• 0

Verkoopwerkwijze voor bv. een website

Dag allemaal,

 

Ik ben momenteel bezig met het starten van een bedrijf in de webdevelopment.

Nu zou ik graag een bepaalde standaard werkwijze willen hebben waarmee ik mijn diensten kan verkopen.

 

Zelf dacht ik aan:

 

1. Orienterend gesprek

2. Offerte (ongeveer 5-10 pagina's)

3. Klant ondertekend offerte en stemt toe met de AV die daarin worden verwezen.

4. Voorschot factuur van 30%

5. Realisatie

6. Factuur totaalbedrag & Oplevering.

 

Nu vraag ik me het een en ander af:

 

1. Is dit wel gebruikelijk?

2. Kan je een offerte ook gebruiken als een soort contract met een overeenkomst. Of moet je apart een overeenkomst maken?

3. Zijn de AV genoeg, of moeten er ook nog garantievoorwaarden bij of kunnen die ook gelijk in de AV opgenomen worden. Of is het beter om het gescheiden te houden.

4. Vergeet ik nog iets belangrijks?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

David

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan je een offerte ook gebruiken als een soort contract met een overeenkomst. Of moet je apart een overeenkomst maken?

 

Basisregel: een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

 

Een offerte is een op schrift gesteld aanbod. Als het wordt aanvaard, dan is er een overeenkomst.

 

Een contract is een op schrift gestelde overeenkomst.

 

Als je offerte hebt uitgebracht en de aanvaarding op schrift gesteld krijgt, dan heb je dus een contract. De simpelste manier om dat te doen is de offerte voor akkoord te laten ondertekenen. Dan moet natuurlijk wel alles in de offerte (en de van toepassing verklaarde AV) staan wat je in het contract wilt hebben staan.

 

Bij complexe overeenkomsten wordt er soms eerst een commerciële offerte uitgebracht, waarna wordt onderhandeld over de details van een contract. Dat kan voordelen hebben (aanvaarding voordat de details op tafel komen), maar ook nadelen (het contract komt niet tot stand na aanvaarding van de offerte).

 

Voor relatief eenvoudige overeenkomsten is het beste: sterke AV plus een complete offerte, die de klant alleen voor akkoord hoeft te ondertekenen.

Link naar reactie
  • 0

1. Is dit wel gebruikelijk?

Ja.

 

2. Kan je een offerte ook gebruiken als een soort contract met een overeenkomst. Of moet je apart een overeenkomst maken?

Een overeenkomst is vormvrij. Dus ja je offerte met een handtekening er onder is een overeenkomst.

 

3. Zijn de AV genoeg, of moeten er ook nog garantievoorwaarden bij of kunnen die ook gelijk in de AV opgenomen worden. Of is het beter om het gescheiden te houden.

Garantiebepalingen kun je opnemen in je AV.

 

4. Vergeet ik nog iets belangrijks?

Klanten.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Graag gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet vooral niet zaken als licenties, auteursrecht e.d. duidelijk op papier te krijgen. Daarnaast worden zaken als: Wat er als de klant niet tevreden is (layout niet mooi vindt en deze 10x terug stuurt) moet gebeuren.

 

Werken via een beschreven proces zoals je hierboven aan begonnen bent is zeker handig. Daarmee voorkom je een hoop problemen en maak je het een stuk duidelijker voor jezelf en de klant.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, ik heb nog wat vragen. :)

 

Maar wat kun je inderdaad doen met klanten die de layout 'nooit' mooi vindt?

 

En stel je geeft een 100% Niet goed - Geld terug garantie, kan je dat dan beter voor die totale facturering doen, dus dat ze die 30% terug krijgen, of daarna? Maar dan heb je dus het probleem dat ze de bestanden al hebben, en dat ze dus een gratis website hebben.

 

Zijn er misschien mensen die in dezelfde branche zitten, en die kunnen aangeven hoe zij het in de praktijk doen?

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Correctierondes vantevoren afspreken, in 1e ronde structurele aanpassing, in de volgende rondes alleen details. Na elke ronde een document laten ondertekenen waarmee dit duidelijk wordt. Op dat document zet je lijntjes waarop je de commentaren duidelijk omschrijft. Verder moet de ontwerper bij de opdracht passen dus portfolio laten zien en eventueel gesprek tussen ontwerper en klant.

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Correctierondes vantevoren afspreken, in 1e ronde structurele aanpassing, in de volgende rondes alleen details. Na elke ronde een document laten ondertekenen waarmee dit duidelijk wordt. Op dat document zet je lijntjes waarop je de commentaren duidelijk omschrijft. Verder moet de ontwerper bij de opdracht passen dus portfolio laten zien en eventueel gesprek tussen ontwerper en klant.

 

 

Dus is het eigenlijk zo, dat als het grafische gedeelte goed is, dat er dan een 'contract' wordt ondertekend, zodat de layout gecodeerd kan worden?

 

En mocht de klant alsnog veranderingen willen, dat er dan nog kosten bij komen of iets dergelijks?

 

Link naar reactie
  • 0

Contract moet je niet te letterlijk zien. Het is gewoon een a4tje waarop een tekst staat zoals:

 

"Zoals in de planning (document 12345656) vermeldt staat is dit het volgende bevestigingsmoment. De klant bevestigd hierbij dat de layout voldoet aan de eisen en wensen zoals beschreven in het functioneel ontwerp (punt 774834738)."

 

Handtekening er onder en klaar. De verwijzingen zijn wel belangrijk, daarmee zorg je dat je verwijst naar de gemaakte afspraken voor de start van het project.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.