• 0

webwinkel in het duits: juridische valkuilen

Op dit moment is mijn webwinkel in het Nederlands en Engels, maar ik merk dat er vanuit Duitsland veel interesse is. En tevens merk ik dat de taal voor veel Duitsers een probleem vormt. Oplossing: de site wordt in het Duits vertaald. ;D (in m'n beste schoolduits en wat hulp van een native speaker)

 

Maar, dat klinkt makkelijker dan het is. Wat ik begrepen heb is dat je dan automatisch onder het Duits recht komt te vallen en je dus ook hebt te voldoen aan de Duitse wet. Nu run ik het bedrijfje netjes naar Nederlandse wetten, dus op zich weinig mis zou je denken. Waar ik me echter zorgen om maak zijn de Duitse Abmahnungen-praktijken: http://twinklemagazine.nl/achtergronden.aspx?id=6184

Duitse juristen toetsen de juridische kant van webwinkels actief en proberen hier soms zelfs munt uit te slaan. Als websites niet aan de Duitse maatstaven voldoen, kloppen ze aan bij consumentenverenigingen uit de branche, die de webwinkelier vervolgens een ‘abmahnung’ versturen. Ook concurrenten schakelen zonder pardon hun advocaat in. Deze aanmaningen zijn absoluut geen vrijblijvend advies. U moet dan het honorarium van de advocaat voor zijn ongevraagde werkzaamheden betalen. Het gaat algauw om meer dan duizend euro per geval. ...

 

Hoe serieus moet ik dit nemen? Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Gezien het feit dat er aan het einde van het artikel meteen een passend bedrijf wordt genoemd (dat weer samenwerkt met thuiswinkel.org, die twinkle grotendeels financieert), wil ik zeker weten dat dit geen onnodige bangmakerij is.

 

Verder vraag ik mij af of er hier mensen zijn die iets meer weten over welke zaken absoluut op een website / in een e-mail moeten voorkomen. Ik weet dat Duitse bedrijven bijvoorbeeld naast het adres, ook de namen van bestuursleden en handelsregisternummer moeten opgeven bij elk contact met de klant. En hoe zit het met algemene voorwaarden? Voorkomen is beter dan genezen, dus als je nog andere zaken weet die volgens duitse regels er echt bij moeten, tell me please.

 

alvast bedankt (ik wil mijn duitse buren te vriend houden)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nou – zo heet wordt de soep volgens mij ook niet gegeten. Er zijn inderdaad n Duitsland (werkloze) advocaten die het internet afstruinen en proberen wat bij te verdienen.

 

Ik weet niet hoe je Duits is maar hier 2 links:

 

http://www.bvdw.org/fileadmin/downloads/fachgruppen/E-Commerce/Leitfaden_Online-Shops.pdf

 

http://www.begin.de/index.php?id=305

 

Er zijn en paar basis zaken waar je op moet letten. En als je verder geen beeld- of tekstmateiaal van je concurrent hebt gejat ;D is er niks aan de hand.

 

Je zou ook kunnen overwegen om je bij een soort thuiswinkel.org aan te sluiten (meer om vertrouwen te kweken bij je potentiële kopers): http://www.trustedshops.de/de/home/

 

Wij hebben ook een Duitstalige website (in reizen) en ook wij moeten – voor een gedeelte – voldoen aan de Duitse wetgeving. Maar een bepaalde verzekering krijg ik weer niet, omdat bij een eventuele klacht het Nederlandse recht van toepassing is (omdat ik een Nederlands bedrijf ben).

Dus ik laat mijn algemene voorwaarden nog door een gespecialiseerde Duitse advocaat nakijken – zeker is zeker.

 

Link naar reactie
  • -1

Spam is niet toegestaan op HL!

Wij zijn geen jurist (hoewel wij wel affiniteit hebben met het vak omdat wij een groot aantal advocatenkantoren als klant hebben i.v.m. levering van dicteeroplossingen) maar wij reageren omdat wij ook vertaalsoftware leveren. Hiermee kan je vanuit het Nederlands naar het Engels en vervolgens naar het Duits en visa versa vertalen (keuze uit meerdere Europese en wereld talen).

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik weet niet binnen welk platform je webwinkel draait, maar bij de grotere opensource pakketten (bijv. OS Commerce) zijn contributies te vinden die je shop zo aanpassen dat je voldoet aan de Duitse richtlijnen. Ik weet echter niet of deze zijn opgesteld door advocaten :-), maar wellicht heb je er iets aan.

