• 0

Verkopen aan NON-EU consumenten

Ik heb een webwinkel die uitsluitend verkoopt aan consumenten binnen de Europese Unie. Voornamelijk uit Nederland en Belgie. De administratie is hier ook op ingericht en alle facturen zijn voorzien van BTW vermelding.

 

Nu krijg ik ook van consumenten buiten de EU de vraag of ze artikelen kunnen bestellen. Op zich wil ik dat natuurlijk graag. Maar mijn factuursysteem is er uitsluitend op ingericht om facturen met B.T.W. te maken. Ik maak namelijk gebruik van een standaard webwinkel-aanbieder.

 

Mijn vraag is of ik NON-EU consumenten gewoon mag leveren (dus dan moeten ze wel Nederlandse B.T.W. betalen vanwege het bovenstaande), of MAG ik niet B.T.W. in rekening brengen aan consumten buiten de EU???

 

En een eventuele vervolgvraag is dan of NON-EU hun betaalde belasting nog ergens kunnen terugkrijgen?

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Fred

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor uitvoer (het brengen van goederen buiten de EU) mag u het nul-tarief toepassen.

 

U moet dan wel aantonen aan de hand van bescheiden dat er sprake is van uitvoer.

 

Indien dit niet mogelijk is, moet u het normale tarief in rekening brengen. Indien de butienlandse afnemer ondernemer is, kan deze de BTW terugvorderen bij de Belastingdienst Heerlen.

Link naar reactie
  • 0

je berekent inderdaad geen btw aan klanten buiten de EU. Wel kan het zo zijn dat ze btw of andere vormen van belasting (invoerrechten e.d.) moeten betalen aan de autoriteiten in hun land. Ik vermeld het op mijn site om ze erop voor te bereiden, maar feitelijk heb je daar niets mee te maken verder.

zie: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-26.html

ik neem aan dat je wel een bewijs van betaling hebt, of op een andere manier kunt aantonen dat je de producten verzend naar een land buiten de EU. En ik denk dat het wel safe is om te stellen dat je geen btw in rekening mag brengen. Doe je dat wel, dan kan je klant dubbel belast worden met btw: 1 x omdat hij het aan jou betaalt, en misschien ook nog eens omdat de douane in zijn land het ziet als importeren en daar ook nog eens btw moet afdragen.

 

Zo doe ik het: ik verkoop ze de producten minus de 19% btw en bij de btw-aangifte komt dit onder het kopje Uitvoer te staan: 0%. Minpuntje is het papierwerk bij het verzenden: bij een pakketje ben je verplicht een overzicht te doen van de inhoud (productomschrijving, waarde, gewicht).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.