• 0

bankkrediet - wat gebeurt er als je stopt?

Goedendag,

 

Ik zit met het volgende, een aantal jaren geleden ben ik met een vriend een vof begonnen. In 2004 hebben we 20k krediet gekregen van de bank.

in 01-2006 is mijn vennoot eruit gestapt via KvK inschrijving en ben ik alleen verder gegaan als eenmanszaak. Nu wil ik met het bedrijf stoppen, heb er geen tijd/zin meer in (ben naast dit bedrijf fultime werknemer) en doe dit bedrijf in de avonduren erbij (internetwinkel). nu heb ik nog dus kredit (rood staan bij de bank tot 20K) nog openstaan, is er een mogelijkheid om te regelen dat ik dit kan aflossen, of wordt er faillissement door de bank aangevraagd.

Tevens heb ik nog ongeveer 12.000 euro aan voorraad, is het mogelijk dit prive over te nemen zodat ik dan hiermee mijn krediet naar de bank kan aflossen door dit dan prive te verkopen?

 

Alvast bedankt voor de info.

m.vr.gr.,

 

Baski.

 

p.s. mijn vennoot van destijds is nog 8000,- euro verschuldigd welke hij binnen 3 maandan verwacht in te lossen.

 

[titel gecorrigeerd - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp dat je de kredietcapaciteit van 20.000 EUR volledig gebruikt, er geen verdere middelen zijn en dat je verder aan de renteverplichtingen hebt voldaan. Overhevelen naar prive en dan verkopen maakt volgens mij weinig verschil.

 

Als de inkoopwaarde van de voorraad 12.000 EUR bedraagt en je verwacht deze te kunnen verkopen, dan moet de lening toch af te lossen zijn. Is de door 'vennoot' verschuldigde 8.000 EUR incl rente vanaf 01-2006? We zijn immers 20 maanden verder. Staat deze schuld op papier?

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

alvast bedankt voor de snelle reactie!

verder uitgelegd,

 

Vennoot heeft prive opname gedaan, en heeft tussentijds wat ingelost, totaal blijft er 8k over. Ik wil er mee stoppen en prive doorgaan omdat ik geen motivatie meer heb, als ik het prive overneem denk ik bij mezelf weer motivatie te vinden om het bedrag af te lossen, de bank heeft ondertussen gemeld dat het bedrijf op eenmanszaak geen recht meer heef top de 20k krediet vandaar dat ik dus wil stoppen, vennoot was tot op heden op papier wel bij de bank als vennoot bekend. Nu ze via Kvk achter zijn gekomen dat het een eenmanszaak is geworden, wordt ge krediet herzien. Mijn venoot wilde op papier bij de bank erbij blijven tot hij zijn 8k heeft ingelost.

Link naar reactie
  • 0

Overleg maar eens goed met de bank wat ze aan aflossingen /termijnen verwachten of aan nieuwe kredietfaciliteit kunnen bieden, kun je gewoon de voorraad verkopen en hopelijk zonder schulden afsluiten.

 

Fijne vriend trouwens met z'n priveopnamen, die 8.000 EUR incl/excl rente? zou mij nog wel de meeste zorgen baren. Waarom nog weer drie maanden wachten op het hele bedrag? Laat hem direct betalen wat hij heeft.

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet wat het uit maakt dat je die voorraad prive wilt hebben. Waarom verkoop je het niet gewoon zakelijk? Dan ben je gewoon klaar, staat alles weer op 0 en is het ok. Ik zie niet in waarom je meer motivatie hebt als je de voorraad eerst prive koopt om deze daarna alsnog te gaan verkopen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het een wat langer verhaal, daarom komt het eea onlogisch over. administratie van de zaak doe ik prive zelf, een goede vriend van me welke op een admin. kantoor werkt doet voor mij de jaarcijfers, voorraad e.d. Nu heb ik door omstandigheden de boekhouding van 2005 nog niet kunnen afronden, (verhuizing, bevalling van mijn echtgenote, prive omst. etc) tevens ook dus 2006.

