Jump to content
jaimiefanatic
Verberg

Administratie, boekhoud vragen v eenmanszaak kledingwinkel

vraag

hallo,

 

Sinds 1 april heb ik een winkeltje in Rotterdam. Harstikke leuk en het loopt ook nog eens als een trein. Mijn huur is 1.000 euro ex en mijn omzet om en nabij de 10.000 euro per maand (met de zomercollectie, dus hoogstwaarschijnlijk nog meer met de wintercollectie).

 

Omdat het een eenmanszaak is, heb ik me nooit zo'n zorgen gemaakt om waar ik mijn boodschappengeld vandaan haalde. Uit de kassa of van de bank (pin/creditcard) omdat ik dacht/denk dat het toch alleen maar mijn potje is waaruit gehaald wordt. Belasting betaal je toch over je omzet en die staat op de bon van de kassa.

 

Nu ben ik eerst heel netjes begonnen met van alles wat ik verkocht een bonnetje te schrijven, dit werd alleen een zooitje. Met die bonnetjes ben ik kort geleden eigenlijk dus mee gestopt, omdat ik dacht/denk; op de kassa kun je toch zien wat ik verkocht heb? De totaal omzet vanaf dag 1 en ik heb alle artikelen onder een code gebracht; dus bijv merk A onder code 1. etc.

 

Nu kon ik zo snel niet vinden hoe je op deze kassa een maand omzet uit draait, ongeacht van welke maand. Ik zou dus willen uit kunnen draaien : totaal omzet maand Juni 2007. Ben er nog niet uit of dit kan. Is dit nu dus erg, nu ik geen bonnetjes meer schrijf?

 

Maandag heb ik een gesprek met een boekhouder/belastingspecialist. Hij doet het de zaken voor het restaurant dat naast me zit, dus wel een man met kennis. Hij zei: ik wil alle bonnetjes zien van wat je verkocht hebt, per artikel (die heb ik dus niet allemaal meer... ) en hij wilde van al mijn uitgaven ook een bonnetje zien (.. vraag ik me dan af.. van alles? Ook als ik een pakje kauwgom koop? of een bioscoop kaartje?? -- of juist van alle uitgaven die van belang zijn voor het bedrijf: kantoorartikelen, schoonmaakmiddelen, lunch? etc..?

 

Het is allemaal heel snel gegaan met mijn winkel en daarom dat ik dit (belangrijke) onderdeel niet meteen goed geregeld heb, maar wel zo goed mogelijk alles bij gehouden heb zodat zodra de boekhouder tijd vrij kon maken om met mij te starten met een goede boekhouding. Maak me dus wel een beetje zorgen maar denk aan de andere kant ook weer dat het toch niet zoooo'n issue kan zijn als ik van een korte periode geen bonnetjes meer heb? Op de bon staat wel wat de totale omzet is vanaf 1 april ...

 

 

Vanaf maandag zal alles aan mijn boekhouder uitgegeven worden en hoef ik me geen zorgen meer te maken over dat ik iets mis of niet goed doe, omdat ik anders zijn voet in mijn achterste krijg ;) maar vooralsnog zou ik graag willen weten wat jullie reactie is op deze.

 

in afwachting

mvgr Jaimie


liever een dwaas dan een pessimist die altijd gelijk heeft!

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo Jaimie,

 

Helaas kan ik je niet verder helpen met de kassa-kwestie. Wel ben je als ondernemers verplicht om alle uitgaande/inkomende facturen die bedrijfsgerelateerd zijn te bewaren. Je boekhouder heeft deze gegevens nodig om de eindbalans op te kunnen maken en belastingaangifte te doen.

 

Als ik je verhaal goed heb begrepen heb je geen facturen bewaard van gemaakte bedrijfskosten en (na een bepaalde periode) geen uitgaande facturen bewaard?


http://www.adfactor.nl - Sponsored content & display advertising
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

jawel.. alles wat maar met mijn bedrijf te maken heeft heb ik bewaard, alle facturen etc.. kassa uitdraaien ook maar niet de bonnetjes per artikel .... en ik weet niet of ik mijn kassa bon ook per maand uit kan draaien, nu is het een totaal bon vanaf dag 1 tot nu omzet...

 

wat ik niet heb zijn bonnetjes van prive uitgaven... tenminste, niet van de kleine dingetjes... wel de grotere aankopen , benzines en diners

 

 


liever een dwaas dan een pessimist die altijd gelijk heeft!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vanaf maandag zal alles aan mijn boekhouder uitgegeven worden en hoef ik me geen zorgen meer te maken over dat ik iets mis of niet goed doe, omdat ik anders zijn voet in mijn achterste krijg

Om maar met het laatste punt te beginnen: Blijf a.u.b. wel zelf gewoon goed opletten, het is uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid.

 

Wat betreft kosten: Alle bonnetjes die zakelijk aftrekbaar zijn bewaren. Die BTW kan je terug vorderen.

 

Wat betreft je omzet e.d: Je hebt 2 stelsels:

factuurstelsel

kasstelsel

 

Zoek even het verschil op tussen beiden, als je dat begrijpt kan je kijken aan welke voorwaarden je precies voor de belasting.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb er eigenlijk geen verstand van, maar ik denk dat je de prive uitgaven (kauwgum, boodschappen, etc) niet hoeft bij te houden.

Dat doe je van je winst, en dat is jouw salaris. Of je alle winst zelf houd, of een gedeelte terug in je zaak stopt, dat moet je zelf weten.

 

Maar alle bedrijfsgerelateerde uitgaven moet je wel bijhouden, omdat je daar ook de BTW van mag aftrekken. van je pakje kauwgum mag je de BTW niet aftrekken, en het heeft ook geen betrekking op je winst, dus dat hoef je niet bij te houden

 

Verder is het nogal van belang dat je je kilometers goed bijhoudt (en kunt bewijzen), als je een prive auto gebruikt voor je zaak. Je mag niet je prive gmaakte kilometers opgeven bij de belasting, maar wel weer de kilometers die je maakt om bij een leverancier spullen op te halen. De scheidslijn tussen zaken die zowel prive als zakelijk gebruikt kunnen worden, is nogal fijn, heb ik begrepen. En nogal aangescherpt de laatste jaren door de belasting! Je mag niet meer zomaar een complete werkplek als afschrijving opvoeren, als dat bureau in je woonkamer staat, want dan maak je er ook prive gebruik van! Zo geldt dat ook voor je auto, PC, etc. Alleen dingen die echt alleen voor je bedrijf gebruikt worden kun je volledig aftrekken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Jaimie,

 

Als je het overzichtelijk wilt houden voor jezelf en je boekhouder, is het het eenvoudigst om je prive en zakelijke uitgaven te scheiden. Dat wil zeggen: open een zakelijke rekening (bij sommige banken kost dat geld, bij de Postbank bijna niets) en betaal vanaf dat rekening nummer al je zakelijke kosten, en laat daar ook je omzet binnenkomen. Contante omzet stort je op die rekening. Je kunt er ook een pinpas bijnemen en daarmee je kleine zakelijke uitgaven betalen.

Maak vanaf je zakelijke rekening bedragen over naar je priverekening, onder vermelding van prive-opname en betaal al je prive dingen uitsluitend vanaf je priverekening.

Hoe meer je de boel door elkaar laat lopen, hoe meer werk een boekhouder of accountant zal hebben om het begin volgend jaar uit te zoeken en dat kost je dan al gauw een klauw geld.

 

Succes!

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 42 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept