• 0

uurtarief bepalen

Ik ben momenteel een het kijken welk uurtarief ik naar de klant moet gaan vragen om daar zelf netto nog wat leuks aan over te houden.

 

Sowieso ben je de 19% btw over je uitgaande rekeningen direct kwijt.

Maar nu was ik voor de inkomstenbelasting voor dit jaar aan het kijken.

Ik kom dan de volgende percentage tegen op de site van belastingdienst:

 

Schijf    Belastbaar inkomen uit werk en woning    

 

Tarief tot 65 jaar    Niet meer dan € 17.319 33,65 %

   

Mijn eerste reactie :o >:( slik!! dat is veel :-\

Ik neem aan dat dit percentage over het bedrag ex. btw is?

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is het percentage over de winst, na fiscale aftrekposten.

 

Op de site in mijn sig doen we een poging het inzichtelijk te maken.

 

Ok stel ik heb een uurtarief van 15 euro ex btw

Dan gaan van al mijn uren maal 15 euro de aftrekposten vanaf

en daarvan betaal je dat percentage aan inkomstenbelasting?

Ze zien dus je tijdelijke BTW dat op je rekening staat ook niet als inkomsten?

 

Jou site is wel heel handig in mijn geval, zal het eens allemaal goed doorlezen. Alleen jammer dat ik bij belastingdienst gezien word als "belastbaar inkomen uit overige werkzaamheden"

Terwijl ik wel degelijk voldoe aan de urencriterium.

Inmiddels heb ik daar maanden geleden al bezwaar op aangetekend, maar nooit iets over terug gehoord.

 

Moet je als bewijs van urencriterium alle uren netjes bij houden?

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0
Ok stel ik heb een uurtarief van 15 euro ex btw

Dan gaan van al mijn uren maal 15 euro de aftrekposten vanaf

en daarvan betaal je dat percentage aan inkomstenbelasting?

 

Bijna goed. Je vergeet de kosten, niet onbelangrijk.

 

Omzet = Uren x uurtarief

Winst = omzet - kosten

 

Op die winst wordt vervolgens de hele fiscale machinerie losgelaten, met bijtellingen, aftrekposten, vrijstellingen, schijven etc.

 

Ze zien dus je tijdelijke BTW dat op je rekening staat ook niet als inkomsten?

 

Nee.

 

Moet je als bewijs van urencriterium alle uren netjes bij houden?

 

Ja.

Link naar reactie
  • 0

By the way, die avatar van jou heeft me bijna een 24" LCD-scherm gekost :'( Heb je een goede aansprakelijkheidsverzekering ;)

 

Lig hier dubbel van het lachen ;D

Ja is mijn huisdiertje, perfect getraind, weet precies in welk hokje op dit forum hij moet lopen. Heb al eens meer zo'n avatar gemaakt maar dan eentje met dead pixel. Dus goed kijken voordat je met je tft richting winkel rent :P

 

Goed als ik nu bovenop mijn netto uurtarief 35% gooi, dan zit ik toch wel redelijk. Dan pak ik van alle betaalde facturen 19% eraf voor BTW afdragen en 35% van wat daar nog van over blijft, zet ik weg voor afdragen van inkomstenbelasting.

Wat daar van overblijft kan ik met alle plezier besteden aan mijn bedrijfje of aan andere leuke privé zaken. Heb ik het zo een beetje goed begrepen?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 1

Zo simpel is het nu eenmaal niet samen te vatten. Er valt bijvoorbeeld helemaal niets zinnigs over te zeggen zonder informatie over de kosten.

 

En dan nog is het niet simpel samen te vatten. Je kunt beter een concrete berekening maken van een bepaald financieel scenario (omzet, kosten, winst, de fiscale mikmak). Dan weet je het zeker én krijg je meer inzicht in hoe de inkomstenbelasting werkt.

Link naar reactie
  • 0

Zo simpel is het nu eenmaal niet samen te vatten. Er valt bijvoorbeeld helemaal niets zinnigs over te zeggen zonder informatie over de kosten.

 

En dan nog is het niet simpel samen te vatten. Je kunt beter een concrete berekening maken van een bepaald financieel scenario (omzet, kosten, winst, de fiscale mikmak). Dan weet je het zeker én krijg je meer inzicht in hoe de inkomstenbelasting werkt.

 

Ja ok, exact percentage is gewoon heel moeilijk te bepalen. Maar het kan toch nooit meer worden dan 35% wat ik moet afdragen?

Bedoel kan kan alleen maar voordeliger uitpakken aan het eind van het jaar doordat kosten en aftrekposten er van af gaan?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Spruce, wellicht komt het door het tijdstip, maar zonder te realiseren heb ik tweemaal dat insect van mijn beeldscherm proberen te vegen. ;)

 

Voor het bepalen van een uurtarief zijn twee vragen relevant: wie zijn jou klanten en op welke waarde schat jij jou uurloon? Bij een orienterend gesprek met een bedrijf werd mij gevraagd wat de uurloon betrof van werkzaamheden aan zijn website. Waar ik veronderstelde (na mijn ervaring met de particuliere markt) een redelijk uurloon te vragen, had het bedrijf verwacht dat mijn tarief het dubbele zou zijn. Er zit dus wat verschil tussen de geaccepteerde tarieven van verschillende doelgroepen. Als ik bij een particulier dat uurloon had aangegeven, zou direct het gesprek afgekapt zijn geworden. :)

 

Ten tweede, hoeveel denk jij dat je waard bent? Ben je bereid om je expertise voor een zakcentje te verhuren of wil je een hoger uurloon gezien je vaardigheden? Dit is een vraag die je voor jezelf dient te beantwoorden.

 

Succes ermee.

http://www.adfactor.nl - Sponsored content & display advertising
Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij op de eerste plaatst niet om wat een acceptabel uurtarief richting de klant is. Natuurlijk telt dat wel beetje mee, maar mijn doel van dit topic is om er achter te komen wat ik netto overhoud en naar hartenlust kan investeren in het bedrijf. Ik las op een website dat je teneerste de btw van betalingen die binnenkomen al apart moet zetten. En wat daar van overblijft 35% van wegzetten. Dan ben je zeker van dat aan het eind van het jaar je de inkomstenbelasting en btw kan betalen.

 

Mij lijkt het ook dat het niet hoger kan komen dan die 35% maar daar zijn de meningen hier over verdeeld en ik ben benieuwd waarom.

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Er is hier al aangegeven dat je voor het urencriterium al je uren netjes moet noteren. Maar noteren jullie dan werkelijk elk telefoontje, reisduur, administratieve uren, studie uren enz enz?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.