opgelost....Is toch 120 euro= bijna een nieuwe pc...

 

Als je 4 uur nodig hebt voor een reparatie bij een particulier doe je iets verkeerd. Een particulier is heus wel bereid om meer dan 50 euro te betalen als hij/zij daar ook iets voor krijgt wat voor hun gevoel 50 euro waard is.

 

Naast je uurtarief is het trouwens wel slim om voor bepaalde dingen vaste prijzen te maken. Dan kun je voordat je aan je klus begint al vertellen dat het ongeveer X bedrag gaat kosten (ik zeg altijd 10 euro meer dan ik denk) en dan bij het afrekenen kom je ongeveer op X bedrag (en dan geef ik 10 euro korting ;)). Klant blij want ze hadden al ongeveer daarop gerekend.

Soms heb je een klus die in verhouding met andere geld kost, maar dat pak je met een andere wel weer terug.

 

Jeej, m'n eerste HL post.

Link naar reactie
  • 0

Als je 4 uur nodig hebt voor een reparatie bij een particulier doe je iets verkeerd.

 

- volledige scan harddisk op virussen en spyware (30 min)

- diagnose probleem + googlen (30 min)

- geen oplossing dus herinstall (zonder ghost image)

- backup data over brak netwerk van klant (30 min)

- basis installatie (30 min)

- updates van de afgelopen twee jaar ophalen (20 min)

- niet standaard drivers downloaden en installeren (30 min)

- data terug kopieren of zelfde brakke netwerk (30 min)

 

Drie uur en twintig minuten. Wat doe ik verkeerd ::)

Link naar reactie
  • 0

Als je 4 uur nodig hebt voor een reparatie bij een particulier doe je iets verkeerd.

 

- volledige scan harddisk op virussen en spyware (30 min)

- diagnose probleem + googlen (30 min)

- geen oplossing dus herinstall (zonder ghost image)

- backup data over brak netwerk van klant (30 min)

- basis installatie (30 min)

- updates van de afgelopen twee jaar ophalen (20 min)

- niet standaard drivers downloaden en installeren (30 min)

- data terug kopieren of zelfde brakke netwerk (30 min)

 

Drie uur en twintig minuten. Wat doe ik verkeerd ::)

 

- Quickscan door de computer mbv Hijackthis, taakbeheer, aantal vaste dingen checken (30 min)

- Diagnose stellen: kan ik het oplossen in 30 min? Dan oplossen. Mocht het 40 min duren is het nog geen ramp. Kan het niet in 30 min? Klant inlichten over herinstallatie en kosten, pc afkoppelen en mee naar huis. Volgende dag weer terug. Thuis kan ik naast het herinstalleren (op een goed ingericht netwerk en rappe dsl verbinding) nog andere dingen doen, ik vind dat wat half/half uren.

Herinstallatie met wat handigheidjes kost mij effectief hooguit 1,5 uur.

Ben ik dus in totaal zo'n 2 uur bezig geweest. Ik reken een (vast) tarief van 2,5 uur.

 

Als het allemaal een beetje goed is gegaan is de PC er een stuk beter op geworden en kan de klant weer maanden met plezier ermee werken. Dit zou geen werk op lijken te leveren, maar toch wel. Ze gaan namelijk meer doen met de PC waardoor de capaciteit te laag wordt. Eerst eens wat upgraden met geheugen en uiteindelijk een nieuwe pc. :)

Link naar reactie
  • 0

Die maak je natuurlijk niet uit jezelf, maar dit leg je voor aan de klant. Voor X euro kunt u een image krijgen waardoor ik de PC sneller kan herstellen een volgende keer. ;)

 

Of je maakt hem en herstelt de pc volgende keer in 30 minuten en rekent je standaard tarief van 2 uur.

Link naar reactie
  • 0

Hier zit absoluut een markt in. Toevallig heb ik gisteravond een gesprek gehad met mijn oom, die ook interesse had in een dergelijke dienst. Hij wist daarbij nog een paar personen die pchulp goed kunnen gebruiken en daarvoor ook wensen te betalen.