Site: http://www.younify.nl | Winnaar MKB Best Choice Award WINMAG Pro

Magento portfolio: http://bit.ly/younify_portfolio

Twitter: http://twitter.com/younify

Link naar reactie
  • 0

Kena, heel erg bedankt voor je reactie!

Geweldig dat je die links voor me hebt. Ik had er al naar zitten zoeken, maar kon maar niet de juiste zoekwoorden in het Duits vinden. Nu nog eens goed doornemen om het juist te krijgen. Hihi, nee, ik heb niets van mijn concurrent gejat, het probleem doet zich meer andersom voor, maar dat terzijde :D

 

ekoolstra: bedankt voor je tip, maar ik heb een custom-made webshop. Maar terwijl ik dit typ, ben ik toch al even aan het kijken naar de adad-ons voor oscommerce. IK kan daar inderdaad wel wat van opsteken.

Link naar reactie
  • 0

Even een follow-up. Ik ben intussen bezig geweest met het uitzoeken van welke regels nu waar gelden en ben er zo'n beetje uitgekomen:

a. heb je een webwinkel die zich richt op een algemeen publiek en niet een specifieke duitse doelgroep, dan geldt de regel van het land van herkomst: in mijn geval heb ik een .nl website, in 4 talen en klanten uit een dertig-tal landen. De nederlandse regels mag ik hier toepassen.

b. heb je een website die zich specifiek op Duitse klanten richt (meest duidelijk met een .de domein, en alleen de duitse taal), dan val je onder de duitse wetten.

 

Pin me er niet op vast hoor, ik ben geen jurist! Maar mocht iemand anders met hetzelfde dilemma zitten, dan is het misschien handig om te weten. Het oorsprongslandbeginsel is overigens een Europese-regel.

Meer info:

http://www.123recht.net/gelten-die-deutschen-Bestimmungen-auch-europaweit__f61003.html

http://www.portill.nl/articles/lll/computerrecht_aanpassingswet.pdf

(de fameuze Bolkestein-richtlijn geldt blijkbaar dus ook voor het online verkopen van goederen)

Blijkens overweging 18 van de richtlijn valt onder het begrip “diensten” ook het on-line verkopen van goederen.

en de dienstenrichtlijn waar het om gaat: http://www.eerstekamer.nl/9324000/d/281/w28197eg.pdf

 

En natuurlijk is het altijd verstandig een jurist in te roepen, zeker wanneer je flinke omzetten genereert (dankzij duitse klanten ;D). En wss zijn er ook mitsen en maren (die ik niet ken overigens).

 

En achteraf gezien lijkt het ook een beetje vreemd, dat als je klanten hebt in een bepaald land, je ook direct moet voldoen aan de wetten in dát land. Dan zou ik nu onder de wetten van 30 landen vallen en dat is toch wel erg onoverzichtelijk. :P

Link naar reactie
  • 0

Owww. dapper is dat! Ik heb ook anderhalve dag Duits gehad en kan het aardig volgen in spreken en schrijven.

Maar als je de site in het Duits hebt, gaan de Duitstalige klanten ook email antwoorden in het Duits verwachten en dat houdt mij tegen! Hoe ga je dat oplossen? Of heb je niet veel email verkeer met klanten?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Owww. dapper is dat! Ik heb ook anderhalve dag Duits gehad en kan het aardig volgen in spreken en schrijven.

Maar als je de site in het Duits hebt, gaan de Duitstalige klanten ook email antwoorden in het Duits verwachten en dat houdt mij tegen! Hoe ga je dat oplossen? Of heb je niet veel email verkeer met klanten?

Met koeienletters neerzetten dat je deutsch nicht so gut ist en met je talenknobbel het beste ervan maken! Gelukkig heb ik redelijk gevoel voor talen en heb ik de site ook grotendeels zelf vertaald. Met op het laatst wat hulp van een native speaker. Voordeel is dat ik een zeer specifieke doelgroep heb, die gelukkig niet wordt afgeschrikt door wat grammaticale foutjes mijnerzijds. Een shop door een liefhebber voor liefhebbers zeg maar. En intussen is mijn schriftelijke duits aardig bijgespijkerd.

 

Ik kan me voorstellen dat het een ander verhaal wordt als je met wat meer mainstream consumentprodukten/-diensten werkt (zoals het hierboven genoemde reisbureau). Kortom: volledig afhankelijk van je produkt en klanten. Foutjes zijn natuurlijk altijd slordig, maar verplaats jezelf eens in de bezoeker en bedenk hoe fataal het is.

