• 0

Concurentiebeding voor winkelmedewerker?

Bijna alle onderwerpen over concurentiebeding heb ik gelezen, en ik kan niet echt een gelijke zaak vinden. Nu is dat met iedere juridische kwestie waarschijnlijk wel zo zijn.

 

Ik ben sinds 1 jaar werkzaam in een winkel en ik heb bij intreden getekend voor concurrentiebeding.

Toen ik was aangenomen is er mondeling afgesproken dat ik naar school zou gaan.

Het belangrijkste was, en is, voor mij school zodat ik mijn opleiding kon voltooien in combinatie met werk, speciaal hiervoor ben ik op zoek gegaan naar een winkel die mij kon begeleiden met een erkende praktijkbegeileider.

Vorig jaar 1.5 week voordat school begon kreeg ik te horen dat ze liever wilden dat ik een jaar naar cursus ging (ik was hier toen 1. maand werkzaam),

wat gelijk staat aan het eerste schooljaar, dit is onofficieel, ook was ik op school aangenomen voor het 1e en 2e jaar sprint en dit jaar zou ik dat weer doen, dus in het belang van mij, dat ik gratis mocht snuffelen aan de opleiding die soortgelijk is, maar er daarentegen wel een jaar langer over moest doen.

 

Ik heb mij dus 1.5 week voordat de school begon afgemeld voor school.

Nu het afgelopen schooljaar afgelopen is vertelden ze me 3 week voor het komende schooljaar begint dat ze niet willen dat ik naar school ga, maar het schooljaar 2008/09 naar school ga.

 

Ook was er een maand geleden een omslag van mijn rooster, zonder overleg en 3 dagen van te voren werd mij verteld dat ik weer terug ging naar mijn contracturen. wat 56 uur minder is dan wat ik 11 perioden lang gewerkt heb.

Ze zeggen dat dit van het hoofdkantoor komt, maar wel zijn er 2 weken ervoor 2 nieuwe mensen aangenomen.

Nu heb ik gehoord dat als er een reorganisatie is dat ze mij wel terug mogen zetten op mijn uren. maar dan snap ik niet waarom ze 2 mensen aannemen, terwijl ik iedere dag beschikbaar was.

Hierop heb ik aangegeven dat ik hier recht op had. Toen werd mij gedreigd dat ze mijn contract niet gaan verlengen, uiteraard schrok ik hiervan en heb ik me hier uit terug getrokken.

 

Nadat ik gehoord had dat ik niet naar school mocht hebben we een heel zwaar gesprek gehad hier heb ik oa aangegeven dat ik nog nooit een jaar tussen school uit ben geweest, en dit ook niet van plan ben ook heb ik verteld dat ik van mijn concurrentiebeding af wil. achteraf kreeg ik een aangetekende brief

Hier stonden tientallen negatieve punten over mij in en 1 positief punt, ook stond hier in dat mijn contract niet verlengd wordt in December. Kortweg ze zijn me liever kwijt dan rijk. Ook stond er in dat ze mij aan het concurrentiebeding willen houden.

 

In mijn concurrentiebeding staat:

10. Concurrentiebeding

1.) Het is de werknemer verboden binnen een tijdvak van 1 jaar na beeindiging van de arbeidsovereenkomst binnen de gemeente (...) in één of andere vorm een zaak, gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van de werkgever te vestigen, te drijven, mede te drijven of te doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, als ook financieel in welke vorm dan ook bij een dergelijke zaak belang te hebben, direct of indirect, of daarin of daarvoor op één of andere manier werkzaam te zijn, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin aandeel te hebben.

 

2.) Bij overtreding van 10.1 omschreven verbod verbeurt de werknemer ten behoeve van de werkgever een dadelijk opvorderbare boete van 455.- euro voor elke dag dat hij in overtreding is.

 

 

Ik heb het gevoel dat ze mij willen intimideren met het concurrentiebeding, net als ze met die uren gedaan hebben (dat ze mijn contract niet willen verlengen), en ik ben van plan, net als mijn werkgever zich niet aan het woord houdt, mij niet aan het concurrentiebeding te houden.

 

Ik ben op papier een (aankomend) verkoopmedewerker en ik weet geen bedrijfs gevoelige informatie, ook zijn ze dus blijkbaar uiterst ontevreden over mij, en ben ik een dag op non-actief gezet.

 

Kan ik het risico nemen om bij de concurrent te solliciteren in een andere wijk, terwijl ik waarschijnlijk hetzelfde ga verdienen?

 

En als ze mij wel voor de rechter willen dagen, na 1 maand, ben ik dan theoretisch gezien 14105 euro kwijt aan de boete voor die maand werken? Dit zijn bijna 2 jaarsalarissen voor mij.

 

Alvast bedankt voor het lezen van de lap tekst en eventueel uw antwoord, ik heb namelijk al een sollicitatiegesprek in een andere wijk in dezelfde branche binnenkort.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wil je nou naar school of naar een andere baan bij een vergelijkbare winkel? Of allebei tegelijk?