 

Niet alleen bedrijven maar zeker ook particulieren hebben interesse in een dergelijke dienst.

http://www.adfactor.nl - Sponsored content & display advertising
Link naar reactie
  • 0

 

Hier even een tip, als dit 1 van de uitgangspunten is begin dan iets anders. Straatjes leggen,badkamertje tegelen etc. Je kan je eigen een breuk beunen en je krijgt nog betaald ook.

 

Hoe kom je erbij dat dit een "gat"in de markt is? Hoe is dit onderzoek gedaan. Bij de bakker hoor ik nooit mensen klagen over hun pc. Hebben deze mensen geen pc of geen problemen?

 

Er zijn maar weinig particulieren die gaan betalen voor deze dienst en al helemaal weinig die er meer dan 50 euro voor over hebben. Stel dat je 30 euro per uur rekend en er dient zich een probleem aan dat na 4 uur eindelijk is opgelost....Is toch 120 euro= bijna een nieuwe pc...

 

Nee dit is geen gat maar een bodemloze put...Leuk als studend maar zeker geen langlopende zaak.. (max 12 jaar staat er voor ICT ;D )

8)

 

Misschien begrijp ji het gewoon niet...."bodemloze put" niet echt wat ik wilde lezen maar ja. Ik begrijp uiterraad dat het jou mening is.ik denk dat je eerst moet begrijpen wat mijn bedoelingen zijn. ik wil niet terecht komen in een put. Ikwil mensen helpen met hun pc problemen en dat doe ik nu ook. ik vind het leuk en zie er toekomst in.

 

 

freakstar w eet precies waar het over gaat. Hij doet het al 4 jaar.

 

En eey freakstar is niet door toeval dat je hier bent ik had je nodig:P

4 jaar wel knap man. Ik ben ook precies van plan om zoals jou aan het werk te gaan. Heb jij moeilijkheden gehad in het begin wat betreft klanten.

Link naar reactie
  • 0

freakstar weet precies waar het over gaat. Hij doet het al 4 jaar.

 

En leeft hij er van of is het een hobby / bijverdienste?

Het was hobby/bijverdienste.

Ik heb nog nooit reclame gemaakt. Ik ben (woon in een dorpje) ooit actief geweest om hier breedband internet van de grond te krijgen. Het dorp heeft me toen leren kennen en op een gegeven moment is het balletje gaan rollen.

Pietje had mijn nummer en gaf dat aan Jantje, daar fixte ik wat en Jantje gaf het weer door aan Klaasje.

Mond-op-mond ging het langzaam steeds harder.

Inmiddels vergt het naast m'n studie flinke planningskwaliteiten maar ik kan het aardig redden.

 

Van alleen de service kun je niet leven, maar als je een totaalplaatje aanbiedt wel.

Link naar reactie
  • 1

De markt voor dit soort diensten bestaat al zo lang als particulieren over pc's beschikken. Er zijn in die twintig jaar een heleboel initiatieven geweest om landelijke en regionale servicediensten op te zetten. Ik heb zelfs eens een doosje gemaakt voor Hewlett-Packard: service in a box! Elke keer waren de inkomsten te gering om een professionele organisatie in stand te houden; wat een heel ander verhaal is dan een bijklussende student. De meeste initiatieven verlegden de focus al snel op bedrijven.

 

Dat neemt niet weg dat er over de grens al wel verschillende grote service-organisaties bestaan, vaak in nauwe samenwerking met pc-retailers. Ook maken Nederlandse retailers zoals Kruidvat, AH, Aldi en zo voort gebruik van landelijke servicebedrijven ivm claims op de pc's die zij verkopen. Dat is echter een andere tak van sport, want hier hoeft de klant niet te betalen voor support en reparatie. Zie ICC in Woerden.

