• 0

Gouden handdruk netto of bruto

Binnenkort zal ik een gouden handdruk (kunnen) ontvangen.

Ik ga een eigen bedrijf opstarten (fokker van een bepaald hondenras). Waarschijnlijk zal dit eerst in Nederland zijn, maar de planning is om over 1 jaar naar Zweden te gaan emigreren en daar verder gaan met het bedrijf.

 

Stel ik krijg een bedrag van 93.000 euro die ik in een Stamrecht BV laat storten. (Als ik het geld netto laat uitbetalen ontvang ik rond de 43.000 euro.)

Van dit bedrag investeer ik 35.000 euro voor de honden (huren ruimte, kopen honden etc.) en 35.000 voor salaris. Als ik over 1 jaar besluit om te gaan emigreren heb ik angst dat ik het geld moet terugstorten.

Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zijn van deze constructie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Roymo,

 

Als voorwaarde voor een stamrecht geldt dat het stamrecht wordt gerekend tot het binnenlands (Nederlands) ondernemingsvermogen. Op het moment dat u verhuist naar Zweden, zal de BV wellicht met u meeverhuizen en kan het stamrecht niet meer gerekend worden tot het binnenlands ondernemingsvermogen. Gevolg is dat de aftrek in de inkomstenbelasting van de lijfrente wordt teruggenomen. Bovendien bent u revisierente verschuldigd over het genoten fiscale voordeel.

 

Wilt u dit voorkomen, dan moet u dus zorgen dat de feitelijke leiding van de stamrecht-BV, na uw emigratie, in Nederland blijft gevestigd. Dit is bv. mogelijk indien u een in Nederland woonachtig bestuur benoemd.

 

Al met al zitten hier nogal wat haken en ogen aan en moet u zich goed laten adviseren over deze materie.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Odeon!

 

De feitelijke leiding zijn wij (mijn vrouw en ik) zelf. Ik ken wel iemand die officieel in Nederland woont en zijn vrouw in Zweden, maar zo een constructie zien wij (waarschijnlijk) niet zitten.

Heb jij of iemand anders een idee wat de eerder genoemde constructie zal kosten, stel dat dit exact klopt met de werkelijke toekomst?

Ik bedoel eigenlijk of de inkomstenbelasting wordt afgetrokken van de 93.000 of van 23.000 (93.000 minus 35.000 salaris en 35.000 gemaakte kosten).

Verder zoek ik een instantie waar ik deze vragen kan neerleggen. De belastingdienst wil ik liever niet op voorhand wijzer maken....

 

Alvast bedankt,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Roymo,

 

Het feit dat je op dit moment geen belasting hoeft af te rekenen ligt in het feit dat een stamrecht BV in feiten een lijfrente regeling of pensioenregeling is, dus het geld mag je zakelijk investeren alleen is het zaak om de in het overeenkomst vermelde doel te halen.

 

Zodat je op je 65e een pensioenuitkering kunt genieten, die dan belast wordt. Als je nu zou gaan investeren, en je zou volgend jaar gaan emigereren zou je volgens mij zoals odeon al opmerkte gewoon moeten gaan afrekenen met de belastingdienst, en dat gaat dan over de 93000

Link naar reactie
  • 0

Van een Nederlander in Zweden hoorde ik dat hij ook een Stamrecht BV heeft en maar 2,4% loonbelasting hoeft te betalen in NL Wel heeft hij iemand in NL aangesteld als directeur.

Iemand een idee of dat inderdaad mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0

 

Verder zoek ik een instantie waar ik deze vragen kan neerleggen. De belastingdienst wil ik liever niet op voorhand wijzer maken....

 

Alvast bedankt,

 

Roy

 

Hoi Roy,

 

Die instantie tref je hier ;)

 

Zoals Odeon terecht opmerkt kan dit alleen als het bestuur in NL gevestigd is. Daarmee geef je de volledige controle aan iemand anders, die dus bijv. ook een onderneming in jouw stamrecht BV kan beginnen. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

 

Een correctie op Odeons verhaal: de heffing zal in de BV plaatsvinden als de BV naar Zweden verhuist. Dus jouw constructie kost je 25,5% (max.) VPB van de stamrechtreserve in de BV. Wil je het restant daarna naar privé halen, dan nog eens 25% dividendbelasting.

 

Van die 2,45% IB kun je alleen profiteren als je in NL alleen belastingplichtig bent. Tot ruwweg 17.000 belastbaar inkomen per jaar, is 2,45% het belastingtarief waar een buitenlands belastingplichtige mee van doen heeft bij stamrechtuitkeringen uit een NL BV of polis. Zweden zal daar wellicht nog sociale premies over heffen!

 

Een andere oplossing is een polis afsluiten bij een verzekeraar. Dan heb je geen probleem met de kwestie bestuur in NL en kun je de uitkeringen onder inhouding van 2,45% in Zweden ontvangen. Nadeel: je kunt niet aan het geld komen. Het zou dan dus zaak zijn om de uitkeringen direct in te laten gaan en wel tot het maximale bedrag.

