• 0

nieuwe bv/onderneming met failliete partner verstandig?

Hallo allen,

 

samen met een mogelijk compagnon heb ik een bedrijfsplan opgesteld waar we toekomst in zien. Nu is het volgende het geval:

 

- compagnon is twee jaar als geleden als eenmanszaak failliet gegaan en heeft nog schulden

- faillissement is nog niet afgerond, maar gebeurt binnen enkele maanden

 

mijn vragen zijn:

 

- indien wij een bv oprichten, ben ik dan volledig afgeschermd van zijn schulden?

- waar moet ik op letten/denken om mezelf geen onnodig risico te laten lopen?

 

ik hoor graag van jullie

 

groet

Marc

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gevaarlijk verhaal...

 

Maar:

 

- compagnon is twee jaar als geleden als eenmanszaak failliet gegaan en heeft nog schulden::

Als hij nog aktieve schulden heeft, hoe is het dan mogelijk dat zijn faillisement opgeheven wordt?

 

Als een faillissement opgeheven wordt, kan het theoretisch zo zijn dat oude schuldeisers een nieuwe zaak opstarten als men ziet of merkt dat er weer iets te halen is!

Dit is niet het geval bij een WSNP zaak. Dan is hij na 3 jaar (ongeveer) schulden vrij!

 

Je vragen:

 

- Ja jij bent niet aansprakelijk te stellen voor zijn schulden. Echter zoals ik hierboven al opmerkte, als een oude schuldeiser ziet dat er wat te halen valt, dan komt het kapitaal van de nieuwe (jullie) BV in gevaar.

 

Wat je kunt doen is:

Ieder je eigen holding en daaronder een werk BV.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie.

 

het is in ieder geval de bedoeling om boven de werk bv twee beheer bv's te plaatsen.

 

Dus.... als ik je goed begrijp loop ik dan financieel in ieder geval geen risico (over zijn schulden dan.).

 

Voor zover ik begrepen heb van hem is hij in onderhandeling met diverse partijen waaronder de curator om per 1/1/2008 het faillisement op te heffen.

 

bedankt voor je antwoord!

 

groet

marc

Link naar reactie
  • 0

- Ja jij bent niet aansprakelijk te stellen voor zijn schulden. Echter zoals ik hierboven al opmerkte, als een oude schuldeiser ziet dat er wat te halen valt, dan komt het kapitaal van de nieuwe (jullie) BV in gevaar.

 

Enige nuance; het kapitaal van de vennootschap komt niet zomaar in het geding. De vennootschap is een op zich staande juridische entiteit. De aandelen zijn echter wel een vermogensbestanddeel van de failliet gegane compagnon. Hier kan dan wel mogelijk op worden geacteerd.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.