In mijn geval is het duidelijk dat het om een eenmanszaak in NL gaat, en zijn mijn klanten toch wel enthousiast over de producten dat ze mijn gestuntel met liefde vergeven. Sinds het toevoegen van de duitse taal aan mijn site (en een google -campagne gericht op duitstaligen) is mijn aandeel klanten uit duitsland, zwitserland en oostenrijk verdubbeld.

 

Tot slot is het natuurlijk ook niet onbelangrijk om wat voor producten het gaat; je kunt producten of diensten hebben waarbij bijna elke klant contact met je zoekt. Bij mij is dat bij 1 op de 20 bestellingen ongeveer het geval, dus echt heel veel met duitstalige klanten ben ik nu ook weer niet bezig.

Link naar reactie
  • 1

Ja, dat is een aanpak.

 

Mag ik je mijn ervaringen delen? Ik weet niet hoe lang jij je shop al runt, maar mijn shop draait nu drie jaar en ik merk een sterke toename van klanten die duidelijk géén affiniteit hebben met de produkten die ik verkoop, maar dit aanschaffen voor iemand anders (kind, verjaardag, kerst). Dit communiceert toch duidelijk anders dan met de klanten die ik al jaren ken, zelfs IRL via beurzen en zo. Die laatste groep vergeven mij mijn gebrekkige Duits zeerzeker, maar die moeder die voor haar zoontje een modelleke bestelt... Of nog gekker, het Reclamebureau dat op zoek is naar 500 Mini Coopers... Daar ga ik, in mijn situatie, liever geen discussie mee aan in het Duits.

 

Nogmaals, dit is slechts mijn ervaring en wellicht in het geheel niet van toepassing op jouw situatie! Het is hier slechts neergetypt ter info, leringh ende vermaeck!

 

Succes! Wat verkoop je eigenlijk via je webshop? Linkje misschien?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Even een follow-up. Ik ben intussen bezig geweest met het uitzoeken van welke regels nu waar gelden en ben er zo'n beetje uitgekomen:

a. heb je een webwinkel die zich richt op een algemeen publiek en niet een specifieke duitse doelgroep, dan geldt de regel van het land van herkomst: in mijn geval heb ik een .nl website, in 4 talen en klanten uit een dertig-tal landen. De nederlandse regels mag ik hier toepassen.

b. heb je een website die zich specifiek op Duitse klanten richt (meest duidelijk met een .de domein, en alleen de duitse taal), dan val je onder de duitse wetten.

 

Klopt, daar zijn we intussen ook achter. We hebben een .de domein en een Duits adres/tel. Dus de administratieve afhandeling van de zaken vind (voor de klant) in Duitsland plaats. En dan val je onder de Duitse wetgeving.... helaas..

 

P.S. Als je nog wat hulp nodig hebt met een vertaling stuur gerust een PB, als echte Berlijnse ben ik de Duitse taal na 17 jaar in Nederland nog niet helemaal verleerd. 8)

Link naar reactie
  • 0

... Ik weet niet hoe lang jij je shop al runt, maar mijn shop draait nu drie jaar en ik merk een sterke toename van klanten die duidelijk géén affiniteit hebben met de produkten die ik verkoop, maar dit aanschaffen voor iemand anders (kind, verjaardag, kerst). Dit communiceert toch duidelijk anders dan met de klanten die ik al jaren ken, zelfs IRL via beurzen en zo. Die laatste groep vergeven mij mijn gebrekkige Duits zeerzeker, maar die moeder die voor haar zoontje een modelleke bestelt... Of nog gekker, het Reclamebureau dat op zoek is naar 500 Mini Coopers... Daar ga ik, in mijn situatie, liever geen discussie mee aan in het Duits.

Dat kan ik me heel goed voorstellen! En het is ook precies wat ik bedoelde met dat het afhangt van klant + product/dienst. Aan de andere kant.. zou dat reclamebureau uit Duitsland er niet ook begrip voor op kunnen brengen dat je een klein bedrijfje hebt en het Duits niet geweldig goed beheerst? Uiteindelijk is het natuurlijk een afweging die je zelf moet maken, en ik heb keine Ahnung hoe goed je duits is.

Succes! Wat verkoop je eigenlijk via je webshop? Linkje misschien?

ik prefereer anoniem te blijven ;). Ik vind het wel zo lekker om ongeremd mijn plannetjes hier te kunnen voorleggen zonder dat (potentiële) concurrenten op ideeën worden gebracht.

 

@Kena: heel erg bedankt voor je aanbod! Wat lijkt het me toch heerlijk als je beide talen goed onder de knie hebt. Voorlopig ben ik er trouwens wel even klaar mee (dwz met vertalen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.