 

Dat maximum hangt af van jouw leeftijd. De direct ingaande uitkeringen moeten net zo lang duren totdat een statistische kans van 1% is bereikt in die periode dat je komt te overlijden. Zie voor een uitleg hierover dit topic:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=20067

 

Het is dus:

of een BV met een NL bestuurder met als voordeel de beschikking over het geld en nadeel die bestuurder;

of een polis in NL met als voordeel geen NL bestuurder vereist en nadeel: geen volledige beschikking over het geld.

 

Andere opties (buiten afrekenen ineens) zijn er gewoon niet.

 

Als e.e.a. nog vragen oproept, stel ze gerust.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Zoals je ziet is het bijna een jaar geleden dat ik de eerste vraag heb gesteld.

Inmiddels heb ik een eenmansbedrijf gestart en dit loopt erg goed. Tweederde deel van de afkoopsom heb ik geleend van mijn Stamrecht BV middels een aflossingsvrije overeenkomst en een percentage van 5%.

Wij kunnen ons bedrijf zo verplaatsen naar Zweden, maar daar mag je veel aan de belasting geven en dat wil niemand, ook wij niet. Aangezien er al in Nederland belasting is betaald over de uitkeringen denken wij dat er in Zweden geen belasting meer hoeft te worden betaald over de maandelijkse uitkering, mits zoals jij dat reeds aangeeft, de jaarlijkse uitkering onder de 17000 euro blijft. We zullen dan 1400 per maand uitgekeerd moeten krijgen en naast onze normale inkomen is dat een redelijk bedrag waar wij dan de komende 6 jaar dan profijt van zullen hebben.

Als investeringkosten willen wij onze leenovereenkomst met de BV opvoeren, omdat daar ons bedrijf door is opgebouwd en wij dit toch wel binnen 3 á 4 jaar terugbetaald willen hebben en de uitkering weer op 100% zal staan.

Globaal gezien vloeit de aflossing die wij maandelijks zullen gaan betalen weer terug via de periodieke uitkeringen.

 

Wanneer wij de uitkering laten starten in Nederland en daar "gewoon" 33,6% belasting over betalen, kunnen wij dit dan weer verrekenen met ons belastbaar inkomen van de eenmanszaak? Dit zal wel zo lekker zijn i.c.m. de hypotheekaftrek, omdat we nu vrijwel geen belasting betalen (behoudens de loonbelasting van mijn vrouw die parttime werkt) en er dus ook in verhouding weinig teruggave mogelijk is.

 

Een heel verhaal onderhand, hopelijk komt het duidelijk over en zijn onze doelstellingen begrijpbaar.

 

Gr. Roy

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roy,

 

De dingen die je schrijft zijn wat wazig. Ik kan niet echt opmaken uit je verhaal hoe de vork nu in de steel zit. Dus:

- je hebt de BV opgericht en bent in NL een eenmanszaak begonnen.

- de BV heeft aan de EMZ geld geleend.

- de uitkeringen uit de BV zijn nog niet ingegaan.

 

Je schrijft: "Aangezien er al in Nederland belasting is betaald over de uitkeringen denken wij dat er in Zweden geen belasting meer hoeft te worden betaald "

Bedoel je dat de uitkeringen uit de BV al ingegaan zijn?

 

En je vraag: "Wanneer wij de uitkering laten starten in Nederland en daar "gewoon" 33,6% belasting over betalen, kunnen wij dit dan weer verrekenen met ons belastbaar inkomen van de eenmanszaak?"

Verrekenen is het niet, eerder optellen. In je IB aangifte geef je deze uitkeringen op en a.d.h.v. je totale belastbare inkomen (dus na aftrek van hypotheekrente, maar inclusief winst uit onderneming) wordt bepaald in welk % die uitkering valt.

 

"Als investeringkosten willen wij onze leenovereenkomst met de BV opvoeren"

Dit kan niet. Een lening is een balanspost en geen kosten. Hetgeen je op de EMZ opvoert als investeringen is hetgeen je daadwerkelijk hebt aangeschaft voor de EMZ als activa. Rente op de lening van de BV is voor de EMZ wel aftrekbaar.

 

Heb je een boekhouder? Want ik vraag me af of je echt begrijpt waar wezenlijke verschillen optreden tussen kosten, investeringen, lijfrenteuitkeringen en leningen van de BV. In jouw verhaal loopt het allemaal een beetje door elkaar heen.

 

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel en kun je je vraag wat scherper stellen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De dingen die je schrijft zijn wat wazig. Ik kan niet echt opmaken uit je verhaal hoe de vork nu in de steel zit. Dus:

- je hebt de BV opgericht en bent in NL een eenmanszaak begonnen.

- de BV heeft aan de EMZ geld geleend.

- de uitkeringen uit de BV zijn nog niet ingegaan.

Klopt: we hebben alleen een paar keer geld uit de BV moeten halen om een investering te doen.

 

Je schrijft: "Aangezien er al in Nederland belasting is betaald over de uitkeringen denken wij dat er in Zweden geen belasting meer hoeft te worden betaald "

Bedoel je dat de uitkeringen uit de BV al ingegaan zijn?