 

Tuurlijk is er ruimte voor een student die wat bijklust in de buurt. Misschien kan je zelfs leven van een lokaal servicebedrijfje. En heel, heel misschien is er inmiddels ook ruimte voor een landelijke serviceformule, al lijkt me dat bij de dalende prijzen van nu amper interessant. Dus 'een gat in de markt'?

 

Maar hobbyen is niet hetzelfde als ondernemen. 8)

CarePack.thumb.jpg.8096d27a75dd2d059c443e3c947bfbd7.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het probleem zit gewoon in het feit dat de consument niet echt een serieus bedrag wil betalen voor een reparatie. Het is meestal niet heel erg als het een dagje niet werkt. De doelgroep die er wel voor wil betalen, en ook wel moeten omdat ze afhankelijk zijn, is het bedrijfsleven. Simpel as that.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem zit gewoon in het feit dat de consument niet echt een serieus bedrag wil betalen voor een reparatie. Het is meestal niet heel erg als het een dagje niet werkt. De doelgroep die er wel voor wil betalen, en ook wel moeten omdat ze afhankelijk zijn, is het bedrijfsleven. Simpel as that.

 

Een dagje niet werkt?? Ik sprak gister iemand die heeft al maanden last van een foutmelding bij het opstarten en als hij prullenbak leegt krijgt hij een foutmelding dat een bestand niet verwijderd kan worden. Ik heb gezegd dat ik helaas niet kan wegens privéomstandigheden. Hij stelde voor om zeker om er voor te betalen omdat het mijn privé tijd zal kosten. Degene waar ik het over heb loopt dus al een paar maanden met een paar problemen waar hij voor wil betalen. Er zijn echter mensen die echt geen dagje maar weken hun compuer kwijt zijn. Hopelijk binnenkort meer zulke probleempjes :P

 

Ik heb nu al een leverancier aan de haak. Hij zij dat veel klanten internet en netwerk problemen hebben thuis of office programma's die niet altijd goed werken. De baas van de computerwinkel vertelde mij dat hij tevreden zou zijn als ik zou helpen zodat hij geen vervelende klanten binnen in zijn winkel krijgt. Alleen moet wat dingen geregeld worden over de garanties van de klanten en mijn verdiensten aan de reparaties ;D. We hadden het ook over verkoop van onderdelen bij mensen thuis. Na het advies geven over een bepaalde cmputer die niet echt lekker loop, Zou ik gewoon geheugen of andere hardware aanbieden waar ik zelfs ook aan inbouw kosten ga verdienen.

Ik ben ook een goede vriend tegen gekomen die in een andere regio parttime als systeembeheerder werkt. We hebben veel gepraat over het idee. het iedee waat daaruit kwam was dat wij met z'n tweeën aan de slag gaan in twee verschillende regio's onder hetzelfde naam. Maakt mijn opleiding denk ik een stuk makkelijker 8).

Als ik terug kijk, in het begin wist ik niet veel en kende ik niet veel mensen. Nu zijn er al 3 mensen die zelfs mij willen helpen. Ik denk omdat ik het zo graag wil dat het allemaal ook lukt. ik zie in iedere geval wel vooruitgang.

Link naar reactie
  • 0
Het probleem zit gewoon in het feit dat de consument niet echt een serieus bedrag wil betalen voor een reparatie. Het is meestal niet heel erg als het een dagje niet werkt. De doelgroep die er wel voor wil betalen, en ook wel moeten omdat ze afhankelijk zijn, is het bedrijfsleven. Simpel as that.

 

Helemaal met je eens djluc. Als ik thuis achter mijn comp zit interesseert het mij vrij weinig dat ik bij het opstarten twee foutmeldingen moet wegklikken, mij prive mail niet direct kan lezen en dat mijn bejaarde oma nog sneller rent dan mijn computer werkt. Tis wel irritant maar ga niet direct een computer fixer bellen.

Zakelijk gezien is de wereld omgedraaid. Zakelijk gezien moet de computer juist wel altijd goed functioneren. Een dag geen mail gelezen kan veel geld kosten.

