• 0

Online product gratis aanbieden, of toch niet?

Hallo, nieuw hier. Veel gelezen, nog nooit gepost. Nu wel een vraag;

Afgelopen jaar heb ik, in eigen beheer, een online cadeaulijst/huwelijkslijst voor aanstaande bruidsparen ontwikkeld.

 

Op dit moment bied ik twee cadeaulijsten aan; eenmaal een gratis versie (met max. 15 cadeaus) en een betaalde versie (19,90 eur voor onbeperkt aantal cadeaus).

 

Ben nu aan het overwegen of ik één gratis lijst zal gaan aanbieden (dus onbeperkt cadeaus), waardoor ik hoop / verwacht meer bezoekers te trekken. Hierdoor zullen mijn inkomsten uit (Google)-advertenties mogelijk toenemen.

 

Wat denken / vinden / verwachten jullie? Willen consumenten nog wel betalen voor een online product? Zullen de unieke bezoekers per maand verdubbelen wanneer de lijst gratis wordt?

 

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf heb 2 maanden terug een eigen concept opgezet wat lijkt op Autotrack. Het plaatsen en vinden van auto occasions. De kracht van dit concept is dat het 100% gratis is. Denk aan varianten als Marktplaats en Speurders. (Deze hebben inmiddels ook weer veel betaalde opties toegevoegd)

Wat is je businessmodel voor deze website? Als je iets 'gratis' aanbiedt, dan zullen er altijd meer mensen op afkomen; als het goed in de markt is gezet. Om dan winst te kunnen maken op het concept zijn er een aantal mogelijkheden:

 

- Advertenties (Google Adsense momenteel)

- Verkoop van de gegevens van de gebruikers aan marketingsbureau's (Niet écht vaak gewenst..)

- Extra opties voor betalende gebruikers. (Meer cadeau's)

 

Ik denk, dat je het beste het compleet gratis moet maken. Haal de advertenties onderaan weg. Maar bied de gebruiker voor een leuk bedrag éxtra opties, die ze willen (en moeten!) hebben. Meestal zijn er wel meer dan 50 gasten. Zorg er dus daarom voor dat deze optie, meer dan 50 gasten, betaald is. Ga eens brainstormen over nieuwe innovatieve opties. Bijvoorbeeld een eigen trouwpagina, eigen trouwsite. Meestal hebben ze ook wat over voor een leuke site waar de gasten zich kunnen aanmelden om een bedankje of felicitatie te plaatsen.

 

Zoekmachine Marketing via InByte Internet Marketing - http://www.inbyte.nl

Link naar reactie
  • 0

Maak de lijsten gratis. En sluit deals met veel leveranciers van kado's. Biedt aan dat de aanstaande bruid en bruidegom hun kado's kunnen aanvinken.

 

Het is een extra service. Ze hoeven niet uitgebreid stil te staan bij wat ze willen, want ze worden op ideeen gebracht en het levert jou weer een marge op. En de leveranciers uiteraard extra klanten.

 

 

Groet,

Mieke

 

www.outbox.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Dit bevestigd idd mijn idee om de cadeaulijsten gratis te maken. Ben er inmiddels wel achter dat 'betalen op internet voor een online product' niet echt meer werkt.

 

Betaalde opties zijn inderdaad een goed idee, dat is ook de richting waarin ik aan het denken ben.

 

Over deals met cadeau-leveranciers moet ik even goed nadenken. Juist omdat ik Feestcadeau wil profileren als 'niet gebonden aan bepaalde winkels'. Op zich kan dat natuurlijk nog steeds, wanneer het als cadeau-suggesties gebracht wordt.

 

Ik ga iig weer eens goed nadenken over hoe ik feestcadeau wil neerzetten en, daarna, hoe ik meer bekendheid krijg onder de doelgroep.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marlien,

 

Ik ben van mening dat de uitspraak "betalen op internet voor een online product werkt niet meer" niet altijd opgeld doet. Kijk bijvoorbeeld eens naar www.speedmeet.com. Er is gebleken dat voor een dergelijk concept betaling vereist is om goed te kunnen functioneren. Volgens de bedenker helpt de betalingsplicht ongewenste leden buiten de deur te houden.

 

Uiteraard is bovenstaande niet rechtstreeks op jouw concept van toepassing, maar ik wilde slechts aangeven dat jouw uitspraak zeker geen algemene strekking heeft op internet.

 

Groet,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Roy,

Je hebt gelijk, mijn opmerking geldt idd niet voor alle branches (gelukkig niet ;-).

 

Maar toch, zelf betaal ik ook alleen voor een online product als ik het nut er absoluut van inzie én als er geen gratis alternatief is (als ondernemer én als particulier).

 

Laat ik het zo zeggen; de doelgroep van Feestcadeau (particulier, bruidsparen) betaalt niet graag voor online diensten. Behoorlijk veel aanmeldingen, maar weinig mensen die een betaalde cadeaulijst aanvragen.

 

Zijn er ondernemers met andere ervaringen op het gebied van online producten?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je zakelijk en privé als doelgroepen wel even gescheiden moet houden. Speedmeet wordt als voorbeeld aangehaald. Zakelijk gezien bespaar ik veel tijd wat betreft netwerken dus is het me het geld waard. Privé ga ik echt niet betalen voor een beetje netwerken met "potentiële vrienden" of hoe je het ook wilt noemen.

 

 

[edit]Damn, en dan krijg je net vandaag een visitekaartje van een of andere hogeschool of ik een kijkje wil nemen bij de vacatures :-\

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marlien,

 

voor je verder gaat zou ik eerst nog maar eens de site onderhanden nemen. Ten eerste begrijp ik niet waar het over gaat. Op de homepage moet je uitleggen aan iedere onbenul (aan mij dus) waar deze site voor dient). Het voordeel voor een cadeaulijst online wordt niet goed uitgelegd. Want wat is er nu precies gratis? Wat is mijn voordeel?

 

Maar erger vind ik dat als ik klik op het plaatje met 'Gratis cadeaulijst!' ik op een pagina kom met een 'Paasactie' :-\.

 

En daar moet ik dan ook nog 14,95 voor betalen?

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

René, dank voor je input.

Zelf dacht ik dat de homepage redelijk duidelijk is over wat Feestcadeau is, klaarblijkelijk komt dit op jou zo niet over.

De we moeten restylen is duidelijk, maar daarvoor wilde ik eerst eens nadenken over hoe we de cadeaulijst moeten aanbieden. Vandaar mijn vraag hier.

 

Over die paasactie; in Firefox (gelukkig niet in IE -> grootste gedeelte van de bezoekers) kreeg je idd nog 1 tekstregel te zien, door een foute html-commentaar-regel. Is nu aangepast.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook niet representatief: nooit getrouwd.. ;)

 

Maar het lijkt me dat je wel moet laten zien wat het voordeel is van jouw cadeaulijst online ten opzichte van een boekje of een e-mail met mijn wensenlijst. En dat wil ik dan graag op de voorpagina zien. Iets in de sfeer van:

 

Gaan jullie trouwen?

"Weg met dat smoezelige cadeauboekje! Zet je wensen gratis online bij Feestcadeau.nl"

 

Kijk, dan snap ik het ook!

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.