Hiermee bedoel ik wanneer er straks wordt uitbetaald als we in Zweden zitten er al belasting is betaald in NL. Nu zijn er dus nog geen uitkeringen gedaan.

 

En je vraag: "Wanneer wij de uitkering laten starten in Nederland en daar "gewoon" 33,6% belasting over betalen, kunnen wij dit dan weer verrekenen met ons belastbaar inkomen van de eenmanszaak?"

Verrekenen is het niet, eerder optellen. In je IB aangifte geef je deze uitkeringen op en a.d.h.v. je totale belastbare inkomen (dus na aftrek van hypotheekrente, maar inclusief winst uit onderneming) wordt bepaald in welk % die uitkering valt.

Het is maar hoe je het formuleerd. Inderdaad had ik beter kunnen schrijven optellen dan verrekenen, maar de bedoeling is hetzelfde...

 

"Als investeringkosten willen wij onze leenovereenkomst met de BV opvoeren"

Dit kan niet. Een lening is een balanspost en geen kosten. Hetgeen je op de EMZ opvoert als investeringen is hetgeen je daadwerkelijk hebt aangeschaft voor de EMZ als activa. Rente op de lening van de BV is voor de EMZ wel aftrekbaar.

De aflossing kan je dus niet meenemen? Wij dachten dat wij de aflossingsbedragen konden opvoeren als kostenpost voor de EMZ.

 

Wij hebben een administratiekantoor als hulp gehad, maar dit per 1 juli opgezegd aangezien de kosten erg hoog waren i.c.m. de geleverde diensten (lees weinig mutaties van onze kant.)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roy

 

Dat is duidelijk.

 

Als je in Zweden woont dan zul je daar geen inkomstenbelasting meer hoeven te betalen over de uitkeringen uit NL. Het kan wel zijn dat Zweden nog sociale premies heft, dus of het bij de 2,45% blijft?

 

Aflossingen op de lening zijn balansposten, de schuld wordt immers lager, maar drukt de winst niet. Uiteraard zijn rentebetalingen wel aftrekbaar van de winst.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

L.S.

sinds 01-01-2011 ben ik werkloos. Gelukkig met gouden handdruk die ondergebracht is in een stamrecht b.v.

Van hetzelfde bureau van 2 adviseurs 2 verschillende adviezen ontvangen.

Ik heb het voornemen om na afloop van mijn ww-uitkering ( 35 maanden) te gaan emigreren naar Thailand.

Gedurende deze 3 jaar zal ik wellicht mijn uitkering dienen aan te vullen.

 

Lezing adviseur no 1 : gedurende deze 3 jaar geef ik mezelf een lening uit het stamrecht.

Na afloop betaal ik deze lening terug plus ca 5% rente, met de behaalde winst bij verkoop van mijn huis.

Wonende in Thailand dien ik te zorgen voor een UITKERING aan mezelf vanuit het stamrecht BV. van

maximaal 18.500 euro omdat dit bedrag in de 1e belastingschijf valt waardoor ik 1,85% belasting plus 5,65% ZVW premie

Totaal aan inhoudingen/bel 7,5%.

Tot aan mijn pensionering 10 maal 18.500 p/jaar = 185.000 euro.(dit bedrag aangevuld met winst huis)

Na deze 10 jaar zou (bereiken 66jarige leeftijd dus begin pensionering) zou dan de rest van de stamrecht b.v. vrij zijn van belastingen en vrij opneembaar.

 

Lezing adviseur no 2 : je kunt jezelf een LENING geven.Indien je de jaarlijkse rente van 4-5% terugstort in je BV

kun je maximaal 60.000 euro per jaar lenen. Dit zou in mijn geval betekenen dat het geld van de BV.binnen 5 jaar

in Thailand op de bank staat. Voldoe ik aan de verplichting om jaarlijks de rente over te maken dan zou ik deze constructie

tot aan mijn graf vol kunnen houden.

 

Maar hoe zit het nu werkelijk???Naheffingen plus boete en/ of beslaglegging op mijn pensieon en AOW vormen geen prettig vooruitzicht.

 

Wie kan zijn expertise hierop loslaten?

 

Met vriendelijke groet,

Reneg

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met dank aan Norbert, kan het echt niet beter verwoorden!!

 

Ik sluit met ieders welnemen dit topic. Enerzijds omdat dit een een stamrechtvraag betreft die niet gelieerd is aan (actief) ondernemen en daarom niet past bij de scope van Higherlevel, anderzijds omdat de vraag van TS al beantwoord is.

 

Hoewel vaker vermeld/uitgelegd nogmaals de motivatie van de moderators om terughoudend te zijn met stamrechtvragen en deze alleen toe te staan als het echt gerelateerd is aan actief ondernemen (bijv starten van eigen bedrijf)

 

* Higherlevel is een ondernemersforum, geen stamrechtforum

* we proberen de aanzuigende werking van stamrechtvragen - veroorzaakt door de hoge google ranking van HL op stamrechtgebied - in te dammen omdat er eenvoudigweg te veel niet ondernemersgerelateerde stamechtvragen gesteld werden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.