• 0

Facturatie van wettelijke rente en administratiekosten.

Momenteel heb ik een geschil met een klant ivm wanbetaling en weet niet hoe ik da qua facturatie moet doen. Hopelijk heeft weet iemand hier wat ik kan doen.

In maart stuurde ik een factuur met een totaalbedrag van 120 euro ex BTW en een betalingstermijn van 14 dagen. 1 maand later stuurde ik een herinnering met een betalingstermijn van 14 dagen. Nog een maand later stuurde ik nogmaals een herinnering. Na vele telefoontjes en e-mails, waarbij er geen reactie is, stuurde ik begin juli een aangetekend brief om de klant erop te verwijzen dat wij een overeenkomt hebben en ze conform deze overeenkomt bij wanbetaling de wettelijke rente verschuldigd zijn een eenmalig 15 euro administratiekosten.

Gebaseerd op de wettelijke rente van 10,58% tot 01-07-2007 en van 11,07% vanaf 01-07-2007 is het totale rentebedrag 5,05, plus eenmalig 15 euro = 20,05 euro.

Dien ik nu een nieuwe factuur op te maken met een verwijzing naar de vorige factuur, plus 20,05 euro?

Wat is de gebruikelijk manier om de 20,05 euro te factureren?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

M.i. een aanmaning sturen voor:

het factuurbedrag (onder verwijzing naar de desbetreffende factuur)

verhoogd met:

de wettelijke rente

de incassokosten resp. administratiekosten

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 1

Jan,

Het programma Snelstart ken ik niet dus dat kan ik je niet vertellen, maar.....

daar zou ik mij niet zo'n zorgen over maken. Eerst maar eens kijken of de vordering uberhaupt nog wordt ontvangen. Op het moment dat de ontvangst moet worden verwerkt via een dagafschrift kan je altijd nog de administratiekosten en de wettelijke rente wegboeken naar een rekening Incidentele baten.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar