• 0

Omzetting eenmanszaak naar bv

Ik zit al een lange tijd achter mijn boeken om een bepaalde casus op te lossen.

 

Het betreft de omzetting(geruisloze inbreng) van een eenmanszaak naar een bv om vervolgens door die bv samen met een makelaar(die ook al een bv heeft) een hypotheek bv op te richten. Hierbij zal ik dan in dienst treden bij mijn personal holdong en een managementvergoeding in rekening brengen bij de hypotheek bv.

 

Is dit in fiscale zin de meest optimale oplossing oftewel is bij deze oplossing de jaarlijkse belastingdruk zo laag mogelijk? Of moet de samenwerking anders tot stand worden gebracht?

 

Balans:

 

Activa Passiva

Inv 25.000 Vermogen 110.000

Auto 30.000 Schulden 40.000

vorderingen 35.000 Voorziening retourprovisie 30.000

Kas 10.000 FOR 40.000

Bank 120.000

 

 

- Lijfrenteverzekeringen zijn jaarlijks tot de fiscale maxima afgesloten.

- Goodwill bedraagt 300.000

- retourprovisies 50% te hoog gewaardeerd.

 

Winst voor omzetting 50.000 en winst na omzetting 220.000

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Damian,

 

Deze site leent zich eigenlijk niet voor dergelijke specifieke vragen. Voor het juiste antwoord moeten nl. alle cijfertjes op een rij gezet worden en worden doorgerekend.

 

As vuistregel geldt dat de BV-variant fiscaal interessant wordt bij een winstniveau van circa € 80.000 per aandeelhouder.

 

Voor een juiste berekening zijn ook factoren zoals gewenst salarisniveau, leeftijd, pensioenopbouw e.d. van belang. Asl bijvoorbeeld de gehele winst opgaat aan het directeursalaris heeft een BV weinig zin, ook al is de winst nog zo hoog.

 

Is het de bedoeling dat jouw eenmanszaak doorzakt naar de op te richten Hypotheek BV of blijft deze achter in jouw Personal Holding?

 

Verder begrijp ik niet waarom het huidige winstniveau € 50.000 is en na oprichting van de B.V. plotseling € 220.000. Of is dit inclusief het aandeel van je partner. Een goodwill van € 300.000 bij een winst van € 50.000 lijkt me verder wat aan de hoge kant.

 

Voor verdere vragen svp PMtje sturen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.