 

Lil_taylor, ik denk dat je het leuk als hobby/bijverdienste moet houden, maar je verder niet bedrijfsmatige (full-time inkomsten genereren) mee moet bezig gaan houden. Daarnaast krijg je dan ook te maken met veel meer regels en wetten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je op mijn computer bezig bent om iets te installeren en hij gaat echt kapot en ik stel je aansprakelijk voor de schade?? Dat doet ie anders nooit??!

 

Kort gereageerd op de titel: pc-verpleging - gat in de markt?

antwoord: Zeker Niet

 

groet en succes

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als ik terug kijk, in het begin wist ik niet veel en kende ik niet veel mensen. Nu zijn er al 3 mensen die zelfs mij willen helpen. Ik denk omdat ik het zo graag wil dat het allemaal ook lukt. ik zie in iedere geval wel vooruitgang.

Heel goed, dat is echte ondernemersmentaliteit. Gewoon doorgaan ondanks dat er veel mensen zijn die er geen brood in zien. Ondernemen is vaak het onmogelijke waar proberen te maken. U had een idee, u blijft zich ervoor inzetten en u heeft vertrouwen in een goede afloop. Gedrevenheid en zelfvertrouwen zijn ook competenties van een ondernemer.

 

Veel mensen zullen zichzelf te duur vinden voor het vak, maar voor uw ervaring en opleiding kan het prima werken. Daarbij heeft u de ambitie om verder te studeren en te groeien. Prachtig als jonge mensen hun droom volgen.

Link naar reactie
  • 0

Kort gereageerd op de titel: pc-verpleging - gat in de markt?

antwoord: Zeker Niet....

door dlvkk

 

Why nott.. ???

 

Als jij geen pc fixer belt dan ben jij de 3 van de 10 die niet belt de overige 7 bellen dus wel maakt niet uit als er minder gebeld wordt er volgen van zelf wel meer..de kans daarop wordt groter als het goedkoop is, snel gerepareerd is. Ik heb nooit gezegd dat ik iets bedrijfsmatig wilde doen. en dat is helemaal niet simpel zoals djluc want hij heeft geen klantonderzoek of doelgroep of wat dan ook gedaan. Ik ben degen die de doelgroep weet te benaderen. Julie zijn misschien wel jong en kunnen wel tegen een foutmelding maar vergeet niet dat er wel andere mensen die daar niet tegen kunnen en de computer vlekkeloos willen hebben. En nogmaals deze mensen zijn bereid te betalen en dan heb ik het niet over €50 per uur maar veel minder natuurlijk. Ik zit op school ik heb elke dag school daaruit kan ik vertellen dat ik dus geen groot bedrijf wil hebben maar een bedrijfje. en ja het is een hobby en tegelijkertijd ook parttimebaan. ik probeer van alles uit te zoeken en het zit mij goed. Gaat iets niet goed..? dan kan ik zo alles stoppen. Zonder risico's bedoel ik dan. Wat heb ik te verliezen... misschien wat euro's aan folders. Het is gewoon in een onbekend rivier vissen en niet in een bodemloze put springen. Ik weet wel van mezelf dat ik genoeg creatief moet zijn om het staand te houden zoals freakstar

 

Misdefinitie

Bedank voor u reactie en vooral omdat u ziet dat ik mijn best doe om iets voor elkaar te krijgen. Hoewel inderdaad sommige mij geen geld zien verdienen met zoiets.

 

En TwaLevel wel grappig maar zit wel wat in. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 1
Ik zit op school ik heb elke dag school daaruit kan ik vertellen dat ik dus geen groot bedrijf wil hebben maar een bedrijfje. en ja het is een hobby en tegelijkertijd ook parttimebaan.

 

Okay, je hebt je positie duidelijk gemaakt. Er zijn positieve reacties gekomen en negatieve. Om te voorkomen dat we nu in een welles-nietes debat belanden, doe ik deze draad dicht. Zodat jij je tijd kan besteden aan het opstarten in plaats van discussiëren.

 

Als je nieuwe vragen hebt, stel ze gerust! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.