• 0

Garantie verkopen via internet aan consumenten

Ik wil garanties gaan verkopen, ook aan consumenten. Nu zit ik met het volgende: ik wil dat men 100% vooruitbetaald, terwijl Koop op Afstand zegt maximaal 50% bij b2c. Dit omdat een garantie direct , of met terugwerkende kracht vanaf de aankoop- of fabrikagedatum in gaat. Ik wil geen gezeik dat ik een contract voorfinancier, registreer op de unieke serienummer/productnummer-combinatie en klant niet betaald.

 

Een jurist van mijn accountantskantoor is er even gratis mee bezig geweest, maar zij vindt het nogal grijs gebied. Is het een product, of verzekering?

 

Bij verzekeringen vallen directe dekkingen (voorlopige dekking autoverzekering bijvoorbeeld) buiten de Wet Koop op Afstand.

 

Ik heb heel Titel 17 doorgenomen, maar denk niet dat het onder verzekeringen valt.

ACSP: Hp Carepack's, servers, storage, printers, notebooks, custom high-end pc's.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik vind het wel een verzekering hoor maar weet niet of dat juridisch gezien ook zo is. Je verzekert je tegen mogelijk schade in de toekomst net zoals tig andere verzekeringen. Kan je het sowieso niet gooien op een maatwerkproduct? Die vallen ook buiten de regel. De verzekering wordt tenslotte "op maat gemaakt" voor het product met serienummer x.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een garantie is wat anders dan een verzekering. Terecht wordt verwezen naar titel 17. Bepalend is de definitie van artikel 7:925 BW. Deze luidt:

 

Verzekering is een overeenkomst waarbij de ene partij, de verzekeraar, zich tegen het genot van premie jegens haar wederpartij, de verzekeringnemer, verbindt tot het doen van een of meer uitkeringen, en bij het sluiten der overeenkomst voor partijen geen zekerheid bestaat, dat, wanneer of tot welk bedrag enige uitkering moet worden gedaan, of ook hoe lang de overeengekomen premiebetaling zal duren. Zij is hetzij schadeverzekering, hetzij sommenverzekering.

 

Waar het bij een verzekering gaat om een uitkering in een geldsom, is bij een garantie sprake van een waarborg op de kwaliteit van een product.

 

In de b2c relatie zou een regeling tot stand gebracht kunnen worden waarbij de garantie weliswaar op afstand wordt verkocht met een aanbetaling van 50%, maar wordt geleverd onder opschortende voorwaarden. Dit vergt wel een regeling met de fabrikant, maar dat mag niet zo'n probleem zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik die sector ken, is een zgn servicegarantie eigenlijk een verzekering. Dat is een miljardenmarkt (15 miljard dollar in 2004), dus die definities zouden wel duidelijk moeten zijn bij insiders. Zowel fabrikanten als retailers en derden verzekeren zich door tegen het risico van claims, en de afhandeling wordt uitbesteed aan specialisten. Bijvoorbeeld de Actua Groep in Rotterdam...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik die sector ken, is een zgn servicegarantie eigenlijk een verzekering. Dat is een miljardenmarkt (15 miljard dollar in 2004), dus die definities zouden wel duidelijk moeten zijn bij insiders. Zowel fabrikanten als retailers en derden verzekeren zich door tegen het risico van claims, en de afhandeling wordt uitbesteed aan specialisten. Bijvoorbeeld de Actua Groep in Rotterdam...

 

Een garantieverzekering is wel wat anders dan een verlenging van de garantietermijn. Een garantieverzekering gaat veelal pas in nadat de standaard garantietermijn is verstreken en kent vaak verschillende varianten, zoals bijvoorbeeld een dekking tegen diefstal.

 

Tegenwoordig biedt bijna iedere detailist die technische apparatuur verkoopt een dergelijke verzekering aan in aanvulling op de standaardgarantietermijn.

 

In plaats van een garantieverzekering bij een derde af te sluiten kan de leverancier/fabrikant er ook voor kiezen om zelf het risico te dragen of - maar dat is alleen voor grote partijen weggelegd - een captive op te richten en daarin het risico onder te brengen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om de verlenging en/of verbetering van de fabrieksgarantie.

 

Stel je server heeft 3 jaar Next Business Day Onsite, je kan er 3 jaar 4h Onsite van maken of 5 jaar 6 hour call to repair.

 

Stel je pda heeft 5 Business Day Pickup & Return (offsite dus), maar je wilt Next Business Day Onsite.

 

Betreft 50% aanbetaling bij particulieren, daar ben ik van op de hoogte. Omdat de garantie direct ingaat, of met terugwerkende kracht, wil ik niet het risico lopen dat de ingegane garantie onbetaald blijft. Tuurlijk is er dan een overeenkomst die nagekomen dient te worden, maar ik wil zoveel mogelijk uitsluiten.

ACSP: Hp Carepack's, servers, storage, printers, notebooks, custom high-end pc's.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.