• 0

BTW bij dienst binnen EU wel of niet?

Er is al veel gevraagd over BTW bij facturen binnen de EU maar elke keer twijfel ik of hetgeen ook op mij van toepassing is. Het gaat vaak over levering van goederen. Maar ik lever geen goederen aan het buitenland, dit is mijn 'case'.

 

Ik ben producer en maak dus muziek die bij platenlabels uitkomt (dit wordt per email verstuurd en valt daarom niet onder goederen?)

Nu komt er een plaat van me uit bij een label in Engeland (is dus een ondernemer binnen de EU) en ik vraag me af of ik nu wel of geen BTW over het door het label te betalen bedrag moet heffen.

 

Ik ben voor de belastingdienst ondernemer: ik heb dus een btw nummer

Klopt het nu dat als het engelse label een btw nummer heeft ik geen btw hef en als ze dat niet hebben (wat me sterk lijkt..) ik wel de btw hef?

 

Ik hoor het graag aangezien ik de factuur wil versturen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Mattvanwyk,

 

Het produceren van muziek is voor de omzetbelasting een dienst. Het is een artistieke dienst. Hiervoor geldt dat heffing van omzetbelasting plaats vindt in het land waar de werkzaamheden feitelijk hebben plaatsgevonden, Nederland dus. Je moet dus Nederlandse BTW (19%) op je factuur zetten. Je Engelse opdrachtgever kan de BTW terugvragen bij de Nederlandse fiscus.

 

Er geldt een BTW-vrijstelling voor componisten. In dat geval is geen BTW verschuldigd, maar kun je ook geen BTW terugvorderen voor zover je kosten zijn toe te rekenen aan het componeren. De rechter heeft echter uitgemaakt dat producenten van housemuziek geen componisten zijn. Dit lijkt me een dubieuze beslissing. Waarschijnlijk hield die rechter niet van housemuziek :)

 

Het BTW-nummer van je Engelse opdrachtgever kun je terugvinden via de site van de Belastingdienst.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

helemaal niet. Je hebt in dit geval namelijk helemaal geen btw-nummer van de persoon nodig aan wie je de factuur verstuurt. Alleen als je geen btw op de factuur zou zetten ivm een communautaire levering, ben je verplicht om bij controle aan de belastingdienst te laten zien dat de andere partij belastingplichtig is in eigen land. En dat kan adhv hun btw-nummer. Maar aangezien dat niet het geval is, maak je de factuur met 19% btw en heb je hun btw-nummer niet nodig.

 

en trouwens: als ze geen VAT-number hoef je het label ook niet als ondernemer te beschouwen voor het btw-gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Graag wil ik in dit topic aansluiten met ook een vraag over de factuur naar het buitenland.

De belastingdienst kwam ik niet verder mee en de boekhouder die ik had was ook een misser, dus toch maar even hier vragen om zeker van mijn zaak te kunnen zijn.

 

Ik heb een werving en selectie bureau. (bemiddelingsbureau)

Mijn kantoortje zit gewoon in nederland.

Nu heb ik vanuit nederland een belgische werkgever aan een belgische werknemer gekoppeld. Ben zelf niet in belgie geweest.

 

Dan klopt het toch dat het een dienst is waarvan de werkzaamheden in nederland hebben plaatsgevonden?

 

Dus het factuurtje dat ik verzend is dan toch exact het zelfde als wanneer ik deze naar een nederlandse klant zou sturen?

Dus toestandjes zoals het btw nummer van de belgische klant enzovoorts hoeft er toch allemaal niet op?

 

Geld dit voor zowel binnen en buiten de EU, of is buiten de EU dan stiekem weer anders?

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Hoofdregel is dat de dienst belast is daar waar de ondernemer is gevestigd. Hierop zijn tig van uitzonderingen. Een van de uitzonderingen is (de bemiddeling bij) het uitlenen van personeel.

 

Aangezien de werknemer rechtstreeks in dienstbetrekking komt bij de Belgische werkgever is er geen sprake van bemiddeling bij uitlening.

 

Jouw werkzaamheden zijn dus belast in Nederland

 

Wat betreft de vraag van Matt:

 

Geen gevolgen. Gewoon BTW op de factuur zetten en afdragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.