• 0

Als vrijwilliger onder contract verantwoordelijkheid mogen dragen?

Dag mensen,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een stichting die het mogelijk maakt mensen met een verstandelijke handicap te begeleiden tijdens hun vakantie in het buitenland. Oftewel een vakantieproject van 3 maanden (om te beginnen) voor mensen met een beperking. Ik zelf werk nu 13 jaar als gediplomeerde/Zorgcoordinator.

 

Daar ik geen loonadministratie wil voeren, zullen er voornamelijk vrijwilligerscontracten afgesloten worden met de begeleiders van deze mensen tijdens de vakantie. Veelal zijn deze begeleiders wel opgeleid tot verpleegkundige, pedagoog of psycholoog etc. Ik zelf word (meewerkend) directeur en sta wel op een loonlijst maar lijk tot nu toe de enige 'verantwoordelijke' persoon.

 

Mijn vraag is, in hoeverre mogen vrijwilligers verantwoordelijkheid dragen tijdens deze vakantie? Wat ik weet van vakanties die ik zelf heb begeleid in mijn huidige baan als begeleider/coordinator, weet ik dat er altijd 1 persoon als verantwoordelijk persoon aangesteld wordt. Is dit een wettelijke bepaling?

 

Ik stel deze vraag omdat ik graag wil weten of ik bij elke activiteit, die de groep (bestaande uit 6 personen in 1 week) aanwezig moet zijn. Denk aan vluchten, excursies etc. Of dat dit ook door (gerenomeerde, in dit geval mensen met kennis) vrijwilligers gedaan mag worden...dus zonder mij.

 

Ik ben erg benieuwd!

 

groetjes Daniella

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je met verantwoordelijk persoon? Als het er om gaat dat je iemand tot "voorzitter" of platgezegd de baas van de club benoemt (voor die reis) zie ik geen probleem. Je kunt die persoon daartoe aanwijzen en als hij/zij ook officiële zaken moet regelen, kan deze volmacht schriftelijk worden gegeven met aanduiding van de bevoegdheden.

 

Denk er wel aan dat ook vrijwilligers verzekerd moeten zijn tegen ongevallen, etc. en de stichting heeft natuurlijk een AVB nodig. Je weet maar nooit hoe de koe smaakt als die een haas heeft gevangen en dat kan flinke schade opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie!

 

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt of misschien ben ik wel niet duidelijk ;-)

 

Het (verantwoordelijk) begeleiden van mensen met een beperking is belangrijk in dit soort projecten. Zo moeten/kunnen mensen minimaal een EHBO cursus volbracht hebben, willen ze een stukje verantwoordelijkheid dragen.

 

In Nederland lijkt het zo geregeld (heb kennis van grote instellingen in de zorg voor mensen met een beperking) dat er minimaal 1 verantwoordelijk persoon (wil zeggen verpleegkundig gekwalificeerd) meegaat op een reis. Ik vraag me af of dit een wettelijke bepaling is of een onafhankelijke bepaling, zeg maar bedacht door (de grote) stichtingen ansich....

 

Ik zelf lijk de enige gekwalificeerde, omdat ik EN de diploma,s ervoor heb (ben Z-verpleegkundige) EN ik op een loonlijst sta. Als je betaald krijgt draag je immers verantwoordelijkheid.

 

Mijn vraag is dus, kunnen mensen die ook 'gekwalificeerd' zijn maar eigenlijk niet in functie zijn omdat ze gewoonweg voor die functie niet betaald krijgen, ze zijn immers vrijwilliger, wettelijk toch verantwoordelijk zijn (vnl;. om mij te ontlasten..)

 

Stel 1 van de groepen is op excursie met 2 vrijwilligers. Ik zelf verblijf op de vakantielocatie. Een deelnemer valt over boord en lijkt te verdrinken...de vrijwilligers zijn niet adequaat genoeg in hun handelen en in het ergste geval overlijdt die persoon.

 

Ik begrijp dat ik eind verantwoordelijke blijf, incl de bestuurders (?) maar in hoeverre is het toegestaan in die zin met vrijwilligers te werken? Zijn hier (met name voor zorgland) richtlijnen/bepalingen of wetten voor? Of zou het zo moeten zijn dat ik als eerst verantwoordelijke zaken uit handen kan geven aan vrijwilligers en onder welke condities zou dat dan mogelijk zijn?

 

Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Ik heb het dus over een stukje verantwoordelijkheid tijdens de reis/gerelateerd aan verantwoordelijkheid van een stichting.

 

Ben benieuwd! :)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is er echt niemand die hier antwoord op wil of kan geven? Of heb ik het wellicht bij het verkeerde onderwerp gepost?

 

Je vraagt betreft een stichting in de zorgsector en aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid van bestuurders en vrijwilligers. Niet echt een thema waarover hier veel expertise is, terwijl je zelf in de sector werkt en waarschijnlijk veel sneller antwoord kan krijgen in je eigen netwerk.

 

Misschien kun je beter een paar telefoontjes plegen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mmhhhhh ;D tja....dat zou kunnen! Dacht hier wellicht een heeeeeeeeeeel juridisch verantwoord antwoord te verkrijgen zonder dat ik ging vissen in eigen vijver ;)

 

Mijn eerste idee is misschien toch wel handig; een interview hebben bij mensen die (in stichtingsvorm) een zorgvakantieboerderij hebben opgezet in friesland! met die heeeeele gevaarlijke koeien! ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.