Nu wil de bank de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar zien om te kunnen bepalen of ik nog die 20k krediet kan houden. Ik ben bang als ik dalijk zeg dat ik alleen 2004 heb dat ze ook denken wat voor een shoarmaboekhouding is dat... Door al dat opstapelen van de admin e.d. is mijn motivatie/wil weg, vandaar.

Dus dacht ik eraan om te stoppen. Heb ook weinig tijd in de zaak gestoken om echt goede omzet te halen. (deze was in 2004 50k), winst was -3k. i.v.m. voorraad voor beurs/showmaterialen e.d. in '05 en '06 is de omzet zo rond de 5-10k, winst nihil (ivm eerdere voorraad beurs inkoop).

 

Dus in eerste instantie zit ik met het dilema wat tegen de bank te zeggen. i.v.m. nog geen jaarcijfers van '05 en '06, trouwens deze zouden toch nihil zijn.

 

Ik weet grotendeels ben ik zelf schuldig door niet alles op tijd af te ronden, maar zo zit het nu eenmaal :-[

 

Link naar reactie
  • 0

Voorraad die in een "winkel" zit heeft een bepaalde waarde.

 

Op het moment dat de "winkel" weg is, daalt ook meteen de waarde van de voorraad. In het verleden zijn er momenten geweest dat er in ieder geval een omzet gedraaid is met jullie werkwijze.

 

Ik zou dan ook trachten de gehele "winkel" inclusief startvoorraad (klinkt beter als restvoorraad) te verkopen aan iemand die graag een dergelijk handeltje wil beginnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Enfin, tijd voor een goed stappenplan en aan de slag of uitbesteden, om de situatie voor jezelf, de belasting en de bank op de rit te krijgen. Of heeft iemand ander advies?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me inderdaad belangrijk de administratie op orde te krijgen (zowel voor de bank als voor de BD). Voorts inventariseren of er nog andere (lang)lopende verplichtingen zijn en wellicht eens gaan praten met de KvK hoe je de business eventueel zou kunnen verkopen. Laat ook een goede waardebepaling doen (klantenportefeuille is ook geld waard).

Toon in ieder geval je goede wil aan de bank niet alleen met woorden, maar zoals Highio al zegt ook met daden. Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Administratie over omzetten van 5-10k€ moet toch te overzien zijn. Verkoop of waardebepaling lijken me minder aan de orde gezien geringe omvang en activiteit.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Eigenlijk is het een wat langer verhaal, daarom komt het eea onlogisch over. administratie van de zaak doe ik prive zelf, een goede vriend van me welke op een admin. kantoor werkt doet voor mij de jaarcijfers, voorraad e.d. Nu heb ik door omstandigheden de boekhouding van 2005 nog niet kunnen afronden, (verhuizing, bevalling van mijn echtgenote, prive omst. etc) tevens ook dus 2006.

Nu wil de bank de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar zien om te kunnen bepalen of ik nog die 20k krediet kan houden. Ik ben bang als ik dalijk zeg dat ik alleen 2004 heb dat ze ook denken wat voor een shoarmaboekhouding is dat... Door al dat opstapelen van de admin e.d. is mijn motivatie/wil weg, vandaar.

Dus dacht ik eraan om te stoppen. Heb ook weinig tijd in de zaak gestoken om echt goede omzet te halen. (deze was in 2004 50k), winst was -3k. i.v.m. voorraad voor beurs/showmaterialen e.d. in '05 en '06 is de omzet zo rond de 5-10k, winst nihil (ivm eerdere voorraad beurs inkoop).

 

Dus in eerste instantie zit ik met het dilema wat tegen de bank te zeggen. i.v.m. nog geen jaarcijfers van '05 en '06, trouwens deze zouden toch nihil zijn.

 

Ik weet grotendeels ben ik zelf schuldig door niet alles op tijd af te ronden, maar zo zit het nu eenmaal :-[

 

U kunt niet stoppen zonder de boekhouding af te ronden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.