• 0

BV's met vof en toetreding vennoot

Hallo!

 

Ik heb al heel wat speurwerk verricht via zoekmachines, kvk en in deze site, maar ik ben nergens 'mijn situatie' tegengekomen, vandaar dit bericht.

 

Een familielid, niet zo thuis in de computerwereld, met een eigen bedrijf vroeg mij het volgende uit te zoeken:

 

persoon X en Y hebben allebei een eigen beheer bv (beheer bv X en beheer bv Y), met daaronder nog een BV (BV X en BV Y). BV X en BV Y bezitten elk 50% van een VOF. De VOF is het 'eigenlijke' bedrijf, waar het personeel en de andere bedrijfsmiddelen 'in zitten'. De BV's zijn ooit uit belastingtechnisch / pensioenvoorzienings oogpunt opgezet. In schemavorm ziet de bedrijfsstructuur er zo uit:

 

X (natuurlijk persoon) Y (natuurlijk persoon)

| |

Beheer BV X Beheer BV Y

| |

BV X BV Y

-------------> VOF <----------------

 

Nu staat er in het VOF contract een regeling met betrekking tot de toetreding van nieuwe vennoten / de vervanging van X en Y wanneer ze bijvoorbeeld met pensioen willen gaan. Deze regeling houdt kort gezegd in, dat de kinderen van X of Y het bedrijf van X of Y mogen overnemen.

 

Mijn vraag is nu, of deze bepaling in het VOF contract wel waterdicht is. Stel namelijk dat er onenigheid ontstaat tussen X en Y, en X verkoopt zijn aandelen in de Beheer BV X aan een buitenstaander (zonder toestemming van Y), Is het dan niet zo dat, door deze ondernemingsstructuur, deze buitenstaander ook automatisch 100% verwerft van BV X en dus 50% van de VOF? Of voorkomt de bepaling in het VOF contract dat een buitenstaander op deze manier toetreedt tot de vennootschap en dat Y opeens met een buitenstaander moet gaan samenwerken?

 

Graag jullie reacties!

 

Gr.

Lein

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De firmanten van de vof zijn BV X en BV Y. X en Y (de natuurlijke personen) participeren niet in de v.o.f. en kunnen dus ook niet uittreden.

 

Zolang BV X en BV Y participeren in de v.o.f. kan hun plaats niet overgenomen worden door de kinderen, ook al zijn de aandelen in handen van derden.

 

De bedrijfsopvolging moet je dan ook niet regelen in de akte van de v.o.f., maar in de statuten van de BV. In de statuten moet een aanbiedingsplicht opgenomen worden. Als bv. de aandeelhouder van BV X zijn aandelen wenst te verkopen aan een derde, moet hij zijn aandelen eerst aanbieden aan zijn kinderen en als die niet willen, aan (de kinderen van) Y. Zoiets.

 

Mochten de aandelen van BV X onverhoopt in handen van een derde komen tegen de zin van BV Y, dan kan de v.o.f. alsnog ontbonden worden. Je bent nl. niet verplicht tot samenwerking.

 

Maar goed, dit soort zaken moeten goed geregeld worden. Ga eens praten met een notaris.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dit ook in het VOF-contract regelen, bijvoorbeeld met een uittredingsbepaling bij wijziging van het uiteindelijke belang in de vennoot (dus als de uiteindelijke aandeelhouder van de vennoot verandert). Of dat nu ook is geregeld, hangt af van de werkelijke tekst van de bepaling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.