 

Probeer kernachtig uit te leggen wat het probleem is, dan kijken we of iemand een antwoord heeft. Daarna doe ik dit topic dicht, want het heeft niet zoveel met innovatief ondernemen te maken.

 

Maar we laten je niet bungelen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het spijt me als ik dit niet bij het juiste forum heb opgeschreven.

 

Ik wil graag werken en leren, waarvan 1 dag naar school en de rest werk is.

 

Ik wist niet in hoeverre alles relevant was, want er is nog veel meer afgespeeld. Dus dit vond ik het meest relevante.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

Je contract wordt niet verlengd na december, je bent ongeveer één jaar in dienst geweest en nou mag je niet bij de concurrent solliciteren terwijl je gewoon verkoopmedewerker bent en één dag per week naar school wilt gaan?

 

Wat een bloedzuigers!

 

Is dat een landelijk actief bedrijf of gewoon een middenstander? Me dunkt dat er helemaal niks klopt van zo'n concurrentiebeding, en eigenlijk zou er een tegeneis ingediend moeten worden vanwege intimidatie. Maar daar hebben andere mensen op het forum hopelijk meer verstand van.

 

Ben je al eens bij het arbeidsbureau langs geweest?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Dus meerderjarig ... (jammer in dit geval ;D)

 

Ik ga er even van uit dat het zich om een jaar contract handelt en BBL of BOL (ben geen kenner). Misschien is het zelfs wel zo dat je in een dergelijk situatie onder de beperking mag komen van een concurrentiebeding, je bent immers daar om te leren. Wellicht dat je daat eens uit kunt zoeken op internet of ga naar je school (decaan of zo) die zouden dat ook kunnen weten.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Neem contact op met de lokale pers. Maak er een goede tranentrekker van:

 

* je bent als 20-jarige een jaarcontract overeengekomen als verkoper voor een landelijk actief bedrijf, in de veronderstelling dat je een dag per week naar school kon gaan,

 

* je mocht niet naar school,

 

* het jaarcontract wordt niet verlengd (je wordt ontslagen)

 

* het tweede jaar school is je ook ontnomen,

 

* en je mag niet op een vergelijkbare baan solliciteren!

 

Wat gebeurt als ze het oppakken, is dat het hoofdkantoor gebeld wordt - en dan kiezen ze wel eieren voor hun geld. Je kan de krant om anonimiteit vragen....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wat er verder tussen jouw en je werkgever speelt kan ik niet beoordelen maar vindt ik het zelf altijd vreemd om iemand met een tijdelijke arbeidsovereenkomst in een dergelijke functie met een concurrentiebeding op te zadelen. Als je niet wil dat hij voor een ander werkt neem hem dan in vaste dienst!

 

Ben geen jurist maar een zijn wel een aantal mogelijkheden. M.i. lijkt jouw situatie op het gestelde in volgend artikel:

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=229128

Hier werd geoordeelt dat het de keuze was van de werkgever de arbeidsovereenkomst niet te verlengen. Het stond de werknemer dus vrij om een andere baan te aanvaarden. Mischien dat je met verwijzing naar dit artikel/uitspraak je werkgever schriftelijk duidelijk kunt maken dat je het beding niet meer van toepassing vindt.

 

Verder staat er op de site http://www.arbeidsrechter.nl/ de nodige wetenswaardigheden over ondermeer het concurrentiebeding. Lees dat eens door.

Link naar reactie
  • 1

Concurrentiebeding mag alleen wanneer de werkgever schade zou lijden door een overstap van de werknemer. Afhankelijk van het soort winkel is hiervan bij een verkoopmedewerker-in-opleiding normaal geen sprake van.

 

Bovendien, door je contract niet te verlengen geeft de werkgever al aan geen schade te lijden door jouw vertrek en is het meer gericht op het zelf starten met een soortgelijke onderneming. Ik denk niet dat het beding stand zou houden bij de rechter.

 

Stap eens binnen bij een rechtswinkel, of evt via je opleiding. Die willen hier ook nog wel eens bij bemiddelen, want zij willen graag dat je verder gaat.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties!

Ik denk dat, als ik die kans krijg, de baan in de andere wijk aanneem.

 

Ik verwacht na veel leeswerk, van de sites die ik van jullie heb gekregen, en jullie argumenten niet meer dat ze mij zouden houden aan het beding, ook al zeggen ze nu van wel. daar ben ik denk ik niet kostbaar genoeg voor. En bezit ik geen gevoelige informatie voor. En hebben ze de kans om veel geld weg te gooien.

 

Als ik bij mijn nieuwe werkgever naar school mag dan heb ik eigenlijk al positieverbetering toch?

 

Vanavond heb ik het sollicitatiegesprek, en ik moet zeggen dat ik daar nu veel meer zin in heb dan gisteren! Heel erg bedankt allemaal! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.